Zapomeňte na „McDonaldy“, v Česku převládají tuzemské franšízy

4. 4. 2014
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Franšízy získávají v Česku na stále větší oblibě a jejich počet narůstá. Co se týče celkového množství franšízových konceptů, převládají u nás domácí systémy.

Zatímco česká ekonomika vloni stagnovala, systému franšíz se dařilo více než dobře. Oproti roku 2012 se zvýšil počet franšízových konceptů o skoro 10 % na 219. Vzrostl též počet celkových franšízových jednotek, a to dokonce o 16 % na 6152. Co se týče původu franšíz, převládají ty tuzemské. Vyplývá to z Franchising Reportu 2013, který vypracovala mezinárodní poradenská společnost PROFIT system.

Čtěte také: Známe jména 16 amerických franšíz, které letos míří na český trh

Daří se hlavně obchodu

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Franšízám se v Česku daří.

Největší růst franšíz zaznamenalo odvětví obchodu, kde stoupl počet konceptů skoro o třetinu na 98. O obrovský rozmach kategorie Obchodu se zasloužily především malé obchody s potravinami nebo se s míšeným zbožím, které se začínají přesouvat tzv. do ulic přímo k lidem, dodává Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system. Jednalo se například o systémy Daily Fresh Stores, Můj obchod či Konopná lékárna.

Oproti roku 2012 naopak poklesla kategorie služeb, a to o 6 % na 121 franchisových systémů. Jak upozornil Marek Halfar, velký rozvoj služeb zvýšil konkurenci a neúspěšné koncepty musely trh opustit. Svoji pozici uhájily hlavně systémy, které přinesly originální novinky.

Čtěte také: Známe 5 nejlepších franšíz na světě. Žebříčku vévodí fast-foody

Českých franšíz je více

Také v roce 2013 působilo v Česku více tuzemských franšíz než zahraničních. Aktuálně dosahuje podíle českých franšíz 60 %. Evropě počet franchisových systémů, které mají domácí původ, dosahuje 70 %, proto předpokládáme, že počet českých společností ve franchisingu bude nadále růst, uzavřel Marek Halfar, ředitel společnosti PROFIT system.

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).