Zdokonalte popisky vašeho e-shopu tak, aby samy začaly prodávat

5. 5. 2017
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Internetové obchodníky čeká podle analytiků další úspěšný rok. Celkové tržby se zvýší až o pětinu. Nebude to ale zadarmo. Úspěch čeká jen ty připravené.

Podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci letos tržby internetových obchodů dosáhnou zhruba 115 miliard korun. Komu se bude dařit?

S vyšším počtem objednávek samozřejmě mohou počítat jen ti, kteří se prodeji na internetu věnují opravdu poctivě, snaží se v oboru e-commerce vzdělávat, testují a nepodceňují novinky a neopomíjejí mnohokrát vyslovené a dobře míněné rady. Řada obchodníků bohužel stále zapomíná na to, že v internetovém obchodování musí strukturou stránek a jejich obsahem nahradit všechno, co nabízí klasické kamenné prodejny. Jednou z oblastí, v níž mají e-shopisté stále ještě rezervy, je textová vybavenost e-shopů.

Pro ty, kteří v této oblasti zaostávají a chtějí s tím právě kvůli vidině zisku co největší části z oněch zmíněných 115 miliard korun něco udělat, je připraven následující souhrn rad a tipů.

K tématu už jsme psali: Originální popisky zboží zvedají prodej až o třetinu. Pohrajte si s texty

Buďte zajímavější než konkurence

Jen v Česku působí desítky tisíc internetových obchodů a zákazníci navíc nakupují i na těch zahraničních. Je proto víc než důležité snažit se odlišit od davu. Pokud neprodáváte unikátní zboží vlastní výroby, je možné to udělat prostřednictvím informací, které ke svému artiklu doplníte. Řada průzkumů ukázala, že nejdůležitější faktor při výběru tvoří kvalita popisků zboží. Je dokonce důležitější než samotná cena produktu a cena dopravy. Zaměřte se proto na to, abyste měli popisky skutečně u každé nabízené položky.

Chybějící informace si totiž zákazníci začnou hledat u jiného obchodníka a velmi pravděpodobně u něj posléze i nakoupí. Nedávejte tedy lidem příčinu odcházet ke konkurenci. Máte-li e-shop bez dostatečných, nebo dokonce žádných popisků, bude vaším jediným argumentem pro prodej cena zboží. A je velmi nepravděpodobné, že budete ti nejlacinější. Copywriter Martin Šauer z webu Slovotepec.cz se navíc zmiňuje o dalším důležitém faktoru popisků: Pokud zákazník přesně ví, jaký produkt chce, a hledá jen co nejnižší cenu, pravděpodobně ho popisek moc neovlivní. Pokud se ale teprve rozhoduje a váhá, dobrý popisek má na něj obrovský vliv.

Mohlo by vás zajímat: Největší slabinou e-shopů je podle zákazníků komunikace. Zapracujte na ní

Právě jste se chytli za nos a rozhodli popisky přidat? Pak to nedělejte bezhlavě. Řada majitelů e-shopů řeší popisky zboží tím, že zkopírují informace od dodavatelů. Je to sice nejpohodlnější a nejrychlejší řešení, ale často úplně k ničemu. Takové popisky se nejspíš zobrazují i na dalších e-shopech, což nemá smysl pro zákazníky ani z pohledu SEO. Dalším problémem bývá kvalita oficiálních popisků. Všechny produkty totiž líčí jako nejnovější, nejskvělejší a nejúžasnější řešení všech problémů světa, upozorňuje na zrádnost kopírování informací poskytnutých výrobci Jan Ambrož, copywriter ve společnosti Dobrý web.

Není v silách ani těch největších obchodů mít originální popisky u každého jednoho produktu z nabídky. Takové množství se jednoduše nedá obsáhnout. Proto si s popisem pohrajte v první řadě u nejprodávanějších položek a pak nové texty přidávejte postupně u 5 nebo 10 procent vaší nabídky. Bude to sice pracné, a pokud si k tomu najmete copywritera, tak i finančně náročnější, ale taková investice se určitě vyplatí. Originality si totiž cení vyhledávače. Díky jiným a zajímavým popiskům budete ve výsledcích vyhledávání stoupat vzhůru i bez investic do reklamy. A naopak, některé vyhledávače uživatele duplicitních textů trestají a tyto e-shopy posouvají ve vyhledávání dolů.

