Zásady o účtování nákladů a výnosů

23. 10. 2024
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Účetnictví zahrnuje celou řadu účetních transakcí. Základní principy se týkají účtování nákladů a výnosů a příjmů a výdajů. Při jejich vykazování je však potřeba ctít základní účetní pravidla.

Účetnictví je klíčovým nástrojem mimo jiné pro zjištění finanční situace účetní jednotky, a to jak malých podnikatelů, tak velkých obchodních korporací. Jedním ze základních pilířů účetnictví je účtování nákladů a výnosů (dále potom také majetku a závazků), které zajišťuje správné zobrazení hospodářských výsledků účetní jednotky.

Co se dozvíte v článku
  1. Náklady vs. výdaje
  2. Výnosy vs. příjmy
  3. Co jsou to náklady a jak se dělí
  4. Co jsou výnosy a jak se dělí
  5. Časové rozlišení: Co to je a na co má vliv?
  6. Nedaňové náklady

Náklady vs. výdaje

Pochopit rozdíl mezi náklady a výdaji a příjmy a výnosy je klíčový nejen v účetnictví, ale i pro samotné podnikatele nebo manažery a další uživatele účetních informací. Tyto pojmy popisují různé fáze finančních transakcí a mají rozdílný dopad nejen do účetnictví, ale také do základu daně.

Náklady představují hodnotu spotřebovaných zdrojů, které jsou zapotřebí pro dosažení výnosů v určitém účetním období. Jde o účetní kategorii, která vzniká v okamžiku, kdy dojde ke spotřebě majetku, materiálu nebo poskytnutí služby, a snižuje hospodářský výsledek podniku. Náklady se vykazují v účetnictví bez ohledu na to, kdy proběhla faktická platba.

U nákladů tedy není podstatné, zda došlo či nedošlo k úhradě. Tím se zásadně liší od výdajů. Typickým příkladem nákladů mohou být odpisy, hrubé mzdy zaměstnanců, spotřebované pohonné hmoty, spotřebované telefonní služby a další.

Zatímco u nákladů není podstatné, zda došlo k úhradě, výdaje představují reálný odtok finančních prostředků. Výdaj vzniká v okamžiku, kdy účetní jednotka skutečně platí za zboží, služby nebo jiné aktivity, a znamená odliv peněz. Výdaje se tedy týkají peněžních toků a ne nutně aktuální spotřeby.

Výdaje však mohou být zároveň i náklady, například při platbě pohonných hmot v hotovosti, nákup režijního materiálu v hotovosti a další. Za výdaj je však považována například i úhrada dodavatelské faktury, úhrada mezd zaměstnancům a další.

Autor článku

Lenka je redaktorkou Podnikatel.cz a daňovou poradkyní. Autorsky i profesně se proto věnuje účetnictví a daním.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).