Zamítnutí kompenzačního bonusu? Často bez vysvětlení, po telefonu nebo mailem

10. 12. 2020
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Podnikatelé nyní na podzim opět žádají o kompenzační bonus. Mnozí z nich na něj však nemají nárok nebo musí dokládat další skutečnosti.

Kompenzační bonus je prozatím rozdělený do tří bonusových období. Prvním bonusovým obdobím je období od 5. října 2020 do 4. listopadu 2020, druhým je období od 5. listopadu 2020 do 21. listopadu 2020 a poslední pak od 22. 11. 2020 do 13. 12. 2020. Kompenzační bonus přitom mohou čerpat i ti, kteří už mohli na začátku prosince otevřít své provozovny

Podle úřadu měli podnikatelé jiné možnosti

Oproti jarní verzi je nyní kompenzační bonus jen pro část podnikatelů. Na jaře stačilo, aby měl podnikatel kvůli opatřením či koronaviru nižší poptávku, a nyní na bonus mají nárok jen ti, kterým vláda přímo zakázala či omezila činnost, a jejich dodavatelé. Jde o to, zda činnost byla zakázána či omezena přímo usnesením vlády nebo nepřímo třeba tím, že lidi prostě domu nikoho nezvou. Co mají říkat kadeřnice, kosmetičky, maséři, co nemají provozovnu? Co finanční poradci, pojišťováci, taxikáři atp. Je hodně odvětví, která omezila celá situace okolo korony, ale ne na všechny zákon myslí, píše ve facebookové skupině Kateřina. 

Ve skupině zaměřené na podnikatele, OSVČ a živnostníky se ptá Ester, která má živnost volnou a specifikovanou na administrativní správy a služby. O kompenzační bonus žádá, protože „dodává službu“ s.r.o. firmě, která provozuje kavárny. Ty byly v důsledku opatření značně omezeny a tím pádem byla omezená v práci i ona. Daniel jí vysvětluje, že z definice bonusu nárok nemá, neboť se jí omezení nedotýkalo přímo. Takže vám úřad s nejvyšší pravděpodobností žádost zamítne s argumentem, že jste mohla své služby dodávat i jinam a omezena jste tak nebyla, doplňuje s tím, že oni dodávají technologický servis pro restaurace. A když žádali, bylo jim řečeno, že nárok nemají, protože jim nebylo zakázáno služby dodávat.

Podobně nemá nárok ani Monika, která dodává pro restaurace a o kompenzační bonus žádala od prvního dne zavření. Pouze jim bylo sděleno, že mají nárok na část, že restaurace mohly vydávat výdejním okénkem anebo oni své zboží zaměřit na supermarketyTaky nic nedostanu, protože nemám smlouvy na koncerty. Máme vždy ústní domluvu a na místě fakturujeme. Nezájem, přišel jsem o 60 000 tisíc a nemám nárok, no pardon, státe, popisuje Jaroslav. 

Co je zakázáno a na co mám nárok?

Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat. 

Fotografovi pomohlo nahrání hovoru

Jeden z podnikatelů zmiňuje fotografy, kteří na kompenzační bonus neměli nárok a bylo jim řečeno, že se měli přeorientovat na focení krajinek. To jim nikdo nezakázal. Lucii řekli, že mohla jít fotit srny místo lidí. Podle Markéty úředník nemůže za to, že lidé mají tyto možnosti a nechtějí. Sám by jim rád vyhověl, což by pro něj bylo nejjednodušší, ale každému správci to schvaluje vedoucí. Oproti jaru byly uzavřeny různé činnost v různou dobu a 99 % stejně švihne do žádosti 5.října… A hned se musí volat a psát maily, podejte to znovu… Na jaře dostali i ti, co neměli živnosťák, teď se vše prověřuje, shrnuje.

Jeden z fotografů peníze dostal, protože ihned po vydání zákazu volal na infolinku ministerstva. Tam se ptal, jak to je, a bylo mu zakázáno vše, a to včetně návštěv u zákazníka nebo venku. Hovor si nahrál, a když poté přes datovou schránku posílal žádost o kompenzační bonus, přidal záznam jako přílohu a peníze získal. Využil přitom toho, že zaměstnance státní správy je možno při výkonu povolání nahrávat bez souhlasu a vyrozumění.

Lze se bránit?

Markéta se obrátila na pomoc do facebookové skupiny nazvané Perly z činnosti Finanční správy ČR. Přišel jí e-mail se zamítnutím vyplacení bonusu na cukrářskou výrobu. Žádala o bonus z důvodu zrušených oslav (platil zákaz shromažďování nad šest osob), byly zrušené svatby, firemní akce a zavřené kavárny. Jako důkaz poslala faktury (vracení záloh celkem 17 tis. za říjen a listopad). Vysvětlením jí bylo, že si měla najít jinou práci a že se jí omezení netýká. Přitom jejím kolegyním byl kompenzační bonus normálně vyplacen. Mohu s tím ještě něco udělat? Jak je možné, ze ostatním je vyplaceno a já nemám nárok? Úřednici jsem volala, odmítla se mnou komunikovat po telefonu, chce komunikovat pouze e-mailem, píše dále.

