Zdeňka Starnovská: Firmy začínají věnovat pozornost zevnějšku svých zaměstnanců

7. 10. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 329515
Jako majitelka módního salónu si před více než 17 lety splnila svůj dávný sen. "Rozdávat nám, ženám v nejlepším věku, radost a pohodu při hledání vhodného oblečení," upřesňuje Zdeňka Starnovská, majitelka obchodu se značkovou konfekcí Lady Moda.

Zdeňka Starnovská, majitelka obchodu se značkovou konfekcí Lady Moda, si založením obchodu splnila svůj sen. Nyní nabízí Lady Moda kolekce módy značky BASLER a GELCO, která však zahrnuje nejen módu pro zralé ženy, ale i módu mladistvou pro ty, kdo považují tradičně pojatou klasiku za příliš usedlou…

Jste majitelkou obchodu dámské značkové konfekce v centru Prahy Lady Moda. Jaká byla vaše cesta k práci v oblasti související s módou a vytvářením image ženy?

Jako majitelka Lady Mody jsem si splnila před více než 17 lety svůj dávný sen: rozdávat nám, ženám v nejlepším věku, radost a pohodu při hledání vhodného oblečení. Při svých dřívějších nákupech jsem často měla pocit dámy, která už může nosit tak akorát „pytel“, protože nabízená konfekce byla pro mladé, krásné, zachovalé holčičky… A co bylo nabízeno mně se od „pytle“ často příliš nelišilo. Moc jsem si přála přijít do obchodu, kde po překročení prahu ze mne spadne všechna únava, shon, stres a nervozita dnešních dnů. Udělat si prostě radost a setkat se s lidmi, kteří mi budou rozumět, budou rozumět mému vkusu, nebo alespoň představám o něm. To byl můj sen.

Do jaké míry se vám podařilo naplnit váš sen?

S odstupem času 17 let, kdy Lady Moda vznikla, bych chtěla říci – stálo to za to! Když vidím vkusně oblečené dámy, ze kterých září spokojenost a sebevědomí. Dnes mohu říci, že naše značková kolekce je i pro mladé ženy; v posledních třech letech vytvářejí módní tvůrci těchto značek i módu mladistvou. Nevěříte na splněné sny?

Jakým způsobem se podle vás styl oblékání v pracovním prostředí podílí například vedle účesu, šperků nebo brýlí na celkové image úspěšné ženy nebo muže?

Oblečení, boty, účes, doplňky, je vždy nutné dobře sladit. Celkový dojem tvoří osobnost jako celek. Tedy neumím si představit vkusně oblečenou ženu, která má neupravený účes nebo ženu, která má krásný účes, je bezvadně nalíčená a má nevkusný „model“.Sledujte Business (duo) Proměny: Také drsní stavaři užijí oblek místo montérek. Prohlédněte si změnu image

Domníváte se, že je v současné době v oblasti firemní kultury věnována dostatečná pozornost módě a oblékání?

Určitě jsme za poslední roky zaznamenali značný posun k lepšímu. Netroufám si hodnotit celkovou situaci, neznám a nemohu posoudit celé spektrum. Z mých zkušeností a okruhu firem, s nimiž a jejichž zaměstnanci přijdu do styku, vidím, že jako ve všech oblastech, i zde jsou větší či menší rozdíly. Například v autosalonech jsou mladí muži v zářivých bílých košilích, bezvadně padnoucích kvalitních kalhotách, mladé ženy a dívky v hezkých blůzkách, zástupce některé firmy, která vám přichází nabídnout svůj produkt (ať je to banka, pojišťovna nebo hotel…) v převážné míře přichází – muž v obleku, žena v kostýmku. Techničtí pracovníci mají jednotné praktické a vkusné oblečení. Naproti tomu někdy za přepážkou v bance nebo na úřadě, ve firmě sedí ženy ne příliš upravené. Také vím, že řada firem pořádá školení o oblékání, vystupování a podobně. Celkově převládá pocit, že firmy věnují nebo začínají věnovat svoji pozornost zevnějšku svých zaměstnanců.

Jakým způsobem podle vás co nejvhodněji volit oblékání v pracovním prostředí, tak aby se jednalo o vhodný způsob dotváření image v pracovním prostředí?

Každé odvětví a postavení ve firmě má svá specifika. Vždy je nutné při volbě oblečení, obuvi i doplňků respektovat povahu práce a prostředí, v kterém se pohybuji. Společnou zásadou by mělo být oblečení pohodlné, dobře zkombinované. Klasika je pro někoho příliš usedlá.

S jakými příklady se konkrétně setkáváte?

Určitě žena manažerka například v bance či v hotelu bude mít slušivý business kostýmek, halenku, tento typ oblečení by asi nebyl vhodný pro pracovnici zemědělského podniku nebo fittness centra…Tady bych také vyzdvihla potřebu správné volby materiálu oblečení. Určitě pro celodenní oděv jsou vhodné přírodní materiály s přídavkem elastanu, určitě ne 100% umělé tkaniny. Vkusně a čistě oblečená a upravená žena je dobrou vizitkou své firmy. Sledujte Business (duo) Proměny: Jak dopadla proměna image zaměstnanců počítačové školy?

Co považujete za největší prohřešky, kterých se české ženy a muži bohužel dopouštění v oblasti business oblékání?

Řada žen i mužů věnují svému zevnějšku malou pozornost. Neumí vhodně oblečení zkombinovat, neumí využít doplňky k oživení a dotváření oblečení. I když už méně často, ale přece jen někdy postrádám čisté boty.

V dnešní době, pokud firemní pravidla nestanoví předepsané oblečení, nejsou společenská pravidla business oblékání tak přísná. Vždy je ale nutné, aby to bylo oblečení vhodné a adekvátní prostředí. Na výlet či ve volném čase se některé ženy rády obléknou do slušivých šortek a krátkého trička. To by určitě ale nebylo vhodné oblečení do kanceláře.

Tedy největší prohřešek? Svému oblečení a zevnějšku jako celku někteří muži i některé ženy věnují malou pozornost. Být vkusně oblečený a upravený by měl chtít každý pro sebe i pro druhé.

Business oblékání má svá specifická pravidla. Která je třeba respektovat – jaká považujete za stěžejní?

Jak už jsem uvedla u předchozích otázek, důležité u business oblékání je, aby oděv ženy i muže byl vkusný, aby byli upraveni, vhodně volili doplňky, aby dobře působili jako celek. Vždy je nutné volit typ oblečení s ohledem na povahu práce a prostředí, v kterém se pohybuji.

skoleni_8_1

Co říci nakonec? No přece jediné: „podle šatů poznáš člověka“, nezapomínejte, prosím, na toto tolika generacemi prověřené úsloví. Čtěte také: Jitka Badalová: Když se zaměstnanci cítí ve společnosti dobře, jsou ochotni daleko většího nasazení

Autor: Simona Maxová

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).