Základním formulářem sloužícím k ohlášení živnosti je „Jednotný registrační formulář“ (JRF). Ten je možné buď vyplnit na živnostenském úřadě, nebo svépomocí a následně jej poslat na elektronickou podatelnu živnostenského úřadu (s uznávaným elektronickým podpisem), do datové schránky úřadu nebo poštou.
Jak se přihlásit do Portálu občana?
Portál občana je součástí Portálu veřejné správy a je určen ke komunikaci se státní správou. Jeho prostřednictvím je tak možné podávat žádosti na úřady, spravovat své údaje v registrech, ale také mít pod kontrolou doklady a dokumenty. Konkrétně si zde můžete například požádat o bodové hodnocení řidiče, výpis z rejstříku trestů nebo nově podat petici.
Přihlásit se do Portálu občana je možné buď jako do datové schránky, nebo přes Identitu občana, tedy takzvanou eIdentitu.
K jejím možnostem patří:
- Mobilní klíč eGovernmentu. Ten umožní jednoduché a rychlé přihlašování k národnímu bodu a místo zadávání jména a hesla stačí mobilní aplikací načíst QR kód zobrazený na přihlašovací stránce.
- eObčanka Jedná se o přihlášení prostřednictvím nového občanského průkazu vydaného po 1. 7. 2018, který obsahuje čip a jeho elektronická funkcionalita byla aktivována. Pro přihlášení tímto občanským průkazem je zapotřebí čtečka dokladů a nainstalovaný příslušný software.
- NIA ID (dříve „Jméno, Heslo, SMS“) Toto je přihlášení prostřednictvím uživatelského jména a hesla, které jste zadali při založení vašeho identifikačního prostředku na portálu národního bodu. Přihlášení je nutné dokončit zadáním ověřovacího kódu, který bude zaslán ve formě SMS na vaše telefonní číslo.
- Další soukromoprávní kvalifikovaní poskytovatelé.
Mezi kvalifikované poskytovatele patří čipová karta Starcos společnosti První certifikační autorita a.s., MojeID a bankovní identita poskytovaná několika tuzemskými bankami (Air bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Komerční banka, MONETA Money Bank a Raiffeisenbank).
V portálu stačí vyplnit a odeslat formulář
K tzv. Jednotnému registračnímu formuláři se v Portálu občana dostanete přes horní menu Podání. V levém menu pak stačí najít Odkazy na formuláře a v nich kliknout na položku Státní správa. Ze seznamu poskytovatelů následně vyberete Registr živnostenského podnikání. Formuláře jsou zde dva, pouze pro fyzické osoby, a to buď pro novou živnost, nebo pro změny (změnový list). Odkaz vede buď na formulář umožňující okamžité vyplňování, nebo na web Ministerstva průmyslu a obchodu ČR fungující jako rozcestník. Ve druhém případě je možné si vybrat z formuláře pro novou živnost fyzické i právnické osoby a stejně tak změnového listu fyzické a právnické osoby.
Samotný formulář je zde možné načíst, uložit, zkontrolovat, vytisknout a odeslat buď podepsaný elektronicky, nebo do datové schránky. Součástí samotného formuláře jsou pak i přílohy v podobě finančního úřadu (registrace, změna registrace) a také příloha správy sociálního zabezpečení. Na webu nechybí ani nápověda nebo pokyny pro vyplňování.
Podívejte se, jak Portál občana vypadá
Co je potřeba při registraci na úřadě?
Ti, kteří chtějí založení živnosti raději vyřešit na úřadě, musí mít s sebou průkaz totožnosti. Mohou buď přijít s vyplněným registračním formulářem, nebo jej vyplnit ve spolupráci se zaměstnanci úřadu. Referent registrace z úřadu v Boskovicích Monika Šindelková doplňuje, že formulář vypisují přes aplikaci. Odstraní se tak chyby, které lidé v papírové verzi dělají, a urychlí se tak i samotné zpracování.
Jak jsme psali, živnost může provozovat jak fyzická, tak i právnická osoba, pokud splní takzvané všeobecné podmínky (v některých případech i zvláštní podmínky) a nemá překážky v provozování živnosti. Všeobecné podmínky vychází z § 6 živnostenského zákona a patří mezi ně plná svéprávnost, kterou lze nahradit přivolením soudu k souhlasu zákonného zástupce nezletilého k samostatnému provozování podnikatelské činnosti, a bezúhonnost. Ta se prokazuje výpisem z evidence Rejstříku trestů a u osob s tím, že živnostenský úřad je oprávněn si vyžádat výpis z evidence Rejstříku trestů podle zvláštního právního předpisu.
Pro prokázání způsobilosti je možné předložit například pracovní smlouvu a doklad o ukončení pracovního poměru, zápočtový list či daňová přiznání (pokud je z nich patrný obor vykonávané činnosti). Když ohlašujete volnou živnost, bude dále potřeba k formuláři přiložit také vyplněný seznam oborů činností. Pokud se vaše sídlo liší od vašeho trvalého bydliště, budete potřebovat souhlas s umístěním vašeho sídla. Doklady o praxi a vzdělání nebo vztah k sídlu musí být oskenované ve formátu PDF/A, což uděláme také na místě, a zároveň posoudíme, zda jsou pro danou živnost dostačující. U studentů doporučuji vzít si s sebou vytištěné potvrzení o studiu, aby se to dalo poslat elektronicky spolu s formulářem na zdravotní pojišťovnu a SSZ. V mobilu nám to nestačí,
dodává závěrem Monika Šindelková.