Roman podotýká, že pokud podnikatelka neměla uzavřenou provozovnu, tak kompenzační bonus nedostane. „Neměla, ale moji odběratelé ano a další odběratelé jsou lidi, kteří museli zrušit oslavy a svatby. Neměla jsem komu dodávat. Můj obrat je sotva 10 %,“ doplňuje. Žaneta jí radí, aby nedávala zpětvzetí. Napište si přes datovku žádost o podložení, proč jste nedostala bonus. Ale je pravda, že co čtu, tak váš obor opravdu neměl nárok, ale na stránkách finanční správy je jasně pokles o 80 procent, tak se nedejte, doporučuje. Markétu zpětvzetí zarazila a přemýšlí, jestli má za žádost bojovat nebo zkusit podat další žádost na její druhou živnost. Navíc má obavy, že když bude bojovat, může očekávat kontrolu z finančního úřadu. Přitom doklady má a může doložit i pokles příjmů. Nekomunikujte přes e-mail ani přes telefon! Datovka nebo doporučený dopis (a nezapomeňte kopii s nahlédnutím do spisu také, že se tam ta informace dostala), zdůrazňuje Štěpán. 

Zpětvzetí žádosti

Na sociálních sítích se spousta lidí dotazuje, zda už byl ostatním kompenzační bonus vyplacen nebo jestli jim dal někdo vědět a popřípadě jakým způsobem. Monika prozrazuje, že volají, protože mají ohlašovací povinnost, a když někdo nemá nárok, musí napsat prohlášení ohledně zpětvzetí žádosti. Podobně volali z úřadu Haně s tím, že nemá nárok a musela odeslat e-mail, že bere žádost zpět. Jinak se to prý důsledně prověřuje a musela bych dokazovat, že na něj nárok fakt mám, doplňuje. Jiná podnikatelka popisuje případ dvou živnostnic, kterým volali z finančního úřadu v Ústí. Masérka to nevzdala a i přes tvrzení, že přeci může masírovat u klientů doma, čeká už měsíc na písemnou výzvu, proč a kolik by měla vrátit. Oproti tomu švadlenka nechce mít problémy a vezme ošetřovné. Dala tedy na to, že přeci může šít i pro jiné klienty a měla si domluvit i jiné zakázky než zavřená divadla a taneční kostýmy.

Zatímco někomu nevolali ani nepsali a poslali přímo peníze, jiní museli dokládat další skutečnosti. Například Nikola se zabývá výukou angličtiny, ale ve firmách, a ne ve státem zavřené škole. Z finanční správy jí došel e-mail s žádostí o neprodlenou reakci s tím, že ji úřednice prosí o konkrétní identifikaci firem, kterým poskytuje výuku jazyků, aby mohla prověřit, jakým způsobem došlo k omezení činnosti. Pokud má k dispozici nějaké podklady, na základě, kterých je jednoznačně omezena, prosím o jejich poskytnutí. Marcela zase očekávala, že hostinskou činnost vůbec nebudou řešit a byl to velký omyl a s bonusem byly problémy. 

Jak je to s e-maily?

Také jednomu řemeslníkovi došel e-mail z finanční správy s tím, že má vrátit podporu za dobu covidu. Neřešil přitom, jestli k tomu mají důvod, ale zajímalo jej, zda když jde o e-mail, tak to má brát jako úřední doklad, nebo počkat, až mu přijde doporučený dopis. Miloš uvádí, že komunikace e-mailem a ještě k tomu bez kvalifikovaného podpisu nemá žádnou oporu v zákoně. Další živnostníci se shodují, že se jedná o neformální vyrozumění a až kdyby nereagoval, přijde mu písemná výzva se zdůvodněním. Je to vůbec oficiální mail finanční správy? Jestli to někdo jen nezkouší, zamýšlí se Tomáš.

David řemeslníkovi doporučuje poslat stížnost, že s ním nekomunikují zákonnou cestou (tedy předpokládá, že má datovou schránku), protože nic jako „neformální komunikaci“ zákon nezná, a zmínit také, že na nezákonně zaslané a nezdůvodněné výzvy reagovat nebude. A pošlete to na generální ředitelství, ministerstvo financí a e-mail adresy vámi preferovaných redakcí. Pokud se to bude opakovat, podáte správní žalobu. Jen tak pro tu srandu. Ulehčují si práci, jak to jen jde, a ještě jsou arogantní, dodává. Pokud to berou stejně jako písemnou komunikaci, pak odeslání emailu ze strany úřadu budou považovat za přijetí na straně příjemce a budou z toho vyvozovat důsledky – např. lhůtu pro vrácení podpory, podotýká Petr.

Manka radí vůbec nereagovat, protože jakmile odpoví, dá jim důkaz, že korespondenci četl a seznámil se s obsahem. Sama dostala podobný e-mail na jaře, nereagovala na něj a dodnes je klid. Asi si ověřili, že nárok jsem měla a dali pokoj. E-mail není úřední korespondence, pokud chtějí odpověď, ať se poroučí laskavě dopisem do vlastních rukou, popisuje. Podle Marcely nikdo nebude mailovou komunikaci brát jako oficiální podání, ale určitě slouží pro ulehčení oficiální komunikace. Když FÚ dostane podklady k nějaké kontrolní akci, například má poplatník něco doložit (a dodanit), nejdříve se vyrozumí neformálně, aby mohl reagovat sám – bez oficiální výzvy. Pak už třeba nemůže požádat o případné prominutí úroku, dodává.

Podle Žanety není namístě neodpovídat a radí vzít telefon a volat na úřad. Její klient na podobnou výzvu nereagoval, po půl roce dostal obsílku a nyní musí vrátit kompenzační bonus, plus pokutu a úrok. Cokoliv, co není správní akt/rozhodnutí, se může vést jakýmkoliv komunikačním kanálem, který obě strany společně uznají. Takže klidně mailem, telefonem, klidně kouřovými signály, pokud se na tom strany dohodnou. Ale pokud dojde k nějakému rozhodnutí (např. rozhodnutí o vrácení neoprávněné nárokované vrácení daně), je ze zákona předepsán přesný proces, ve kterém mail ani telefon nemají co dělat, uzavírá Pavel.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).