Zatímco osobám samostatně výdělečně činným (OSVČ) bez zaměstnanců byla povinnost podávat přehledy v elektronické podobě odložena, zaměstnavatelé by se již na elektronickou komunikaci měli připravovat. Od prvního ledna příštího roku totiž musí předepsaných 5 tiskopisů podávat elektronicky, a to v daném formátu. Tato povinnost se týká všech podnikatelů, kteří mají alespoň jednoho zaměstnance, tedy i OSVČ.
Čtěte více: Jak se odklad datových schránek pro OSVČ dotkne zaměstnavatelů? Zjistili jsme
Tiskopisy bude nutné posílat ve formátu XML
Uvedené se týká především tiskopisů, které lze elektronicky zasílat pouze formou datové věty (ve formátu XML):
- Evidenční list důchodového pojištění,
- Potvrzení o studiu (o teoretické a praktické přípravě) pro účely důchodového pojištění,
- Přehled o výši pojistného,
- Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání),
- Příloha k žádosti o dávku nemocenského pojištění.
Možnost elektronického podání těchto tiskopisů zaměstnavatelé ve značné míře využívají již v současnosti, nejčastěji zasílají elektronicky evidenční listy důchodového pojištění – 71 % všech podání – a oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání) – 54 % všech podání,
doplnila Jana Buraňová, mluvčí České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ).
Čtěte také: Živnostníkům se ulevilo, bez datových schránek se obejdou i příští rok
Některé formuláře půjde poslat jako doposud
Povinnost elektronického podávání se týká i tiskopisů Přihláška do registru zaměstnavatelů, Odhláška z registru zaměstnavatelů a Potvrzení pro účely výplaty vyrovnávacího příspěvku v těhotenství a mateřství. Podnikatelé je mohou od ledna příštího roku však i nadále zasílat prostřednictvím datové schránky či elektronické podatelny v běžných formátech, jako je například PDF.
Jak na závěr ujišťuje ČSSZ, situaci bude monitorovat a hledat případná řešení spojená s elektronickým podáním vybraných formulářů.