Poradna: Podnikat při zaměstnání ve stejném oboru můžete jen se souhlasem zaměstnavatele

15. 10. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 329515
Chcete si přivydělat při zaměstnání podnikáním ve stejném oboru? Jde to, ale musíte mít předchozí písemný souhlas zaměstnavatele. Čtěte i další témata z naší redakční poradny.

Nevíte si rady? Zkuste na diskusním fóru Podnikatel.cz specializované poradny, které pomůžou zodpovědět vaše otázky. Zde je výběr nejzajímavějších témat.

Podnikání při zaměstnání v podobném oboru

Chtěl bych se informovat, zda pokud pracuji v bance, mohu podnikat jako vedlejší činnost v podobném oboru, konkrétně jako finanční poradce (většinou pojišťovací produkty).


Zákoník práce v § 304 uvádí:

(1) Zaměstnanci mohou vedle svého zaměstnání vykonávaného v pracovněprávním vztahu vykonávat výdělečnou činnost, která je shodná s předmětem činnosti zaměstnavatele, u něhož jsou zaměstnáni, jen s jeho předchozím písemným souhlasem.
(2) Jestliže zaměstnavatel souhlas podle odstavce 1 odvolá, musí být odvolání písemné; zaměstnavatel je povinen v něm uvést důvody změny svého rozhodnutí. Zaměstnanec je pak povinen bez zbytečného odkladu výdělečnou činnost skončit způsobem vyplývajícím pro její skončení z příslušných právních předpisů.
(3) Omezení stanovené v odstavci 1 se nevztahuje na výkon vědecké, pedagogické, publicistické, literární a umělecké činnosti.

Shodnost činnosti finančního poradce s předmětem podnikání zaměstnavatele musíte posoudit sám.

Elektronické výpisy z účtu v účetnictví

Podnikám a nechávám si výpisy z účtu zasílat elektronicky. Ty si poté tisknu. Chci se zeptat, zda je z hlediska kontroly finančního úřadu nutné nechávat orazítkovat tyto výpisy v bance.


S takovým požadavkem finančního úřadu jsme se nesetkali. Vytištěné doklady by měly být dostačující. Daňová správa elektronickou formu akceptuje. V případě nejasností při případné finanční kontrole můžete požádat banku o originál výpisu. Další informace v článku: Postačí pro finančák elektronický výpis nebo je nutný papírový?

Student zakládá s.r.o.

Společně s kamarádem si chci založit s.r.o. Není nám však jasné, jestli jako studenti budeme muset odvádět sociální a zdravotní pojištění, když budeme jednatelé a vlastníci společnosti. Dále mě zajímá, jestli před sepsáním společenské smlouvy musíme mít souhlas o umístění sídla firmy a co k takovému souhlasu potřebujeme, kromě vlastníka nemovitosti a daného vzoru?


K umístění sídla společnosti na nějaké adrese je nutný souhlas vlastníka nemovitosti. Společenskou smlouvu je vhodné prodiskutovat s právníkem. Ten Vám pomůže i se souhlasem. Souhlas se předkládá rejstříkovému soudu společně s návrhem na zápis společnosti do OR.

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Podnikající student je OSVČ vedlejší. Na toto téma připravil Podnikatel.cz několik článků například: Jak na daně a pojištění u podnikajících studentů starších 26 let

Jak na obnovení živnosti a přidání dalších oborů

Mám několik dotazů ohledně pozastavené živnosti, kterou bych rád obnovil, ale nevím, zda je možné:

skoleni_8_1

  1. Tuto pozastavenou činnost vedenou jako vedlejší činnost změnit na hlavní pracovní činnost. Co k tomu potřebuji a kolik stojí?
  2. Přidat další předměty podnikání (volnou živnost) a co k tomu potřebuji, jaké jsou další náklady?
  3. Podat tyto změny elektronicky, nebo zda musím pro originální formulář?
  4. Za jak dlouho od podání bude živnostenský list aktivní?
  5. Musím na finanční úřad atd. pro nějaké jiné formuláře či potvrzení potřebné k obnovení (bezdlužnost)?
  6. Posledním dotazem je, do jaké doby od aktivace živnostenského listu budu muset zaplatit první peníze na sociální a zdravotní pojištění.

  1. Zajít na živnostenský úřad a vyplnit tiskopis Jednotný registrační formulář (JRF). Přerušení a znovuobnovení živnosti se již živnostenskému úřadu hlásit nemusí. Důležité je hlášení změn ČSSZ a zdravotní pojišťovně z důvodu placení záloh, což učiníte také přes Centrální registrační místo ŹÚ vyplněním JRF. Podrobnější informace v článku: Ohlášení živnosti a změn přes jednotný registrační formulář je jednodušší. Víme, jak na to
  2. Přidání oboru činnosti v rámci živnosti volné je zdarma, platí se však 100 Kč za vydání výpisu z živnostenského rejstříku po provedení oznámené změny.
  3. Můžete i elektronicky.
  4. Přerušení a obnovení živnosti se již nehlásí. Důležité jsou ostatní úřady. Podrobněji: Přerušení živnosti už nemusíte hlásit, pro sebe si to však nenechávejte
  5. Toto již není vyžadováno.
  6. Zálohy jsou splatné od 1. dne kalendářního měsíce znovuzahájení činnosti do 8. dne následujícího kalendářního měsíce.

Pozn. redakce: Texty byly redakčně upraveny.

Ptejte se redakce

Otazník, vykřičník, otázka, dotaz, anketa

Stále nenacházíte odpovědi na vaše otázky? Zeptejte se redaktorů business serveru Podnikatel.cz, kteří rádi dotazy zodpoví. Položit nový dotaz

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).