Založit si e-shop a nenabídnout dobírku je stále holý nerozum

13. 6. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Češi chtějí platit za zboží až ve chvíli, kdy ho doslova drží v ruce. Vývoj e-commerce proto nahrává platebním metodám, které se dobírce vzdáleně podobají.

Dobírka byla i v loňském roce nejčastější platební metodou na českém internetu. Podle Asociace pro elektronickou komerci je zastoupena třetinovým podílem, konkrétně 32%. U některých internetových obchodníků, a překvapivě i u našich největších hráčů ale stále hraje prim. U nás je klasická dobírka stále velmi populární, tento trend se příliš nemění. Dobírkou, anebo platbou při převzetí myslíme jak platbu dopravci, tak platbu na prodejně při osobním odběru. V roce 2013 činila platba při převzetí zboží 85 %, v roce 2012 88 %. Můžeme tedy pozorovat jen mírnou změnu ve prospěch rychlých platebních metod, uvádí Michala Gregorová, PR manažerka Mall.cz.

V posledních letech ovšem pozice dobírky přeci je oslabuje. Podle čísel Asociace pro elektronickou komerci se v roce 2010 na e-commerci podílela 44 %, loni to bylo už jednou zmíněnými 32 %. Někteří jí proto dávají maximálně pět let života. Pak prý úplně zanikne. Nahradí ji odběrná místa e-shopů, online platby a další nové platební metody. Jednat se bude především o platby na odběrných místech, kde klienti budou moc hradit buďto v hotovosti nebo kartou na terminálu. Dobírka tak vlastně přežije ve své moderní podobě.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Dále budou ale její podíl ukousávat alternativní platební metody, které budou mít podobný charakter a výhody pro zákazníka jako má dnes dobírka. Obliba bezhotovostních způsobů úhrady zboží ale zatím narůstá jen pomalu. Zvýšený zájem o tento způsob placení totiž musí být spojen s nějakou zásadní přidanou hodnotou pro zákazníka. A dnešní platební mechanismy jsou si velmi podobné a nic zásadně nového nepřináší. Proto platební mechanismy zdokonalujeme a přinášíme ještě více pohodlí při online nákupech. Nejnovější platební metoda Alza Kredit, vyvinutá pouze pro nás, je stavěna na míru nakupování přes internet a přináší nejefektivnější, nejrychlejší a bezpečný způsob nakupování a placení za zboží. Nárůst bezhotovostních platebních metod očekáváme také v souvislosti s aktuálně zaváděným, novým způsobem doručení zboží prostřednictvím AlzaBoxů, říká Šárka Jakoubková, PR manažerka Alza.cz.

Za poslední čtyři roky zaznamenala dobírka pokles o 12 %

Dobírka je archaickým specifikem českého internetového trhu. Například v Německu nebo ve Švédsku takzvané „cash on delivery“ takřka neexistuje. Ze zprávy Evropské unie z roku 2012 vyplývá, že dobírka je nejpopulárnější v zemích střední a východní Evropy. Kromě České republiky tuto platební metodu zákazníci rádi využívají také v Polsku, Maďarsku, Bulharsku, Slovinsku nebo v Rusku. Na rozdíl od toho jsou v západní Evropě nejpoužívanějšími platebními metodami kreditní karty, internetové peněženky a služby odložené splatnosti, tedy platby na fakturu. Informace vychází z průzkumu Evropské komise a analýzy „Europe Online Payment Methods: First Half 2014” společnosti yStats.com.

Podíl dobírky na e-commerce v posledních letech značně klesá. Důvodem je rostoucí důvěra Čechů k alternativním platebním systémům, tedy k online platbě kartou či odběrným místům. Pozici dobírky taktéž oslabuje růst prodeje online služeb, pro které se dobírka nedá použít, což jsou například zájezdy, letenky, vstupenky či různé vouchery, komentuje Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Pro a proti dobírky

Nejčastějším důvodem, proč lidé volí právě dobírku, je jistota, že zboží platí až při samotném převzetí. Čeští zákazníci vždy upřednostňují takové metody placení zboží, které jsou pro ně bezpečné, rychlé a tím pádem nejpohodlnější. Podstatná je pro ně také nízká cena. A obchodníci toto musí respektovat. Zařídit si dnes e-hop a nenabídnout jako jednu z možností zaplacení a převzetí zboží dobírkou by byl holý nerozum. A to i přesto, že manažeři českých e-shopů ji v přílišné oblibě nemají. Velká část e-shopů nepřizná, že je pro ně dobírka nevýhodná a nese s sebou řadu komplikací.

