Jak na základy SEO optimalizace?

26. 11. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 329515
U většiny menších firem platí, že nejvíce návštěvníků přichází na jejich web přes vyhledavače. Pomocí vhodné SEO optimalizace v nich pak lze pak dosáhnout lepšího umístění. Přinášíme pár tipů, jak lze svůj web posunout vzhůru.

U většiny malých a středních firem platí, že majorita návštěvníků přichází na jejich web pomocí některého z vyhledávačů. Pomocí vhodné kombinace mnoha poměrně složitých aktivit lze dosáhnout lepšího umístění odkazů na vaše stránky ve vyhledávačích. Souhrnně se tento proces nazývá SEO optimalizací. Čtěte také: 5 nejčastějších chyb firemních webů v Česku

Tajemství vyhledávačů

Nejdříve ze všeho je třeba říci, že SEO optimalizace je, na rozdíl od marketingu, opravdu „věda“. Vždy je lepší obrátit se na odborníky, protože pro provedení SEO optimalizace je nutná široká znalost programovacích technik, fungování vyhledávačů, ale také chování lidí, kteří informace vyhledávají.

Internetový vyhledávač funguje tak, že má v paměti uloženy adresy většiny veřejně přístupných internetových stránek, samozřejmě kromě těch, které si nepřejí být tzv. indexovány (tedy zařazeny do výsledků vyhledávání). Každá indexovaná stránka má od vyhledávače přidělenu určitou míru důležitosti. Pro zjednodušení ji budeme nazývat Page Rank, ale není to úplně přesný výraz. Stránky s vyšší hodnotou Page Rank jsou vyhledávači považovány za důležitější a důvěryhodnější, než stránky s nižší hodnotou. Pokud tedy zadáte do vyhledávače požadované klíčové slovo, je pravděpodobné, že vyhledávač seřadí výsledky nalezených stránek tak, aby odpovídaly hodnotám jejich Page Rank. Jedním z cílů SEO optimalizace je tedy co nejvíce zvýšit hodnotu Page Rank dané stránky nebo stránek. Zároveň musíme však podotknout, že Page Rank je jedním z mnoha faktorů, které vyhledávače berou v potaz.

Dalším významným kritériem, podle kterého vyhledávače řadí svoje výsledky je samozřejmě samotný text na stránkách a jeho struktura. Vyhledávače se dále orientují i podle textů u odkazů, které na danou stránku směřují a podle mnoha dalších kritérií. Google kdysi uvedl, že těchto tzv. indikátorů používá více než 200.

Háček je ale v tom, že algoritmy, podle kterých vyhledávače stránky ohodnocují, jsou vesměs tajné a jejich fungování je známo jen do určité míry. Nikdo, kromě několika zaměstnanců provozovatele daného vyhledávače (a možná ani ti ne), tedy není schopen přesně popsat, jakým způsobem je pořadí výsledných odkazů generováno. Pokud vám tedy někdo tvrdí, že vám provede SEO optimalizaci a zaručuje, že budete na prvním místě ve výsledcích přirozeného vyhledávání, nevěřte mu a hledejte někoho jiného! Leda že by to byl obchodní zástupce konkrétního vyhledávače, který jako jediný může výsledky ovlivnit. Nutno ale podotknout, že velké vyhledávače ze zásady neprodávají místa ve výsledcích vyhledávání. Pokud by se ukázalo, že s těmito pozicemi obchodují, vyhledávač by okamžitě ztratil na své důvěryhodnosti. Čtěte také: Jak vytvořit dobrý web a co by měl obsahovat

Faktory ovlivňující hodnotu Page Rank

Jak je již uvedeno výše, nikdo přesně nezná postupy, podle nichž vyhledávače přidělují stránkám pořadí ve výsledcích vyhledávání. Existuje ale několik základních faktorů, které jsou obecně známy. Následující výčet rozhodně není úplný, a o důležitosti a vlivu jednotlivých prvků na výsledek jsou vedeny nekonečné debaty:

