Zapomeňte na vodku, rum a zelenou. Online prodejům vévodí whisky

10. 3. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Objednávají si Češi alkohol z e-shopů, když nemohou do hospod? A jaký je jejich nejoblíbenější? Odpovědi nám daly internetové obchody s alkoholem.

Už jsme informovali o tom, že e-shopy v době koronaviru zaznamenávají rekordní prodeje. Pandemie tak velmi silně ovlivňuje současný nákupní trend a změnilo se také chování zákazníků. V několika vlnách se nakupování přesunulo čistě jen na internet.

Co se dozvíte v článku
  1. V prodejích se odráží nařízení
  2. Absence oslav nemá vliv
  3. Podívejte se do zlínské pěstitelské pálenice:
  4. Zákazník je náročnější
  5. Vede whisky

V prodejích se odráží nařízení

Podle Michaely RusovéTopalkohol.cz celková dnešní situace ovlivnila celý trh v online prodejích a není zcela zřejmé, jestli k lepšímu, ale obecně trh v online prodejích stoupá. Zákazník je ale náročnější na celkový prodej a přístup, dodává. V Alkoweb.cz v současné situaci šel počet objednávek mírně nahoru (v únoru), srovnatelně s předvánočními nákupy (listopad, prosinec), kde jsou prodeje největší. Lidé rychle reagují na situaci ohledně vládních nařízení. Jakmile zde byla debata týkající se rozvolnění, začátkem nového roku, prodeje klesaly. V současné situaci se čísla opět zvedají, doplňuje David Vokřál, spolumajitel společnosti.

Pavel ŠvarcDestilerka.cz serveru Podnikatel.cz sdělil, že se jim daří skvěle a že jejich obchod rostl už před krizí spojenou s koronavirem, takže není jednoznačné odečíst její přínos. V každém případě nám přinesl mnoho nových zákazníků, pro které to byla první zkušenost s nákupem na internetu, zejména ze starších generací, shrnuje s tím, že jejich nárůsty prodejů jsou ve stovkách procent s porovnáním předchozího roku. Podle něj je to způsobeno zejména větším množstvím nových nakupujících a loajalitou těch původních. Prodeje s minulými roky jsou srovnatelné, můžeme říci, že evidujeme i menší nárůst. Proti tomu je cena nákupního košíku v jednotlivých prodejích menší, upřesňuje Michaela Rusová.

Absence oslav nemá vliv

Provozovatelé e-shopů s alkoholem si nemyslí, že by absence oslav nebo to, že lidé zůstávají většinu času doma, souvisel s online nákupy alkoholu. Jak uvádí Michaela Rusová, například oslavy zákazník řeší běžným nákupem v prodejnách, které jsou po celou dobu pandemie otevřeny. Naopak je zde zvýšený zájem o alkohol v podobě dárku, kde lidé často posílají balíček přímo člověku, kterého obdarovávají, aby nedošlo ke kontaktu osob, uvádí David Vokřál. Ten větší míru zájmu o alkohol nevidí ani za zavřením restaurací, ale spíše sleduje celkový přístup Čechů v podobě zvýšeného zájmu a také nutnosti nakupovat online. Pokud zákazníci nakupují online, je nutno zde zohlednit také cenu za dopravu, což při nákupu základního (levnějšího) druhu alkoholu hraje nemalou částku, podotýká.

V Destilerce evidují nárůsty ve všech kategoriích i balení. Oproti restauracím, supermarketům či barům se nesoustředí na levný alkohol, ale jejich filozofií je nabízet pouze české a moravské kvalitní destiláty a likéry zejména z malých řemeslných lihovarů, což se jim dneska velmi vyplácí. Ale co je asi hlavní, že pomáháme našim dodavatelům, kterým zavřeli gastra a náš e-shop jim dost zásadně pomáhá s prodejem, prozrazuje Pavel Švarc.

Podívejte se do zlínské pěstitelské pálenice:

Zákazník je náročnější

David Vokřál si všiml, že se zvýšil zájem o dárkové zboží. Oni v e-shopu nabízí například dárkové boxy, které obsahují kromě alkoholu také čokolády, merchandise a osobní ručně psané vzkazy, kde poptávka vzrostla. Zákaznicí podle něj také začátkem krize začali více vyhledávat, kde uložit peníze a kam investovat. I koupí alkoholu lze peníze zajímavě zhodnotit a lidé o tomto tématu hledají více informací. Jedná se převážně o limitované edice, kde nejzajímavějším druhem alkoholu se jeví whisky z hlediska zhodnocení. V České republice je ovšem i zájem o dražší a limitované rumy, konkretizuje.

Vloni v Distilerce evidovali lehký nárůst průměrného koše. Mezi dvě hlavní kategorie, kde zaznamenali největší nárůsty, patřila česká whisky a klasická ovocná pálenka. Z ovocných pálenek byl překvapení segment malinovic, což ukazuje zájem o kvalitu a zároveň cena není bariéra, pokud máte přidanou hodnotu, doplňuje Pavel Švarc. Michaela Rusová zaznamenala, že se nákupní chování zákazníků dost změnilo. Zákazník je podle ní náročnější, opatrný, co se týče nových produktů, a je větší tlak na rychlost dodání a na kvalitu služeb obecně.

Vede whisky

Jak popsala Michaela Rusová výše, lidé se nyní moc nechtějí pouštět do nových experimentů a sahají spíše po prověřených značkách. Obecně si drží prim kategorie rumů a hodně roste kategorie ginů a champagne. Naopak podle Davida Vokřála lidé chtějí ochutnávat nové věci, aby si každý našel to, co mu nejvíce zachutná. Mezi nejoblíbenější sortiment u nich na e-shopu patří whiskey. Češi se stále více zajímají o to, co konzumují. Tento trend nesledují jen na e-shopu, ale v gastronomii jako celku. Věnujeme se prodeji na kulturních akcích a festivalech již přes deset let. A zde poslední roky vnímáme zvýšený zájem o kvalitní alkohol, dodává.

V Destilerce prodávají alkohol, který není jinde příliš dostupný, mají velkou část zákazníků, takzvaných „vychutnávačů“, kteří si například rádi koupí několik slivovic od různých palíren a pak porovnávají rozdíly. Fenoménem roku se stala česká whisky, kde se výrazně rozšířila nabídka a také kvalita. Zájem jak z odborné veřejnosti, tak i laické je nádherný a vzrůstající. Dokonce některé whisky se vyprodaly za pár dní. Škoda, že se čas na novou whisky nedá uspíšit a musí se počkat minimálně 3 roky, popisuje závěrem Pavel Švarc.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).