Zboží nelze reklamovat bez účtenky a další omyly při reklamacích

26. 1. 2021
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
S možností reklamovat zboží nebo služby se pojí celá řada omylů, kvůli kterým spotřebitel raději od reklamace ustoupí. Jaké to jsou?

Pravidla pro uplatňování takzvaných práv z vadného plnění nejsou vždy zcela jednoznačná. Jak upozorňuje spotřebitelský časopis dTest, zákazníci v nich často tápou a nechají se mylnými představami odradit nebo zkrátit na svých právech. 

Chybí účtenka, co teď? 

Praxe je taková, že spotřebitelé hromadí účtenky od každého nákupu, zpravidla v nějaké krabici od bot. Problém však nastává, když je jednou za rok skutečně potřeba něco reklamovat a účtenku ne a ne dohledat. 

Absence účtenky neznamená automaticky nemožnost zboží reklamovat. Prodejce sice může požadovat důkaz o koupi, tím ale nemusí být jen papír z jeho kasy. Vzestup bezhotovostních plateb zde může zachránit spoustu situací – pokud jste nákup platili kartou, stačí transakci dohledat ve výpisu z internetového bankovnictví, vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. 

Pomoci mohou také mobilní aplikace, které účtenky spravují. Hned po nákupu je možné si účtenku vyfotit, pojmenovat a originál je možné zahodit. Pokud žádný hmatatelný důkaz nemáte, ale nákup u konkrétního prodejce je zřejmý
třeba proto, že jste stálý zákazník na malém městě nebo jde o unikátní produkt, který nikdo jiný neprodává, nenechte se odbýt. U soudu by mělo šanci na úspěch například i svědectví dalších osob,
dodává Hekšová. 

Reklamovat lze na kterékoli pobočce

Stává se, že si zákazník pořídí zboží v jiném městě, než ve kterém žije. Například když je na pracovní cestě. Pokud se na zboží vyskytne vada, je možné se s reklamací obrátit na kteroukoli pobočku prodejny, tedy i v jiném městě. Někdy může být složitější zorientovat se v tom, kdo vám zboží prodal. Myslete na to, že rozhodující je IČ nebo obchodní firma na dokladu. Často zjistíte, že síť konkrétní značky je v celé republice spravována jednou společností, která je vaším prodejcem, a zboží k reklamaci můžete předat v jakékoliv její provozovně, uvádí Eduarda Hekšová.

Reklamace zboží zakoupeného z druhé ruky

Pokud nakupujete zboží z bazaru či od známých z druhé ruky s tím, že vám k němu předchozí vlastník dává i paragon a zbývá ještě rok záruky, neusněte na vavřínech. V praxi sice reklamace druhým vlastníkem ve většině případů prochází, avšak obchodník má právo nevyhovět s argumentem, že spolu nemáte žádný právní vztah. Problém je v tom, že práva z vadného plnění jsou vázána k dané kupní smlouvě, kterou prodejce uzavřel se svým původním zákazníkem. Mají mezi sebou tedy právní vztah a práva z vadného plnění má zákazník – nelpí na věci a „neputují“ s ní i za dalšími vlastníky.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

ZMĚNY V ROCE 2021

Co se všechno změní v roce 2021 pro podnikatele? Změny zákonů na jednom místě

Řešením tedy může být zůstat s původním vlastníkem v kontaktu a v případě potřeby poslat do prodejny jeho, což bude schůdné asi maximálně mezi přáteli či v rodině. Praktičtější je sepsat takzvané postoupení práv z vadného plnění, kde vlastník prohlásí, že všechna současná i budoucí práva postupuje vám, radí Eduarda Hekšová.

Práva z vadného plnění mohou plynout z každé smlouvy, přičemž jejím předmětem může být téměř cokoliv. Pokud něco nesedí, nebojte se ozvat třeba i u kadeřníka, u mobilního operátora, který vám zaslal zjevně nesmyslné vyúčtování, nebo na zájezdu, jenž trpí nedostatky.

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).