Už před startem EET musí podnikatelé například splnit oznamovací povinnost u provozoven a jakmile začnou evidovat, musí na viditelném místě umístit informační oznámení.
Povinnosti před začátkem evidence
V květnu 2020 odstartují poslední dvě vlny EET, kdy povinnost evidovat tržby dopadne například na řemeslníky, účetní, lékaře či taxikáře. Pokud podnikatel nechce nebo nemůže využít zvláštní nebo zjednodušený režim a bude tržby evidovat v rámci běžného režimu, čeká ho několik povinností.
Ještě před samotným startem evidence je nutné učinit některé kroky a nejde jen o pořízení vhodného pokladního zařízení. Předně podnikatelé musí požádat o autentizační údaje. Jedná se o přihlašovací údaje, které jsou tvořeny uživatelským jménem a heslem (pro vyšší stupeň zabezpečení je možno využít rozšíření o kód zasílaný SMS na uvedené telefonní číslo). Za pomoci těchto údajů se pak musí přihlásit do webové aplikace Elektronické evidence tržeb na stránkách Daňového portálu, kde je třeba vyplnit informace o provozovnách. Pozor na to, že pojmem „provozovna“ se nemyslí provozovna ve smyslu živnostenského zákona. Údaje tak musí vyplnit i ti, kteří poskytují služby u zákazníka (např. malířské služby). Po vyplnění údajů musí podnikatelé ještě vygenerovat certifikát (nebo certifikáty), které slouží k autentizaci datových zpráv a k identifikaci podnikatele.
Čtěte více: Dotkne se vás v roce 2020 EET? Čtěte detailní návod, jak udělat registraci
V čem spočívá evidenční povinnost
Kdo splní tyto kroky, může začít evidovat. Samotná evidence spočívá ve dvou věcech. Nejpozději při uskutečnění evidované tržby musí poplatník
- zaslat datovou zprávou údaje o této evidované tržbě správci daně a
- vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne.
Uskutečněním evidované tržby je pak dle § 18 odst. 2 zákona o evidenci tržeb
- přijetí evidované tržby, nebo
- vydání pokynu k jejímu provedení, pokud byl tento pokyn vydán dříve.
Především řemeslníci by pak neměli zapomenout na to, že zaslaní datové zprávy a vystavení účtenky je nutné učinit nejpozději při uskutečnění tržby, tedy že lze obě povinnosti splnit dříve. Pokud bude například zedník něco stavět, nemusí mít při inkasování peněz s sebou kasu a tiskárnu, ale tržbu (pokud ví celkovou částku) může zaevidovat a účtenku vytisknout v klidu předtím doma.
Rozsah zasílaných údajů
Podle § 19 zákona o evidenci tržeb musí podnikatelé zaslat datovou zprávou tyto údaje:
- daňové identifikační číslo poplatníka,
- označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna,
- označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována,
- pořadové číslo účtenky,
- datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
- celková částka tržby uvedená v české měně,
- bezpečnostní kód poplatníka,
- podpisový kód poplatníka,
- údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu.
Údajem o evidované tržbě zasílaným datovou zprávou je také:
- celková částka plateb určených k následnému čerpání nebo zúčtování uvedená v české měně,
- celková částka plateb, které jsou následným čerpáním nebo zúčtováním platby, uvedená v české měně,
- daňové identifikační číslo poplatníka, který pověřil evidováním této tržby poplatníka, který tržbu eviduje,
- základ daně z přidané hodnoty a daň podle sazeb daně z přidané hodnoty uvedená v české měně,
- celková částka v režimu daně z přidané hodnoty pro cestovní službu uvedená v české měně,
- celková částka v režimu daně z přidané hodnoty pro prodej použitého zboží uvedená v české měně.
V případě výše zmíněných šesti údajů však platí, že je nemusí posílat všichni podnikatelé. Podnikatelé, kteří již evidují, by neměli především zapomenout, že od začátku listopadu platí v zákoně upřesnění, že výše tržby a daně se musí zasílat v české měně.
Průvodce EET
Koho a odkdy se EET týká? Jaké všechny povinnosti se s EET pojí? Jak vybrat pokladní systém? Přečtěte si našeho velkého průvodce elektronickou evidencí tržeb.
Údaje na účtence
Poplatník je na účtence povinen uvádět
- fiskální identifikační kód,
- své daňové identifikační číslo, pokud není jeho kmenová část tvořena obecným identifikátorem, kterým je rodné číslo,
- označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna,
- označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována,
- pořadové číslo účtenky,
- datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
- celkovou částku tržby v české měně,
- bezpečnostní kód poplatníka,
- údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu.
Údajem o evidované tržbě uváděným na účtence je také daňové identifikační číslo poplatníka, který pověřil evidováním této tržby poplatníka, který tržbu eviduje, pokud není kmenová část tohoto daňového identifikačního čísla tvořena obecným identifikátorem, kterým je rodné číslo. Nemá-li poplatník povinnost uvádět na účtence fiskální identifikační kód, je povinen na účtence uvádět svůj podpisový kód. K tomu může dojít buď při výpadku internetu, při poruše pokladního zařízení, nebo tehdy, pokud podnikatel eviduje tržby ve zjednodušeném režimu.
Nezapomeňte na informační povinnost
Kromě zaslání datové zprávy a vydání účtenky však podnikatelé musí plnit ještě tzv. informační povinnost. Na místě, kde se provádějí evidované tržby, je třeba umístit informační oznámení, které je dostatečně viditelné a čitelné. U tržeb evidovaných na internetu je nutné toto informační oznámení také umístit na web. Přestože se zdá, že jde o banalitu, kontroloři tuto povinnost hlídají a dávají za její nesplnění pokuty.
Obsahem informačního oznámení je:
• text ve znění Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.
, eviduje-li poplatník v daném pokladním místě tržby v běžném režimu,
Zákon přímo neupravuje formu informačního oznámení (např. podklad, velikost nebo barvu písma). Hlavní je, aby z pozice zákazníka bylo toto informační oznámení dostatečně viditelné a čitelné. Existence informačního oznámení, příp. jeho modifikace co do viditelnosti a čitelnosti, je vyloučena z povahy věci v případech některých činností prováděných v terénu či u zákazníka. Zatímco třeba instalatéři oznámení u zákazníka řešit nemusí, účetní, která má kancelář u sebe v bytě, ano. Má-li tedy v bytě podnikatel kancelář, může oznámení vystavit např. na stůl, u kterého přijímá klienty. Pokud v bytě klienty nepřijímá a navštěvuje je v jejich sídle, oznámení mít nemusí,
potvrdil serveru Podnikatel.cz Zdeněk Vojtěch z tiskového oddělení ministerstva financí.