Zážitky táhnou a prodávají. Nabídněte je svým zákazníkům i vy

6. 11. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Na zážitky utáhnete nejen malé děti, ale i nové zákazníky a obchodní partnery. Vyzkoušejte je v restauracích, obchodech i řemeslných dílnách.

Už jste někdy po návštěvě vzorového bytu v obchodech IKEA zatoužili po vlastním bydlení nebo třeba jen koupili nějaký ten kousek nábytku nebo doplněk, pro který jste ve skutečnosti do obchodu vůbec nešli? Pak jste podlehli jednomu z marketingových triků, který vychází z toho, že pro lidi jsou důležité emoce a vlastní zážitky. Jednoduše vás inspirovala profesionálně připravená reklama. Důležitost zákaznické zkušenosti si uvědomuje stále více firem ze všech oborů podnikání, a dokonce vznikají i nové pracovní pozice, nejčastěji se nazývají Customer Experience Director nebo Chief Experience Officer. Tito lidé mají za úkol posílit přes eventy vztahy se zákazníky, budovat image značky a podporovat prodej.

Bude vás zajímat: Zkuste se propagovat přes síť Evensi. Je to efektivní a skoro zadarmo

Event marketing je skvělou součástí marketingového mixu už jen díky tomu, že osobní prožitek v lidech zůstává delší dobu než jakákoli jiná forma reklamy a vy navíc při akcích osobně poznáte své klienty. Na základě toho s nimi můžete navázat bližší a osobnější vztahy a lépe poznat jejich přání. Než ale zážitkovou akci začnete připravovat, stanovte si její cíle. Akce pořádaná u příležitosti otevření nové restaurace bude vypadat jinak než ta, u které je cílem zlepšení obrazu nebo povědomí ve vybraných médiích či opinion leadrů. A to i přesto, že u obou budou důležité osobní prožitek a emoce. Tam, kde není zážitek, event jako by ani neproběhl. Pokud na vás lidé zapomenou, jakmile je po akci vyprovodíte ze dveří, snažili jste se zbytečně. Aby byl event zážitkový, nemusí být složitý a překombinovaný. V jednoduchosti je síla. Třeba v B2B stále výborně funguje zážitková gastronomie, říká Radka Hošková, jednatelka společnosti Rh+ marketing. Důležitá je podle ní celková atmosféra eventu včetně skladby hostů, osvětlení, hudby nebo i teploty v interiéru.

Všechny firemní zážitkové akce mají jasný cíl. Tím je získání nových kontaktů nebo udržení a podpoření těch stávajících, případně krátkodobé navýšení prodeje. Důležité je stanovit si cíl tak, abyste byli schopni ho vyhodnotit. I kdyby to mělo být jen podle počtu nových vizitek. Na akci nemusíte hned uzavřít nový obchod, stačí získat kontakt a představit se, komentuje Radka Hošková.

Dále čtěte: 5 slov, na která se zákazníci chytají jako mouchy na lep

Zážitky mohou nabízet i malé firmy a obchody

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Na zážitky utáhnete nejen malé děti, ale i nové zákazníky a obchodní partnery. 

Když se řekne event marketing, většině lidí se vybaví velké firemní akce s obrovským rozpočtem. Realita ale může být docela jiná a hlavně levná. Stačí vycházet z vlastních prostředků a dokonalý zákaznický prožitek je možné nabídnou i v malých firmách. Kromě tradičních degustací ve vinařstvích nebo obchodech s prémiovým alkoholem nebo potravinami jsou kolem nás i další dobře fungující příklady. Zahradnická centra například často pořádají kurzy vazeb květin nebo přípravy tématické výzdoby. Teď například lákají na výrobu adventních věnců, se kterou zájemcům pomohou firemní aranžérky. Velkým boomem je taky nákup podprsenek za pomoci odbornice na takzvaný bra-fitting. V Praze a dalších městech na to láká celá řada obchodů se spodním prádlem. A díky osvětě mají úspěch. Ženy si podprsenku rády koupí tam, kde jim s jejím výběrem pomohou.