Především e-shopy relativně dlouho čekají na peníze a zároveň dobírka zvyšuje pravděpodobnost, že si zákazník nákup rozmyslí. Zákazníky pak omezuje nutnost platit v hotovosti, případně respektovat otevírací dobu na pobočkách České pošty, říká o dobírce Michal Šmída, ředitel a zakladatel platební metody Twisto.cz a Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz doplňuje: Mezi její největší nevýhody patří vysoká cena a také potřeba mít připravenou, často nemalou hotovost, protože zdaleka ne všichni dopravci nabízí možnost zaplatit dobírku přes platební terminál kartou. Věříme, že s postupným rozšiřováním nabídky online plateb, a díky výhodám, které nabízí, je bude na úkor dobírky využívat stále větší počet zákazníků. Na trhu přitom existuje nepřeberné množství dalších způsobů platby, které jsou rychlé, bezpečné a především bez poplatku.

Dobírka je například pro online nakupování módy tou nejméně výhodnou platební metodou jak pro zákazníky, tak i pro nás. Dlouhodobě podporujeme moderní metody, jako je platba prostřednictvím internet bankingu nenb online kartou, kdy platbu těmito metodami podporujme nabitím bonusu na další nákup, reaguje Daniel Kmoch, operation manager BigBrands.cz. 

Berete nám dobírku, uděláme si její kopii

Novým trendem, který se dá v souvislosti s rozšiřováním sítí kamenných výdejen e-shopů vypozorovat, je platba přímo na odběrných místech. Budují se sítě poboček a výdejních míst, která se často podobají běžným kamenným prodejnám. Kromě internetové dobírky je právě kvůli tomuto český e-commerce trh v porovnání se západní Evropou dost specifický. Kamenné prodejny zaznamenávají v posledních letech výrazný boom jakožto výdejní místo, kde zákazník za své peníze okamžitě dostane zboží. Poměr osobních odběrů a doručení zboží dopravcům je u nás zhruba 50:50, a to již delší dobu. Na jednu stranu posilujeme pobočkovou síť, loni jsme otevřeli 5 nových poboček z celkových 15 a chtěli bychom síť dále posilovat. Díky tomu si nás totiž nachází čím dál více zákazníků především v regionech. Na druhou stranu jsme loni v létě zavedli dopravu zdarma na vše při nákupu nad tisíc korun, díky čemuž se část zákazníků přiklonila k doručení dopravcem, komentuje Michala Gregorová, PR manažerka Mall.cz.

skoleni_8_1

Z dnešních 37 000 e-shopů má 6600 z nich jistou formu odběrného místa, ať už ve vlastní režii, nebo za využití externích partnerů jako je Uloženka nebo Zásilkovna. A co to je? Vlastně jen dobírka ve své moderní podobě. Preferují ji zastánci tradičního způsobu placení a spotřebitelé, kteří nakupují u neznámých a malých e-shopů. Odběrné místo představuje pro spotřebitele jistotu. E-shopy často musí zákazníkovi nabídnout pocit, že nakupuje v kamenné prodejně. Nechuť platit za zboží několik dní předem, tak jak je to běžné na západních trzích, tady přetrvává. Klasická podoba dobírky ale začíná být značně zastaralá a právě sítě výdejních míst spolu s inovativními platebními metody ji v následujících letech značně oslabí, předpovídá Michal Šmída, ředitel a zakladatel platební metody Twisto.cz.

Nové online platební metody jsou rychlé, pohodlné, a zákazníci se učí je využívat stále častěji. Možnost využít při nákupu nějakou online platební metodu už nabízí velké množství e-shopů. Výhodou jsou jednoduchost a bezpečí, které tyto platby nabízí. Ať už se jedná o platbu kartou na internetu nebo rychlou online platbu. Vzrůstající zájem o tyto nové metody se dá pozorovat nejen mezi zákazníky, ale také mezi obchodníky. Ti si postupně uvědomují, že rozšíření nabídky platebních metod může být na malém českém trhu důležitou konkurenční výhodou, říká Gabriel Kalapoš, ředitel platební brány PayU Czech Republic.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).