Ve čtvrtek hodlají odboráři zablokovat dopravu a Češi možná brzy zažijí podobnou akci v režii autodopravců. Ti totiž již před několika týdny avizovali, že pokud by došlo k rozšíření mýta na silnice nižších tříd, uskuteční protesty, při kterých rovněž zváží zablokování ulic. Podle informací serveru Podnikatel.cz to však v současnosti vypadá, že mýto se na silnicích nižších tříd skutečně zavede. Pokud se tak skutečně stane, pocítí to zřejmě na vlastní i regionální živnostníci a drobní podnikatelé, kteří se na okreskách pohybují.
Pomozte nám vylepšit server Podnikatel.cz
Odpovězte na pár otázek v naší anketě. Odměnou vám za to bude nový web, který bude lépe odpovídat vašim představám. Spustit anketuMD: Mýto na silnicích nižších tříd pravděpodobně navrhneme
Přestože dopravci patří ke skupině podnikatelů, které krize zasáhla nejvíce, vládní návrhy a opatření je rozhodně nešetří. Vše začalo zvýšením spotřebních daní na pohonné hmoty v roce 2010. Od počátku letošního roku si pak též podnikatelé s vozidly nad 3,5 tuny připlácí na mýtném, které se má navíc zvýšit i v příštím roce. Aby toho nebylo málo, mýto se zřejmě rozšíří na silnice druhých a třetích tříd. Konkrétní návrh ministerstvo dopravy sice ještě nepředložilo, již si však nechalo zpracovat finanční analýzu výnosů a nákladů. Zároveň se dokončuje studie proveditelnosti, aby se mohl celý záměr postoupit k dalšímu projednání. Čtěte více: Aktuální sazby, přehled a mapa mýtného v roce 2011
Přestože výsledky analýz ještě nejsou veřejně dostupné, ministerstvo dopravy serveru Podnikatel.cz potvrdilo, že návrh na zavedení mýta na silnicích nižších tříd nejspíše opravdu předloží. Na základě vypracované studie nám vychází vysoká pravděpodobnost zavedení mýta na silnicích nižších tříd,
potvrdil serveru Podnikatel.cz Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy.
Aktuální přehled placených úseků k 1. červnu 2011
Zdroj: www.mytocz.czMinisterstvo si totiž od zavedení mýta na silnicích nižších tříd slibuje vyšší příjmy, které chce použít na opravy silniční sítě. Sazba mýta se plánuje zhruba ve výši 2,6 Kč/km na silnicích druhých tříd. Jde však o průměrnou hodnotu ze všech kategorií vozidel dle počtu náprav a emisní třídy. Rozpětí sazby tak může být od 1,3 do 3,1 Kč/km. Podle odhadů ministerstva by opatření mělo přinést až o 2 miliardy korun. Čtěte také: Mýtné v roce 2010? Také pro auta nad 3,5 tuny a s časovým kupónem až od února
S tím však výrazně nesouhlasí autodopravci, kteří označují návrh ministerstva za uspěchaný, nedomyšlený a v mnoha případech dokonce hovoří o ekonomické sebevraždě. Podle největšího sdružení autodopravců ČESMAD BOHEMIA je přijatelné rozšíření mýta maximálně na dalších 1000 km silnic prvních tříd. Další zavádění mýta považuje sdružení za nerentabilní. Nejsme v situaci, abychom vyhazovali další miliardy, abychom živili zhotovitele a provozovatel mýta na okreskách, které nepřinese žádný zisk pro infrastrukturu,
doplnil serveru Podnikatel.cz Martin Felix, tiskový mluvčí ČESMAD BOHEMIA.
Kdo a jak platí mýto
Od roku 2007 platily mýto vozidla nad 12 tun. Od roku 2010 je platba mýtného povinná i pro nákladní vozy s hmotností nad 3,5 tuny. Každé takové vozidlo musí být vybaveno palubní jednotkou premid, která není přenosná na jiné vozidlo. Výběr se provádí přes tuto jednotku elektronicky. Výpočet mýtného se řídí jeho sazbou, a to za 1 km zpoplatněné komunikace. Nabíjení jednotky je pak možné uskutečnit dvěma způsoby.
- platbou předem (tzv. pre-pay), tedy že si nabijete potřebnou částku před jízdou,
- nebo až zpětně (tzv. post-pay), například na fakturu.
