Nevíte si rady? Zkuste na diskusním fóru Podnikatel.cz specializované poradny, které pomůžou zodpovědět vaše otázky. Zde je výběr nejzajímavějších témat.
Podnikání při zaměstnání v podobném oboru
Chtěl bych se informovat, zda pokud pracuji v bance, mohu podnikat jako vedlejší činnost v podobném oboru, konkrétně jako finanční poradce (většinou pojišťovací produkty).
Zákoník práce v § 304 uvádí:
(1) Zaměstnanci mohou vedle svého zaměstnání vykonávaného v pracovněprávním vztahu vykonávat výdělečnou činnost, která je shodná s předmětem činnosti zaměstnavatele, u něhož jsou zaměstnáni, jen s jeho předchozím písemným souhlasem.
(2) Jestliže zaměstnavatel souhlas podle odstavce 1 odvolá, musí být odvolání písemné; zaměstnavatel je povinen v něm uvést důvody změny svého rozhodnutí. Zaměstnanec je pak povinen bez zbytečného odkladu výdělečnou činnost skončit způsobem vyplývajícím pro její skončení z příslušných právních předpisů.
(3) Omezení stanovené v odstavci 1 se nevztahuje na výkon vědecké, pedagogické, publicistické, literární a umělecké činnosti.
Shodnost činnosti finančního poradce s předmětem podnikání zaměstnavatele musíte posoudit sám.
Elektronické výpisy z účtu v účetnictví
Podnikám a nechávám si výpisy z účtu zasílat elektronicky. Ty si poté tisknu. Chci se zeptat, zda je z hlediska kontroly finančního úřadu nutné nechávat orazítkovat tyto výpisy v bance.
S takovým požadavkem finančního úřadu jsme se nesetkali. Vytištěné doklady by měly být dostačující. Daňová správa elektronickou formu akceptuje. V případě nejasností při případné finanční kontrole můžete požádat banku o originál výpisu. Další informace v článku: Postačí pro finančák elektronický výpis nebo je nutný papírový?
Student zakládá s.r.o.
Společně s kamarádem si chci založit s.r.o. Není nám však jasné, jestli jako studenti budeme muset odvádět sociální a zdravotní pojištění, když budeme jednatelé a vlastníci společnosti. Dále mě zajímá, jestli před sepsáním společenské smlouvy musíme mít souhlas o umístění sídla firmy a co k takovému souhlasu potřebujeme, kromě vlastníka nemovitosti a daného vzoru?
K umístění sídla společnosti na nějaké adrese je nutný souhlas vlastníka nemovitosti. Společenskou smlouvu je vhodné prodiskutovat s právníkem. Ten Vám pomůže i se souhlasem. Souhlas se předkládá rejstříkovému soudu společně s návrhem na zápis společnosti do OR.
Podnikající student je OSVČ vedlejší. Na toto téma připravil Podnikatel.cz několik článků například: Jak na daně a pojištění u podnikajících studentů starších 26 let
Jak na obnovení živnosti a přidání dalších oborů
Mám několik dotazů ohledně pozastavené živnosti, kterou bych rád obnovil, ale nevím, zda je možné:
- Tuto pozastavenou činnost vedenou jako vedlejší činnost změnit na hlavní pracovní činnost. Co k tomu potřebuji a kolik stojí?
- Přidat další předměty podnikání (volnou živnost) a co k tomu potřebuji, jaké jsou další náklady?
- Podat tyto změny elektronicky, nebo zda musím pro originální formulář?
- Za jak dlouho od podání bude živnostenský list aktivní?
- Musím na finanční úřad atd. pro nějaké jiné formuláře či potvrzení potřebné k obnovení (bezdlužnost)?
- Posledním dotazem je, do jaké doby od aktivace živnostenského listu budu muset zaplatit první peníze na sociální a zdravotní pojištění.
- Zajít na živnostenský úřad a vyplnit tiskopis Jednotný registrační formulář (JRF). Přerušení a znovuobnovení živnosti se již živnostenskému úřadu hlásit nemusí. Důležité je hlášení změn ČSSZ a zdravotní pojišťovně z důvodu placení záloh, což učiníte také přes Centrální registrační místo ŹÚ vyplněním JRF. Podrobnější informace v článku: Ohlášení živnosti a změn přes jednotný registrační formulář je jednodušší. Víme, jak na to
- Přidání oboru činnosti v rámci živnosti volné je zdarma, platí se však 100 Kč za vydání výpisu z živnostenského rejstříku po provedení oznámené změny.
- Můžete i elektronicky.
- Přerušení a obnovení živnosti se již nehlásí. Důležité jsou ostatní úřady. Podrobněji: Přerušení živnosti už nemusíte hlásit, pro sebe si to však nenechávejte
- Toto již není vyžadováno.
- Zálohy jsou splatné od 1. dne kalendářního měsíce znovuzahájení činnosti do 8. dne následujícího kalendářního měsíce.
Pozn. redakce: Texty byly redakčně upraveny.
Ptejte se redakce
Stále nenacházíte odpovědi na vaše otázky? Zeptejte se redaktorů business serveru Podnikatel.cz, kteří rádi dotazy zodpoví. Položit nový dotaz