Motoristé si v novém roce budou muset zvyknout na další dílčí změny v souvislosti se zelenými kartami, které jsou od začátku roku 2009 jediným potvrzením o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (povinné ručení) s mezinárodní platností. Nově se nyní zavádí povinnost odevzdat společný záznam o nehodě jak ze strany poškozeného, tak i ze strany viníka. Doposud totiž stačilo, aby vyplněný formulář odevzdal pouze pojištěný viník nehody. Tato povinnost je navíc posilněna možnými postihy, které hrozí při zdržování či ztěžování šetření.
Zavádí se také sankce za nepojištěné vozidlo na veřejně přístupné komunikaci. Podle zákona se totiž jedná o přestupek (pro fyzické osoby) a správní delikt (pro právnické osoby), který může být sankcionován pěti až čtyřiceti tisíci korunami. I v této situaci může Česká kancelář pojistitelů požadovat příspěvek nepojištěného do garančního fondu,
říká pro business server Podnikatel.cz Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů (ČKP) a dodává, že povinné ručení je nutné mít za všech okolností včas a řádně zaplaceno. Čtěte více: Nejdražší pojištění vozidla je to nesjednané
Sankcionování nepojištěných vozidel se tak nejvíce dotkne majitelů vozů, kteří nechávají své plechové miláčky stát na veřejných parkovištích nebo u krajnic silnic. Tato vozidla bývají totiž velmi často porouchaná nebo nepojízdná, někdy jde dokonce o odstavené vraky. V takovém případě je pak lepší, aby majitel vozidlo úplně vyřadil z registru a i z přístupné komunikace. V opačném případě se totiž vystavuje postihu. Toto zákonné opatření může též pomoci obcím v boji s vraky vozidel odstavenými na ulicích,
myslí si Hradec.
Novinky začnou platit od 1. ledna 2010, kdy vchází v platnost novela zákona 278/2009 Sb., která upravuje Zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Čtěte více: Zákony 2010: Leden bude ve znamení nejen „úsporného“ balíčku
Společný formulář o nehodě
Změny, které s sebou novela přináší, mají předejít nesrovnalostem ve vyšetřování nehod a podpořit především slušné motoristy. Změna by mohla napomoci při šetření některých sporných pojistných událostí, kdy například nedošlo k dohodě zavinění,
říká pro business server Podnikatel.cz mluvčí České pojišťovny Václav Bálek. Zmiňuje tak situaci, kdy se po vyplnění společného záznamu o nehodě, k níž není nutné volat Policii ČR, neshodují některé části formuláře. Přispěje to ke zrychlení vyřízení škody,
vidí budoucí přínos povinnosti viníka i poškozeného odevzdávat formulář Milan Káňa, mluvčí pojišťovny Kooperativa. Čtěte více: Pojišťujete auto? Dejte si pozor na možná úskalí
Řidiči by proto u sebe měli pro případ nehody vozit žlutomodrý samopropisovací formulář Záznam o dopravní nehodě, který dostanou od pojišťovny, u níž mají povinné ručení sjednáno. Formulář má jednotnou strukturu údajů a sedmnáct nejčastějších situací u jednoduchých nehod se vyskytujících. Řidiči tedy nemají problém tento jednoduchý formulář, který splňuje náležitosti společného záznamu z nehody, sami vyplnit, podepsat a následně odevzdat pojišťovně. Není k tomu zapotřebí žádné další pomoci či rady,
vysvětluje Hradec.
Tento formulář se může hodit i v zahraničí. Řidiči by jej tak měli vozit společně se zelenou kartou, která kromě potvrzení o sjednání povinného ručení umožňuje také vstup a provoz vozidla na území cizího státu, aniž by musel motorista hradit tzv. hraniční pojištění.
Změníte v nejbližší době pojišťovnu k uzavření povinného ručení?
Jak se postupuje v případě dopravní nehody?
Pokud nastane dopravní nehoda, je třeba řídit se pokyny § 47 Zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu. Ten stanoví i situace, kdy není potřeba přivolávat policisty. Jedná se především o nehodu, která je bez zranění a výše hmotné škody na vozidle se pravděpodobně bude pohybovat do 100 000 korun. V tomto případě tedy účastníci nehody společně vyplní formulář. Pokud však došlo ke škodě vyšší, bylo způsobeno zranění či například účastníci nehody nejsou schopni zajistit plynulost provozu, je nutné Policii kontaktovat. ČKP navíc doporučuje, pokud se dopravní nehoda stane v zahraničí, je vždy lepší v každém případě policii zavolat. Čtěte více: Při bouračce volejte policii při škodě nad 100 tisíc korun
Když českému řidiči způsobí v zahraničí škodu na vozidle majitel zahraničního vozu, postupuje se následovně:
- Obě strany (viník i poškozený) vyplní společný záznam o nehodě a odevzdají své pojišťovně.
- Poškozený se obrátí na ČKP, která ve spolupráci s Národní kanceláří země, kde je vozidlo viníka registrováno, zjistí či ověří tamního pojistitele.
- Pokud zahraniční pojistitel používá k vyřizování zelenokaretních škod svých klientů v ČR nějakého partnera v ČR (tzv. zelenokaretní korespondent), ČKP mu případ předá k vyřízení (tj. k posouzení oprávněnosti nároků poškozeného a k úhradě oprávněných nároků).
- Poškozenému je vyplacena škoda a korespondent si ji proúčtuje se zahraniční pojišťovnou.
Pozn.: Pokud zelenokaretní korespondent neexistuje, ČKP událost řeší stejným způsobem sama nebo prostřednictvím některé z členských pojišťoven.
Proces v případě, že český řidič způsobí škodu na zahraničním vozidle v zahraničí, je jednodušší. Český viník sice musí také v první fázi vyplnit společný záznam o nehodě a odevzdat jej své pojišťovně včetně nahlášení, že nastala škodná událost. Avšak další fází je již uhrazení škody pojišťovnou z povinného ručení.