  • Titulek stránky – popisek, který se zobrazuje nahoře v prohlížeči v horní části okna (na záložce). Měl by obsahovat požadovaná klíčová slova a slova, která zákazníci zadávají do vyhledávače. Pokud prodáváte okna, měl by být titulek například „Čepička s.r.o. – Prodej a výroba oken“.
  • Klíčová slova v těle stránky – když píšete text na webové stránky, měli byste jej vytvářet již s ohledem na SEO optimalizaci. Tedy používat pro nadpisy žádaná klíčová slova a fráze. Pozor! Používat klíčová slova v textu neznamená napsat 100× za sebou „prodej a výroba oken“. Vyhledávače opakující se text ignorují, a některé vás mohou i penalizovat za „podivný“ obsah webu.
  • Hlavní námět webu – pokud se budou všechny stránky vaší webové prezentace zabývat problematikou výroby a prodeje oken, vyhledávač to pozná a nebude vaše stránky nabízet ve výsledcích vyhledávání z jiného oboru, i kdybyste měli na daném webu milion požadovaných klíčových slov, která by mohla teoreticky zapadat do jiné kategorie. Zjednodušeně řečeno – vyhledávače rozpoznají také kontext, nehodnotí tedy výrazy izolovaně.
  • Stáří webu – starší weby a domény bývají hodnoceny lépe než nové weby. Ovšem dlouhodobě „mrtvé“ stránky, tedy ty, na kterých se nic neděje, bývají ohodnoceny hůře, i kdyby existovaly třeba 10 let. Nejlepší je tedy mít web, který funguje dlouhodobě a je pravidelně aktualizován – tedy žije.
  • Počet zpětných odkazů – počet odkazů na vaše stránky z jiných míst na internetu. Pro zvyšování počtu zpětných odkazů je nejjednodušší internetové katalogy, kterých jsou tisíce. Čím více odkazů na váš web bude na internetu umístěno, tím vyšší bude váš Page Rank. Platí to, že čím vyšší Page Rank má stránka, která na vás odkazuje, tím vyšší vám „předává“ hodnotu Page Rank. Podobně funguje také umístění odkazu na vaše stránky na webech partnerů, dodavatelů, odběratelů apod. Čtěte také: Bezplatným zápisem do internetových katalogů se dá jen získat
  • Adresa www stránek – pokud bude vaše internetová adresa www.prodej-a-vyroba-oken.cz, může to zlepšit pozici ve výsledcích hledání u dané stránky na tuto konkrétní kombinaci slov. Podobně pomůže, když je adresa webové stránky například ve tvaru www.cepicka.cz/pro­dej-a-vyroba-oken.

Toto je jen velmi základní výčet faktorů, které mohou ovlivnit pozici vašich stránek ve vyhledávačích. Celkově SEO profesionálové pracují s několika desítkami až stovkami různých nastavení a ladí kód www stránek tak, aby co nejlépe vyhovoval konkrétním požadavkům. Bez podrobných znalostí mohou být výsledky vašeho snažení takřka neviditelné a časově dosti náročné, vyplatí se tedy alespoň počáteční nastavení konzultovat s profesionály. Čtěte také: Dobrý obsah webových stránek může živnostníkovi po­moci

Rada na závěr:

SEO optimalizace je dlouhodobý proces. První výsledky bývají patrné až za několik týdnů nebo měsíců od jejího zahájení. Pokud dosáhnete požadované pozice ve vyhledávačích, ten pravý boj teprve začíná. Konkurence nespí a bude dělat vše pro to, aby vás předběhla. SEO optimalizaci je tedy nutné provádět kontinuálně, neustále vylepšovat a vylaďovat všechny potřebné parametry webu.

Autoři: Vlasta Tichá, Vojtěch Šťavík – Diversity s.r.o.
logo, diversity

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).