Zatímco česká ekonomika vloni stagnovala, systému franšíz se dařilo více než dobře. Oproti roku 2012 se zvýšil počet franšízových konceptů o skoro 10 % na 219. Vzrostl též počet celkových franšízových jednotek, a to dokonce o 16 % na 6152. Co se týče původu franšíz, převládají ty tuzemské. Vyplývá to z Franchising Reportu 2013, který vypracovala mezinárodní poradenská společnost PROFIT system.
Čtěte také: Známe jména 16 amerických franšíz, které letos míří na český trh
Daří se hlavně obchodu
Největší růst franšíz zaznamenalo odvětví obchodu, kde stoupl počet konceptů skoro o třetinu na 98. O obrovský rozmach kategorie Obchodu se zasloužily především malé obchody s potravinami nebo se s míšeným zbožím, které se začínají přesouvat tzv. do ulic přímo k lidem,
dodává Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system. Jednalo se například o systémy Daily Fresh Stores, Můj obchod či Konopná lékárna.
Oproti roku 2012 naopak poklesla kategorie služeb, a to o 6 % na 121 franchisových systémů. Jak upozornil Marek Halfar, velký rozvoj služeb zvýšil konkurenci a neúspěšné koncepty musely trh opustit. Svoji pozici uhájily hlavně systémy, které přinesly originální novinky.
Čtěte také: Známe 5 nejlepších franšíz na světě. Žebříčku vévodí fast-foody
Českých franšíz je více
Také v roce 2013 působilo v Česku více tuzemských franšíz než zahraničních. Aktuálně dosahuje podíle českých franšíz 60 %. Evropě počet franchisových systémů, které mají domácí původ, dosahuje 70 %, proto předpokládáme, že počet českých společností ve franchisingu bude nadále růst,
uzavřel Marek Halfar, ředitel společnosti PROFIT system.