Zapomeňte na genderové stereotypy, do podnikání se nyní pouští více žen než mužů

13. 9. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Zatímco se neustále hovoří o různých genderových kvótách, ženy se prosazují čím dále více „samovolně“. Třeba v podnikání v ČR.

Jak ukazují statistiky ministerstva průmyslu a obchodu, do podnikání se v současnosti pouští stále větší množství žen. Nejenže však narůstá množství žen-podnikatelek, ale v současnosti i platí, že jich v podnikání přibývá více než mužů. Vyplývá to z výsledků průzkumu a analýzy Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), společnosti Ženy a ministerstva průmyslu a obchodu (MPO).

Do podnikání se pouští více žen než mužů

Muži sice mezi podnikateli převládají, jejich počet ale v posledních letech stagnuje, zatímco počet žen výrazně přibývá. V roce 2015 počet podnikatelek vzrostl o 7 223 žen, mužů pak přibylo jen 609. Zajímavé je i to, že ačkoliv mužů podnikatelů je vůči ženám téměř dvojnásobek, za poslední rok přibylo srovnatelně nových živnostenských oprávnění. Na jednoho muže tak dnes připadá v průměru 1,48 živnostenského oprávnění, na jednu ženu je to 1,32.

Jak navíc ukázal průzkum, ženy podnikatelky jsou se svým životem i příjmem mnohem spokojenější než ženy v zaměstnaneckém poměru. To potvrzuje také skutečnost, že pouze jedno procento oslovených žen podnikatelek nechce, aby jejich děti v budoucnu podnikaly. Když se ženy rozhodnou podnikat, nevyhledávají zpravidla žádnou pomoc s prodejem produktů ani se příliš nespoléhají na státní či evropskou podporu. Naopak vesměs označují jako stěžejní podporu rodiny. Ženy vstupují do podnikání velmi zodpovědně, jejich hlavní motivací není mimořádný úspěch a společenské postavení, ale pragmaticky sledují efekt pro rodinu a vyšší stupeň nezávislosti. Stále uvažují velmi hospodárně, snaží se z minima získat maximum a odmítají riskantní kroky. Tím se podstatně odlišují od mužů, kteří jdou za vyššími cíli, ale rovněž s větší dávkou rizika, komentoval Karel Havlíček, předseda AMSP ČR.

Co se týče oboru podnikání, nejvíce nových podnikatelek míří do oblasti služeb (zhruba polovina) a drobného obchodu. Třetina žen se rozhodla pro oblast poradenství. Trendem jsou rovněž malé provozovny typu kaváren, čajoven nebo prodejny vlastních ručních výrobků, roste i zájem provozovat e-shopy. Mírný zájem je o provozování butiku s textilem, cukrárny nebo například školky. „Za zcela zásadní faktor při rozhodování o oboru podnikání považují ženy možnost skloubit pracovní a rodinný život. Hlavní motivací pro tři čtvrtiny žen je uspořádání pracovní doby, dvě třetiny to považují za cestu k nezávislosti, naopak jen každá sedmá žena chce začít podnikat, protože má podnikatelský nápad,“ píše se ve výsledcích průzkumu.

Ženy podnikají hlavně na vedlejšák

Výsledky analýzy a průzkumu potvrzují data o vývoji počtu OSVČ v posledních letech. Už 7 let v řadě totiž stoupá lidí, kteří si podnikáním jen přivydělávají, tedy OSVČ vedlejších. Poprvé v historii překročil hranici 400 tisíc. Naopak neustále klesá množství OSVČ hlavních. K 30. červnu 2015 jich ČSSZ evidovala 586 769 lidí. Oproti 30. červnu 2009 jde o pokles o 80 tisíc OSVČ hlavních.

Čtěte více: Rekord je na světě. Počet lidí, kteří podnikají na vedlejšák, přesáhl 400 tisíc

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).