Uvedením Škody Rapid na trh se zdálo, že typický český zákazník dostane přesně to, po čem touží – hodně muziky za málo peněz. Auto s velikostí „tak akorát“ se tváří jako klasický sedan (vzpomínáte na Škodu 105/120?), ale ve skutečnosti je to praktický liftback s pátými dveřmi. Jméno Rapid je nám rovněž povědomé, ale se svým předchůdcem nemá nový Rapid vůbec nic společného. Hodnocení vzhledu necháme již na vás, ale objektivně řečeno je Rapid vcelku pěkné auto a přiznejme si, že design (také) prodává.
Proč ta sleva?
Říkáte si, že je ta Škoda-Auto laskává, když českému zákazníkovi vyšla vstříc a za Rapid nyní požaduje o dvacet tisíc korun méně. Než do Mladé Boleslavi pošlete děkovný dopis, měli byste vědět, že důvodem této slevy je fakt, že se Rapid neprodává tak, jak si Škoda-Auto představovala. Tahle novinka měla lákat potenciální zákazníky, kteří by si jinak koupili menší Fabii a nebo „chudě vybavenou“ Octavii. To se ale nestalo. Fabie a Octavie se prodávají jako housky na krámě, Rapid nikoliv.
Rapid s výbavou Fresh nyní pořídíte od 269 900 Kč. Pokud se rozhodnete pro leasing, pak budete začínat na částce 249 900 Kč. Za tyto peníze dostanete manuální klimatizaci, mlhovky, centrální zamykání, rádio s CD/MP3 a tříválcový motor 1,2 MPI s výkonem 55 kW. A dál? Dál už nic, po dobu vlastnictví vozu budete koukat na interiér, kde se to jen hemží černými plasty.
Co nabízí konkurence?
Uvažujete-li o Rapidu, pak by vaší pozornosti neměly ujít následující vozy: Peugeot 301, Renault Fluence a Hyundai i30. Nejskromnější základní výbavu má sice Peugeot (motor 1,2 l 53 kW), ale zaplatíte za něj nejméně (od 220 000 Kč). Elektrická okna i vzadu a asistent pro rozjezdy do kopce, které má Hyundai oproti Peugeotu v základní výbavě navíc, asi nebudou důvodem pro upřednostnění i30 před 301, ale silnější motor (1,4 l 73 kW) by vás zlákat už mohl. Cenovka i30 (od 289 990 Kč) je však už podstatně vyšší. Nechceme chválit Renault, ale je to právě Fluence, který nabízí nejvíce výbavy za nejméně korun. V akci nyní pořídíte Fluence s motorem 1,6 16V (81 kW), manuální klimatizací, rádiem s CD/MP3 vč. ovládání pod volantem, 4× el. okny, mlhovkami a tempomatem za 224 900 Kč.
V kategorii, kde na ceně opravdu záleží
Minus 20 000 Kč v případě Rapidu už nevypadá tak dobře, jak se na první pohled zdálo. V neprospěch cenové politiky Rapidu hovoří i modely z vlastních řad, jmenovitě výběhová Octavia v edici Edition Czech za 338 900 Kč a nová Octavie 3. generace s cenovkou od 334 900 Kč. Pokud nemá interiér Rapidu připomínat holobyt, pak s alespoň minimální nadstandardní výbavou bude atakovat hranici 300 tisíc korun. Výše jmenovaná konkurence na tom není s výbavou zase o tolik lépe, ale základní ceny zahraničních vozů jsou prostě příznivější. Nic si nenamlouvejme, český zákazník slyší na cenu a v této kategorii se každá tisícovka počítá. Pokud toužíte po dieselu, pak Rapid v cenové válce prohrává na celé čáře.
auto | motor (objem/výkon) | palivo | cena od (Kč) |
---|---|---|---|
Škoda Rapid | 1,2 / 55 kW | benzín | 269 900,– |
1,6 / 77 kW | nafta | 388 900,– | |
Peugeot 301 | 1,2 / 53 kW | benzín | 220 000,– |
1,6 / 68 kW | nafta | 280 000,– | |
Renault Fluence | 1,6 / 81 kW | benzín | 224 900,– |
1,5 / 66 kW | nafta | 269 900,– | |
Hyundai i30 | 1,4 / 73 kW | benzín | 289 990,– |
1,4 / 66 kW | nafta | 349 990,– |