Nepopisujte, vyprávějte

Na stránkách produktů často najdete pouze tvrdá data, jako jsou rozměry, funkce a jiné vlastnosti. Člověk ale není robot, který zpracuje deset parametrů a automaticky vyhodnotí nejlepší možnost. Mnohdy ocení také osobní zkušenost, doporučení, srovnání nebo třeba upozornění na nástrahy. Co z toho vyplývá? Že suché technické informace a základní popis funkcí jsou k ničemu. I popisky musí působit lidsky. Inspirujte se nejlepšími prodavači z kamenných prodejen. Snažte se do textů dostat jejich vřelý přístup, informovanost a umění zaujmout. Každý popisek zboží by měl zákazníkovi nahrazovat to, co v danou chvíli s produktem udělat nemůže, to je dotknout se ho a vyzkoušet si ho, říká Martin Vaněk ze ShopMaker.cz. Jen z dobrého a poutavého popisku si totiž zákazník udělá představu, jestli mu daný produkt bude co platný.

To je další důvod pro to, abyste se vyhnuli popisu zboží dodaného výrobcem. Tyto texty nebývají příliš dobře zpracované a zákazník se z nich mnohdy nedozví, co potřebuje. Aby vznikl poutavý a také pravdivý text, měl by jeho autor mít šanci popisované produkty vidět a vyzkoušet. Přidejte k technickým detailům i návody nebo tipy, jak výrobek používat. Nepopisujte, vyprávějte ve svých textech příběhy. Zákazníci to ocení. Dejte si ale pozor na to, aby popisky odpovídaly realitě. Každá lživá informace bude zákazníky velmi rychle odhalena a po zásluze potrestána. Díky přikrášleným informacím zákazníky pravděpodobně přimějete k jednorázovému nákupu. Ještě pravděpodobnější je ale to, že se k vám už podruhé nevrátí a navíc si své zklamání nenechají pro sebe a odradí vám i další potenciální zákazníky.

Připomeňte si: 7 cedníků, které vám pomůžou vyfiltrovat ideálního copywritera

Při tvorbě textů mějte na mysli jazyk vaší cílové skupiny. Zákazníci vám musí rozumět a je potřeba se jim přizpůsobit. Ne každý se totiž vyzná třeba ve výpočetní technice nebo dalších technických doplňcích. Myslete i na to, že často se věci nakupují jako dárky, nejen pro vlastní potřebu. Proto se vyplatí přiblížit vlastnosti a upozornit na přednosti i těch zdánlivě obyčejných a těžko popsatelných produktů, jako jsou třeba pastelky nebo jiné výtvarné potřeby. Mnozí lidé to ocení. Základem tvorby obsahu je přemýšlet o tom, jak zákazníkovi pomoci vybrat si a užívat konkrétní produkt.

S formou souvisí i pojmenování zboží. Zkuste věnovat čas vyhledávání vašeho produktu na internetu a zjistěte, jak ho lidé pojmenovávají. Většina z nich nezná přesný název a snaží se ho nějak popsat. Přesně tyto výrazy je potřeba objevit a pak podle nich produkt, minimálně alternativně, pojmenovat. Protože přesně tak ho budou zákazníci hledat, ať už ve vyhledávači nebo na vašem webu, upozorňuje Robert Němec, ředitel digitální agentury RobertNemec.com s dodatkem, že díky přiblížení se k zákazníkům a zpracování kvalitních popisků odpovídajících zájmům zákaznických skupin si ušetříte práci s vyřizováním dotazů. Věnujte proto čas spíše přípravě obsahu, než abyste pak museli trávit hodiny odpovídáním na dotazy, kterým lze kvalitními texty předejít, dodává Robert Němec.

Nechte část práce na zákaznících

Zdá se vám, že nad laděním textů u zboží strávíte nekonečně mnoho času? Ano, nebude to zadarmo. Dobrá zpráva ale je, že velmi podstatnou část práce za vás mohou udělat sami zákazníci. Stačí jim dát prostor pro recenze a diskuse, kde se mohou podělit o své zkušenosti. Komentáře a hodnocení jsou považovány za velmi cennou zpětnou vazbu a zároveň důležitým rozhodovacím kritériem při výběru produktu. Autentické názory jiných zákazníků, reference, diskuse a hodnocení lidé milují a často je přesvědčí k nákupu spíš než suchý produktový popisek, říká copywriter Dobrého webu Jan Ambrož. Zákaznických recenzí a komentářů lze velmi dobře využít pro tvorbu vlastních textů. Stačí se inspirovat tím, co v nich lidé nejčastěji komentovali, na co se ptali a tak dále. Právě to jsou pro zákazníky důležité informace, které by neměly chybět v perfektním popisu.

K tématu dále čtěte: Nenechávejte zákaznické hodnocení bez odpovědi. Odrazí se to na vašich tržbách

A protože za vás zákazníci tímto udělají pořádný kus práce, věnujte energii tvorbě dalších textů a plňte firemní blog, sociální sítě, případně si založte i produktovou poradnu. Nebo aspoň věnujte čas obměně popisků. Ani ty totiž nemají neomezenou trvanlivost a čas od času stojí za to je osvěžit. V tomto případě se řiďte zákaznickými trendy a také sezónou.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).