Zážitky ovšem nabízí i firmy, u kterých byste to vůbec nečekali. Například Smaltovna Tupesy vyrábějící smaltované a plechové cedule nabízí možnost vysmaltovat si svoji vlastní ceduli. Je jasné, že jde spíš o atrakci a zájemci firmě prodeje žádným závratným způsobem nezvednou, ale v tomto případě je cíl úplně jiný. Jde o to, aby se lidé během komentované prohlídky, která je součástí zážitku, seznámili s řemeslem a historií a současností firmy. Tím se zvýší povědomí o značce a to je taky důležité. Mnohem tradičnější je postup restaurace Secret of Raw, která mimo jiné nabízí několik kurzů. Klademe si za cíl dělat v rámci výživy i osvětu a učit lidi, jak si raw food připravit i doma. Přirozeně jsme tedy po otevření restaurace začali i s kurzy. Myslím, že je to dobrá cesta, jak zvýšit zájem o raw food a inspirovat lidi, říká Jan Plajner, jednatel firmy Secret of Raw.

Psali jsme: Vyzkoušejte aroma marketing. Váš úspěch je ve vzduchuMáte čich na zákazníky? Skvělé. A co oni na vás?

Nové cesty k zákazníkům poznávají i v restauraci a pivovaru U Medvídků. Vaření vlastního piva nabízíme pro zájemce už čtvrtým rokem. Pro zákazníky je to skvělá možnost na vlastní oči i ruce zažít celý proces výroby piva, od přípravy sladu přes vaření, chmelení až po stáčení piva. Zájem o tento zážitek je velký a je využíván převážně soukromými osobami jako dárek, ale i menšími firmami, které svému zaměstnanci či zaměstnancům tento zážitek zaplatí, komentují majitelé pivovaru Vladimír Oliva a Jan Göttel. Nabídka vaření piva je vzhledem k obratu firmy spíš jen doplňková služba, ale vzhledem k marketinku a rozvoji byznysu je pro pivovar U Medvídků velkým přínosem, protože se tímto podnik dostává do povědomí dalších zákazníků.

A ani zisk jako takový nemusí být špatný. Za jednu osobu se platí 6000 korun, za dvě pak 8000 korun. V ceně devítihodinového zážitku je asistence a výuka sládka, prohlídka Medvídkovského minipivovaru, pracovní upomínkové tričko, občerstvení v podobě svačiny, oběda a samozřejmě ochutnávky piv, a nakonec i 50 litrů uvařeného piva včetně zapůjčení ruční pumpy s narážečem nebo bezplatný pronájem minipivovaru na čtyři hodiny. Za další příplatek může zákazník pivo stočit do lahví s patentním uzávěrem a označit vlastní etiketou. Pivovar je schopen zajistit i přepravu vlastního piva včetně vyřízení celních náležitostí.

V Brašnářství Tlustý a spol. si zase můžete vyzkoušet práci brašnáře. Návštěva dílny je koncipovaná jako nevšední a zážitková turistika. Každý návštěvník dostane k práci sadu nářadí a zástěru, zasedne ve skupině k pracovnímu stolu a pod vedením zkušeného řemeslníka začne tvořit. Součástí akce je krátká prohlídka brašnářské dílny a výklad o historii firmy a zpracování kůží, popisuje marketérka firmy Adina Sixtová. Během návštěvy se lidé seznamují se stroji a technikami, které se v brašnářském řemesle používají. Vyzkouší si krájet kůže, používat šídlo, lis, lepit, barvit a leštit hrany a odvážní mohou i šít na předválečných šicích strojích. Na konci jim zůstane vlastnoruční kožený výrobek – opasek, klíčenka, záložka do knihy nebo přívěšek na krk. Za dvouhodinový zážitek platí děti 490 a dospělí 990 korun. V ceně je započítán materiál, zapůjčení nástrojů, čas průvodce a mentora a občerstvení.

Takové zážitkové akce jsou ideální třeba pro dílny, ve kterých není každý den spousta práce, případně se dají ve vytížených provozech pořádat o víkendu. Ať už děláte jakýkoli event, vždy ale myslete na to, že je potřeba cílit na správné lidi. Zaměřte se na takovou skupinu lidí, kteří vám generují nebo mohou generovat největší zisky, případně jsou pro vás jiným způsobem ti nejvýznamnější. Budujte si tak pevný vztah, aby zákazník nezaváhal, zdali právě vy jste pro něho ta správná volba, dodává Radka Hošková z Rh+ marketing. Pro malé firmy jsou komorní eventy, které podpoří vzájemné vztahy, tím nejvhodnějším řešením. Rozšířením spolupráce s jedním nebo dvěma klienty navíc můžete během krátké chvíle pokrýt náklady na takový event.

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).