Zatímco v předchozích letech byl největším problémem covid, dnes jsou to stále rostoucí náklady. Podnikatelé se navíc musejí udržet. Hlavně musejí být vidět a nechávat za sebou kvalitně odvedenou práci.
Co se dozvíte v článku
Je znát, že lidé šetří
Václav Kugler z projektu Keramika Srdcem se zabývá výrobou keramiky původními postupy a učí zájemce o řemeslo, takže vytváří i nové hrnčíře. Jeho práce je specifická vysokým vkladem trpělivosti a času, aby se člověk naučil vytáčet nádoby na kruhu z volné ruky. Samotná výroba je pak náročná jednak na čas a lidskou práci, ale i na technologickou znalost starých postupů, například při výrobě vlastní hlíny a glazury, stavby pece a podobně. Podle něj aktuálně zažíváme proměnu trhu, zákazníci chtějí kratší a levnější kurzy. Celkově je znát, že lidé šetří penězi, ale hlavně svým časem. Ve výrobě máme poptávek relativně dost, jednání jsou ale náročná, zákazníky zajímá primárně cena, a to je při ruční výrobě starými postupy problém. Často tak prohrávám se zahraničními výrobnami, kde se dbá, řekněme, hlavně na cenu, nikoliv kvalitu nebo další přidané hodnoty,
dodává.
Vojtěch Opic ze zakázkového truhlářství a tesařství Dřevo je radost dělá návrhy a realizace originálních dřevěných výrobků, s důrazem na zpracování detailů. Také si všímá toho, že většina zákazníků v posledních letech zvolila levnější dodavatele práce. Jak se však napříč všemi řemesly vždy nakonec ukáže, tudy cesta ke kvalitnímu výsledku a spokojenému zákazníkovi nevede,
podotýká.
U nových zakázek fungují doporučení
Ačkoliv se může zdát, že v dnešní době hraje hlavní roli internet a propagace jeho prostřednictvím, není to vždy tak. Ze zkušeností Vojtěcha Opice při shánění nových zákazníků funguje naprosto nejlépe osobní doporučení spokojených zákazníků. Placená reklama je podle něj velmi drahá forma propagace s nejistým výsledkem. Největší reklamou je spokojený zákazník, který dá vědět ostatním. Má vystavený můj výrobek doma, kde ho zahlédnou návštěvy, nebo ho dá někomu jako dárek. A potom to už jde vlastně samo,
řekla v seriálu Příběhy podnikatelů Ivona Frydrychová věnující se tvorbě macramé, dalších dekorací a floristice.
Také Václavu Kuglerovi po letech praxe zákazníci chodí hlavně na doporučení. Zakázky do výroby mu pak obstará dobrý web a také SEO. Nicméně je potřeba být trochu vidět na sítích, sbírat kontakty, komunikovat newslettery, vytvářet dobrou stupňovitou nabídku, aby naši zákazníci měli kam jít a růst,
vyjmenovává.
Kožedělník Jan Planička v našem příběhu podnikatele uvedl, že odborníků, jako jsou brašnáři, sedláři a podobně, je u nás hodně, ale má dojem, že skončí tím, že půjdou do důchodu, protože nemají své zboží jak předat zákazníkům, neví, jak funguje dnešní svět a jak se dostat k nové generaci, protože i jejich zákazníci stárnou a už to nepotřebují. Jde o to přizpůsobit se tomu, kam se svět ubírá. A pokud na to člověk nemá energii, nemá touhu pokračovat, tak skončí,
myslí si. Tím, že prodávají online, musí publikovat všechno všude a dostat to mezi lidi. Je to neustálá marketingová práce, aby lidé viděli, co děláme. A tak, aby to bylo autentické a lákavé a aby překonali tu nedůvěru k tomu, že něco objednávají na netu. Ještě to mají platit dopředu, protože je to zakázková výroba,
popisuje Honza.
Představa podnikání od umělé inteligence
Těžké je nesejít z cesty i vzdělávat zákazníky
Jak zdůrazňuje Vojtěch Opic, nejlepší je pro živnostníka dělat, co ho baví, dělat to nejlépe, jak to jde, a hlavně z této cesty nesejít, což je zároveň také nejobtížnější část práce. Často vás nahlodává čert sedící na rameni – kašlu na to, trošku to ošulím, stejně to dělají všichni,
doplňuje. Podle Václava Krugera keramika a hrnčířina táhne skvělé lidi, a tak se naštěstí mají dobře. Někdy je však podle něj těžké zákazníkům vysvětlit, že keramika je alchymie, nikoliv předvídatelný algoritmus. Že není vše instantní, snadné a automatické, že jsou za tím roky práce, zkušeností, vývoje a výsledný výrobní proces je stejně křehký jako ten jejich finální hrneček.
Ve značce Basicatory zaměřené na kvalitní basic oblečení, které je základem každého šatníku, se zase snaží předávat lidem informace přes Instagram prostřednictvím naučných postů. Vysvětlují, proč by se nad nákupem pomalé módy měli lidé zamyslet. Důvodem, proč si lidé nekoupí nějaký slowfashion kousek, bývá často cena, ale když si to člověk přepočítá na dobu nošení, zjistí, že ho to vyjde levněji než kousek z obyčejného obchodu, protože ten pravděpodobně tak dlouho nevydrží,
dodala pro server Podnikatel.cz dříve Veronika Prášilová.
Také včelař a provozovatel e-shopu Vášnivývčelař.cz Milan Čaloun se snaží vzdělávat veřejnost a ukazovat jim svou práci. Jak prozradil v našem podcastu, laická veřejnost si velmi často myslí, že včelařina je jednoduchý obor, že včela vše přinese sama a oni to pak jenom stočí do skleniček. Proto se i na Facebooku snažím ukazovat práci včelaře, aby si veřejnost produktů více vážila. Jedná se opravdu o full-time úvazek a během celé sezóny práce od rána do večera, což může být i 12 až 14 hodin denně. Pořád máte na čem pracovat,
uvedl.
Rostoucí náklady jsou problém
Pro Václava Kuglera je těžké sehnat v Praze odpovídající prostory, aby vás to nezruinovalo. Nevím, kdo na ty nájmy má, ale v našem odvětví je těžké na to vydělat,
podotýká s tím, že si musí dát pozor v cenotvorbě. Často totiž unikají různé náklady a není problém špatně nacenit a nevydělat, přesto se sedřít,
uvádí. Vojtěchu Opicovi podobně jako většině živnostníků komplikují práci zvyšující se náklady. Tato překážka se podle něj dá jen těžce přelézt bez menších odřenin. Uvědomělý klient to pochopí. Pokud si budete chtít udržet i ty méně vědomé klienty cestou zlevňování vlastní práce, kopete si vlastní hrob s křížkem s nápisem Zde leží poslední živnostník,
uzavírá.