V říjnu 2007 vstoupila v platnost směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/45/ES o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků pro tato vozidla. Směrnice ukládá povinnost jednotlivým členským státům Evropské unie upravit a zveřejnit právní předpisy, které budou v souladu s touto směrnicí, nejpozději do 29. dubna 2009.
Změny v zařazování vozidel do jednotlivých kategorií zřejmě ovlivní i podmínky nároku na odpočet DPH, a to zejména u nákladních vozidel v kategorii N1. Situace, která vznikne v příštím roce tím, že začne platit nová směrnice, se nyní na ministerstvu financí analyzuje. Zvažují se různá řešení včetně případných změn v odpočtu daně,
uvedla pro business server Podnikatel.cz ZUZANA CHOCHOLOVÁ z oddělení Komunikace Ministerstva financí ČR (MFČR).
Současná situace v možnosti odpočtu DPH u nově pořízených vozidel
V souladu s ustanovením zákona o dani z přidané hodnoty § 75 odst. 2 nelze při koupi osobního automobilu uplatnit nárok na odpočet DPH, a to i při pořizování formou finančního pronájmu. Čtěte více: Nechte si vrátit DPH, máte na to nárok
Nárokovat odpočet DPH lze jen u automobilů, které jsou homologované jako automobily nákladní. Mezi nákladní automobily se řadí také vozidla spadající do kategorie N1, tedy nejmenší nákladní vozidla. Jde o vozidla vyrobená a konstruovaná pro dopravu nákladů s maximální hmotností nepřevyšující 3,5 tuny.
Z důvodu snížení pořizovací ceny vozidla odpočtem DPH se v praxi běžně provádí „přestavba“ osobního automobilu (nejčastěji typu combi a SUV) na automobil nákladní, spadající do kategorie N1. To umožňuje vyhláška ministerstva dopravy a spojů č. 341/2002 sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Základním požadavkem pro splnění kategorie N1 je vyšší nosnost nákladu, než maximální povolená hmotnost posádky. Další podmínkou je montážní přepážka, oddělující nákladový prostor od části pro přepravu osob a pevnostní zabezpečení oken ve stěnách tohoto prostoru.
Přestavba má údajně omezit používání nákladních automobilů zařazených v obchodním majetku firem k soukromým účelům. Podnikatelé jsou proto nuceni montovat do aut mřížky a upravit zadní okna. Přestože okna lze „zatmavit“ pouhým nalepením neprůhledné ochranné folie, montáž ani koupě samotné přepážky není nejlevnější. Úspora na vrácené DPH se ale vyplatí.
Původní osobní vozidlo homologované na nákladní automobil kategorie N1 již zůstává podle zákona trvale vozidlem nákladním. Homologace je i v případě následného prodeje nepodnikateli nevratná.
Dle údajů Centrálního registru vozidel bylo k 31.12.2007 v ČR registrováno celkem 6 806 332 ks vozidel všech kategorií, z toho 422 520 ks vozidel v kategorii N1. Zájem o tato nákladní vozidla stále roste. Podle údajů pravidelně zveřejňovaných na internetových stránkách Sdružení automobilového průmyslu se v ČR za období 1–10/2008 nově registrovalo 61 538 nových i ojetých vozidel. V porovnání s minulým rokem za stejné období to je o 5014 vozidel více. Čtěte více: Při bouračce volejte policii při škodě nad 100 tisíc korun
Uvítáte případnou změnu v možnosti uplatnění odpočtu u některých typů osobních automobilů bez nutnosti jejich „přestavby“ na nákladní?
Možné změny v podmínkách homologace nákladních vozidel od dubna 2009
Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2007/46/ES zavádí „evropské typové schválení“ (ES schválení typu) pro všechny kategorie silničních vozidel, avšak v různých termínech (od dubna 2009 až do října 2014). Technické podmínky uvedené v dané směrnici stanoví jednotné provedení vozidel pro všechny země EU, bez dalších národních požadavků.
ES schválení typu vozidla kategorie N1 nevyžaduje pevnou, tuhou přepážku, jak je tomu doposud v českém zákonném předpisu. Tato přepážka však může být dodávána jako mimořádná výbava (nikoli tedy povinně). Náběh tohoto schválení u většího počtu značek vyrábějících vozidla kat. N1 lze očekávat až v průběhu roku 2010 (od října 2010 povinné pro nové typy vozidel). Pokud budou nově schválená vozidla kat. N1 dodávána v dostatečném sortimentu, lze předpokládat případný další přesun zájmu od nových osobních automobilů k lehkým užitkovým vozidlům kategorie N1,
uvedl PAVEL TUNKL, tajemník Svazu dovozců automobilů.
Podmínka instalace montážní přepážky v rámci „přestavby“ osobního vozidla na nákladní v kategorii N1 tedy nebude podle nové směrnice nutná. Zůstává jen podmínka vyšší nosnosti pro náklad než pro posádku. Čtěte více: Mřížce odzvoní. Odpočet DPH má platit pro všechna nová auta
Směrnice se prozatím bude týkat jen nových typů osobních automobilů. Nebude možné demontovat montážní přepážku z již homologovaného nákladního automobilu v této kategorii. V roce 2011 se snad dočkají i majitelé stávajících nákladních vozidel v kategorii N1. Od tohoto roku by měla směrnice platit pro všechny. Čtěte více: Běžným prostředkem k cestě do práce není osobní automobil
Pokud opravdu dojde ke změnám v legislativě, pak to samozřejmě bude jen ku prospěchu. Určitě dojde k narovnání trhu, kdy se část osobních vozidel účelově předělávala na nákladní kategorie N1 kvůli odpočtu DPH. Jaký vliv to bude mít na nové registrace v obou kategoriích, to si vzhledem k současné ekonomické situaci netroufáme odhadnout,
sdělil serveru Podnikatel.cz Pavel Ešner z oddělení vnitřních vztahů Sdružení automobilového průmyslu.
Otázkou zůstává, zda bude možné nárokovat odpočet DPH u tohoto typu vozidel v plné výši. Ministerstvo financí zvažuje i možnost částečného odpočtu. Důvodem je opět zneužívání služebních automobilů pro soukromé účely. Podnikatelům, kteří v roce 2009 plánují nákup vozidla určeného k přestavbě, se však zřejmě vyplatí vyčkat na případné legislativní změny. Čtěte více: Služební auto pro osobní potřebu zaměstnance? Jak na to?