Zaměstnavatelé musí od roku 2014 posílat vybrané tiskopisy ve formátu XML

1. 10. 2013
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Podnikatelé, kteří mají alespoň jednoho pracovníka, by se již měli připravovat na elektronickou komunikaci s ČSSZ. Od příštího roku je totiž čeká povinně.

Zatímco osobám samostatně výdělečně činným (OSVČ) bez zaměstnanců byla povinnost podávat přehledy v elektronické podobě odložena, zaměstnavatelé by se již na elektronickou komunikaci měli připravovat. Od prvního ledna příštího roku totiž musí předepsaných 5 tiskopisů podávat elektronicky, a to v daném formátu. Tato povinnost se týká všech podnikatelů, kteří mají alespoň jednoho zaměstnance, tedy i OSVČ.

Čtěte více: Jak se odklad datových schránek pro OSVČ dotkne zaměstnavatelů? Zjistili jsme

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Tiskopisy bude nutné posílat ve formátu XML

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

Uvedené se týká především tiskopisů, které lze elektronicky zasílat pouze formou datové věty (ve formátu XML):

  • Evidenční list důchodového pojištění,
  • Potvrzení o studiu (o teoretické a praktické přípravě) pro účely důchodového pojištění,
  • Přehled o výši pojistného,
  • Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání),
  • Příloha k žádosti o dávku nemocenského pojištění.

Možnost elektronického podání těchto tiskopisů zaměstnavatelé ve značné míře využívají již v současnosti, nejčastěji zasílají elektronicky evidenční listy důchodového pojištění – 71 % všech podání – a oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání) – 54 % všech podání, doplnila Jana Buraňová, mluvčí České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ).

Čtěte také: Živnostníkům se ulevilo, bez datových schránek se obejdou i příští rok

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Některé formuláře půjde poslat jako doposud

Povinnost elektronického podávání se týká i tiskopisů Přihláška do registru zaměstnavatelů, Odhláška z registru zaměstnavatelů a Potvrzení pro účely výplaty vyrovnávacího příspěvku v těhotenství a mateřství. Podnikatelé je mohou od ledna příštího roku však i nadále zasílat prostřednictvím datové schránky či elektronické podatelny v běžných formátech, jako je například PDF.

Jak na závěr ujišťuje ČSSZ, situaci bude monitorovat a hledat případná řešení spojená s elektronickým podáním vybraných formulářů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).