Několika podnikatelům provozujícím internetové obchody jsme položili dvě jednoduché otázky: Jakých chyb by se měl potenciální zakladatel e-shopu vyvarovat a jakými radami by se naopak měl budoucí e-prodejce řídit? Výsledky ankety rozhodně mohou být dobrou inspirací pro každého, kdo se chce do tvrdě konkurenčního prostředí vrhnout – v Česku v současnosti existuje na pětatřicet tisíc e-shopů.
Nejen cena, ale i čas a reference
Na počátku jsme udělali chybu při výběru vhodného programátora,
přiznává Ruslan Skopal z firmy DaniDarx, která provozuje obchod Trenýrkárna.cz. Podle něho je na začátku dobré pečlivě si rozmyslet, jestli budete využívat hotový e-shop, který si pronajmete, nebo si vytvoříte svůj vlastní.
Pokud se rozhodnete pro vývoj vlastního e-shopu, neberte na lehkou váhu výběr správného partnera. Příprava nového e-shopu je vždy výrazně časově náročnější, než původně odhadne váš dodavatel,
varuje Jan Kanzelsberger ml. ze stejnojmenného řetězce Kanzelsberger, který provozuje svoje internetové knihkupectví na adrese Důmknihy.cz.
Při výběru dodavatele je třeba klást důraz na zkušenosti a reference, nikoli výhradně na cenu navrženého řešení,
doporučuje Jan Kanzelsberger ml. I tak je podle něho nutné počítat s dodatečnými nevyhnutelnými úpravami v první fázi provozu, včetně dalších nákladů spojených se změnami.
Nepodceňujte vstupní kapitál
Vybudovat internetový obchod je jistě levnější, než otevřít kamenný obchodní dům. Není ale dobré vrhnout se do podnikání na síti s tím, že nepotřebujete moc peněz na rozjezd. V současné době je k rozjezdu e-shopu nutný kapitál. Není to jako na přelomu tisíciletí, kdy vznikala řada obchodů v obýváku,
říká Filip Černý, marketingový ředitel společnosti Audio Partners, které patří internetový obchod Kytary.cz.
Základní chybou bývá šetření na nepravém místě, k tomu se firmy uchylují zejména v období krizí. Plošné škrtání v marketingovém rozpočtu a zastavení vývoje e-shopu jsou nejčastější chyby,
dodává.
Zboží se musí točit
Zkušení obchodníci varují před unáhleným zásobením vlastního skladu. Chybou je předčasný nákup zboží, pokud ještě nevíte, jak budou prodeje reálně vypadat. Zvláště v případě elektroniky je nákup na sklad velmi riskantní, protože zařízení rychle zastarává a zlevňuje,
uvádí Michael Urban, obchodní ředitel e-shopu eSvětlo.cz.
Také ředitelka obchodu SPINK.cz Eva Pavlíková doporučuje hlídat si, za jak dlouho zboží opustí sklady a putuje za zákazníkem. Produkty s nízkou obrátkou vám mohou zlomit vaz,
varuje.
Opravdu chcete být levní?
Platí, že Češi slyší na nízké ceny. Než svůj e-shop spustíte, dobře zvažte svoji cenovou politiku.
V minulosti jsme se snažili zaujmout hlavně extrémně nízkými cenami, ovšem po čase jsme přišli na to, že to v dnešní době není vůbec nutné a v řadě případů je to dokonce kontraproduktivní. Díky cenám jsme sice byli schopní generovat zajímavé obraty, ale oslovili jsme hlavně cenově orientované zákazníky, kteří se k nám samozřejmě podruhé už nevrátili,
uvádí David Štěpánek z UrbanStore.cz.
Naslouchejte zákazníkům
Zní to sice banálně, ale je to jedna z nejdůležitějších rad, shodují se internetoví obchodníci. Pokud nevíte, jaké má zákazník potřeby, co chce, jaké má nákupní zvyky, co mu u nakupování vadí, jakým způsobem si vybírá, kdy a kde nejčastěji nakupuje, tak to raději rovnou vzdejte,
doporučuje bez obalu Filip Černý z Kytar.cz.
Už několikrát jsem se přesvědčil, že vyjít vstříc zákazníkovi se vyplatí, i když se to na první pohled nevyplatí,
přidává se Petr Novák z obchodu Mojekošile.cz.
A platí to i pro reklamu. Jste online a jsou tam i vaši zákazníci. Pokud jde o propagaci, zaměřte se tedy hlavně na internet,
říká Martin Rippl, specialista public relations z internetového obchodu CZC.cz.
Přečtěte si také: 5 přešlapů, které (nejen) e-shopy dělají v souvislosti s obsahem
Obchod dělá personál a název
Nezapomeňte, že i zaměstnanci představují kapitál vašeho projektu. Správní lidé jsou základem úspěchu. Najděte lidi, kteří rozumí své práci a mají ji rádi, pak máte velkou výhodu,
říká Filip Černý.
Souhlasí s ním také Eva Pavlíková. Podle ní je důležitý i správně zvolený název obchodu. Původní název Supervýprodej.cz nás strašil ještě dlouho po přejmenování,
přiznává.
Pozor, ať nezlenivíte
Elektronický svět se velmi dynamicky mění, příležitosti, které nabízí, by pomalým mohly uniknout. Proto je třeba se vyvarovat obchodních partnerů, kteří nejsou schopní držet tempo vývoje,
upozorňuje Tereza Špirochová z decoDoma.cz.
Flexibilitu ale nevyžadujte jen po svých dodavatelích, sami musíte být pružní. Když firma dosáhne výsadního postavení na trhu, často se cítí být neohrožená a nevidí malé progresivní firmičky, které se pomalu derou na její místo. Kvůli své nemotornosti nemohou větší společnosti reagovat tak pružně, jako jejich malí a hbití konkurenti,
varuje Filip Černý.
Doba je neskutečně rychlá, proto je naprosto zásadní neustále inovovat – ať už design, funkčnosti, tak i procesy,
přidává se David Štěpánek.
Mohlo by vás zajímat: 5 tipů, jak otestovat nový byznys na svých přátelích