Mýto postihne i regionální živnostníky
Zavedení mýta na silnicích nižších tříd navíc podle ČESMADu negativně postihne zásobování a místní živnostníky, kteří především silnice nižších tříd využívají ke své činnosti. Na to upozorňují i zástupci malých a středních podnikatelů a živnostníků, kterým se také zavedení mýta na silnicích nižších tříd nezamlouvá. Zavedení mýtného na silnice druhých a třetích tříd bude mít negativní dopad především na lokální business malých a středních podniků, které nezbytně potřebují pravidelnou silniční dopravu ke svému každodennímu fungování (např. pekaři, různé opravárenské služby atd.),
upozornila Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků ČR (AMSP ČR).
Řada podnikatelů v této souvislosti hovoří až o existenčních problémech. S tím však pro změnu nesouhlasí ministerstvo dopravy, podle kterého by zvažovaná mýtná sazba a rozsah zpoplatnění neměla být likvidačním faktorem pro podnikatele. Nicméně odpověď na tuto otázku nám dá právě zmiňovaná studie proveditelnosti,
podotkl Martin Novák z ministerstva dopravy.
Pokud studie proveditelnosti potvrdí ideový záměr ministerstva, návrh za rozšíření mýtného dostane brzy konkrétní podobu. Jak ale upozorňují podnikatelé, pokud nebudou studie proveditelnosti a analýza ekonomických dopadů s realistickými čísly, musí vláda počítat s razantními protesty. Rozhodující pro zahájení našich protestů by bylo vyhlášení tendru na dodavatele aniž by ministerstvo věrohodně nezdůvodnilo výnosnost a funkčnost systému. O podobě protestů nemá cenu zatím spekulovat, ale rozhodně by byly velmi razantní,
ujistil server Podnikatel.cz Martin Felix. Čtěte také: Chcete začít podnikat? Přinášíme 5 oborů, ve kterých to raději nezkoušejte
Zavedení mýtného systému nesmí být ztrátové
Další obavy podnikatelů směřují k vyhlášení tendru a výběru dodavatele na zprovoznění mýtného systému. Podle Hospodářské komory musí existovat dostatečné záruky, že existující systém mikrovlnný bude možné efektivně propojit se satelitním, který bude pravděpodobně použit při rozšiřování výkonového zpoplatnění na silnice nižších tříd. Tyto záruky by měly být poskytnuty bez ohledu na to, zda satelitní technologii bude zavádět současný dodavatel mýtního systému v České republice, nebo ji bude realizovat subjekt jiný,
zdůraznil místopředseda dopravní sekce Hospodářské komory České republiky Petr Košan.
Aktuální sazby mýtného
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR
V podobném duchu se vyjádřila i AMSP ČR, podle které by jednoznačně nemohla akceptovat zavádění takového systému výběru elektronických poplatků, který by mohl generovat při jeho implementaci ztráty. Tedy laickou řečí, že by výběr mýtného dosahoval nižších částek než provozní náklady systému. AMSP ČR proto doporučuje ministerstvu, aby hledalo pro tento krok, pokud ho uzná za skutečně nezbytný, takové technologie a systémy, které budou rentabilní, operativní, na úrovni doby a především nebudou zbytečnými finančními ztrátami zatěžovat daňové poplatníky,
uvedla Eva Svobodová.
Euroviněta jako další daň?
Rozšíření mýta ale netvoří jedinou hrozbu, které se musí autodopravci obávat. Před nedávnem totiž schválil Evropský parlament zavedení tzv. eurovinět. Hlavním cílem této směrnice je umožnit evropským zemím, aby do výše poplatků zahrnuly náklady vyplývající z negativního dopadu dopravy na životní prostředí, ekonomickou terminologií negativní externality. Konkrétně jde o náklady, které přináší znečištění ovzduší, hluk a přetížením dopravy.
Dopravcům na této normě vadí fakt, že takto placené poplatky se stanou příjmem veřejných rozpočtů a nebudou směřovat přímo na pro investice na odstranění negativních dopadů silniční dopravy. V praxi to podle nich bude znamenat jen další novou daň již tak vysoce zdaněné silniční dopravy, která bude mít vysoce záporné dopady na celé hospodářství i zaměstnanost, a to bez jakéhokoliv přínosu pro životní prostředí. Schválení bude mít devastující vliv na malé a střední podnikatele v celé EU, kteří představují 95 % zaměstnanosti a rozhodně záporně ovlivní hospodářské výkony a konkurenceschopnost celé EU,
uzavřel Martin Felix ze sdružení ČESMAD BOHEMIA. Čtěte také: Jakých cen pohonných hmot se v nejbližší době dočkáme?