Zdražili obchodníci ceny potravin kvůli vyšší DPH? Zjistili jsme za vás

25. 1. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: http://www.isifa.com
Ilustrační obrázek
15 a 21 %. Hodnoty, které už dlouho nedají spát jak obchodníkům, tak jejich zákazníkům. Jak se ale ukazuje, zvýšení DPH se zatím projevuje jen minimálně.

Každé zvýšení sazby daně z přidané hodnoty lidé pociťují hlavně u potravin, které nakupují prakticky denně. Zdražovaly se už v průběhu loňského roku. Například brambory jsou dnes ve srovnání s lednem 2012 dražší o celých 40 %. O 10 % víc musí zákazníci platit i za maso nebo uzeniny. A ani letos to nebude jiné. Podle ekonomů se sice jednoprocentní zvýšení DPH v cenách neprojeví naplno, ale změny cenovek se dřív nebo později stejně dočkáme. Obchodníkům se totiž kvůli postupnému zvyšování DPH zmenšuje prostor, ve kterém byli schopni změny zapracovat do marží a držet tak ceny na relativně stejných hodnotách i při zvyšování nákladů.

Podle průzkumu, který provedl server Podnikatel.cz,se zdražování brání všichni obchodníci. V tom se drobní živnostníci od velkých řetězců zásadně neliší. Rozdíly jsou ale v tom, proč ke zdražování nepřistupují.

Ilustrační obrázek
Autor: http://www.isifa.com

Češi stále častěji nakupují lacinější a méně kvalitní potraviny. 

Náš zákazník, náš pán

Ačkoli o změnách DPH rozhodla vláda, zákazníci si musí uvědomit, že nejdůležitějšími postavami na trhu a hybateli změn jsou právě oni. A obchodníci to musí respektovat. V současné době jsou zákazníci na cenu velmi citliví, proto není možné zvyšovat prodejní ceny u základních komodit, pokud se tak nestane na celém trhu naráz, říká mediální zástupce společnosti SPAR ČOS Aleš Langr.

V důsledku navyšování DPH jsme naše ceny nenavyšovali. Kaufland se vždy snaží držet své cenové prvenství na českém trhu. Bylo pro nás samozřejmostí nepromítnout navýšení DPH do cen a udržet aktuální cenovou hladinu co nejdéle, doplňuje mluvčí Kauflandu Michael Šperl. Podobně se chová i řetězec Lidl, který ceny kvůli změnám DPH nezvedl a ani to nechystá. Jeho mluvčí Jitka Vrbová ale dodává: Ceny zboží upravujeme směrem dolů i nahoru průběžně během roku vhledem k situaci na trhu, s ohledem na nákupní podmínky, na vývoj cen surovin, na objem sklizně a tak dále.

Ceny potravin jdou pomalu nahoru

Rozdíl cen v odstupu několika týdnů je ale patrný. Stačí se podívat na orientační cenový průzkum Českého statistického úřadu provedený k 15. 1. 2013. Růst cen se projevil u dvou třetin sledovaných položek. Například ceny pečiva, mouky, mléka, jogurtů, vajec nebo cukru vzrostly oproti listopadu loňského roku o více než 1 %.

Výběr z orientačního cenového průzkumu ČSÚ
Zboží Průměrná cena v korunách v 50. týdnu roku 2012 Průměrná cena v korunách ve 3. týdnu roku 2013
Vepřová pečeně 1 kg 116,49 114,54
Kuře celé 1 kg 67,45 69,48
Šunkový salám 1 kg 126,82 126,10
Jogurt bílý 250 ml 7,08 7,2é
Sýr Eidam 1 kg 131,20 130,34
Máslo 1 kg 145,82 146,89
Cukr krystal 1 kg 23,47 24,34
Mouka hladká 1 kg 12,77 13,24
Vejce 10 ks 35,04 35,69
Brambory 1 kg 10,03 12,45

Kdy se změna cen projeví naplno, to se zatím můžeme jen dohadovat. Obchodníky budou ke zvyšování cen tlačit i vstupní náklady. Změna daně totiž navýší i účty za elektřinu, vodu nebo pohonné hmoty. A důvodů ke zdražování potravin je víc. Například brambory výrazně podražily kvůli loňské nepříliš dobré úrodě. Na druhou stranu můžeme počítat i s tím, že ceny sezónních potravin zamíří směrem dolů.

Nižší cena na úkor kvality

Aby si obchodníci udrželi dobré jméno a nabídli zákazníkům nejnižší cenu, musí často přistupovat ke zmenšování balení. V horším případě také snižují nároky na kvalitu produktů. A český zákazník stále častěji sahá právě po tomto zboží. Na základě našich zkušeností z minulého roku můžeme potvrdit, že vyšší DPH se projevila na změně nákupního chování zákazníků. Postupně se zvětšuje skupina lidí, kteří mají tendenci volit zboží v nižších cenových hladinách, více preferují zboží neznačkové, popřípadě i méně kvalitní, hodnotí vývoj poptávky mluvčí řetězce Tesco Jan W. Dvořák a dodává: Zákazníci pochopitelně nevítají navyšování cen, ať již je jakékoli. Snažíme se jim proto vždy, když je to možné, nabídnout nějakou alternativu.

Zákazníci by proto při nákupu potravin měli věnovat více pozornosti údajům na obalech. Zjistí tak případnou změnu v gramáži nebo ve složení produktu.

Polovina obyvatel České republiky považuje za předražené právě potraviny. A ty patří mezi první položky, na kterých lidé začínají šetřit. Vnímáme, že stále více zákazníků se při nákupech orientuje podle ceny. Proto jsme na počátku tohoto roku vybrali na dvě tisícovky položek, převážně základních potravin jako například pečivo, máslo, mléko, na jejichž ceny jsou zákazníci velmi citliví. U tohoto zboží jsme ponechali ceny na úrovni roku 2012 a snažíme se tyto ceny udržet, jak nejvíce to bude možné. Na druhou stranu, vzhledem k opakovaným nárůstům nákladů, které jsme doposud ne vždy promítli do našich cen, jsme ale byli tentokrát nuceni přistoupit k plošnému zvýšení cen v průměru o jedno procento, říká mluvčí Tesca, Jan W. Dvořák.

Loňské ceny drží také malé firmy

Trochu paradoxně se drží cen roku 2012 hlavně malé obchody a vyšší DPH teď platí ze své marže. S cenami nehýbaly především kvůli administrativní zátěži, kterou zdražování provází. Maloobchod s potravinami má ovšem tak nízkou ziskovost, že nemá jiné zbytí, než to DPH do cen promítnout. Jinak by se maloobchod dostal do ztráty. Teď jde jen o to, kdy. To už je na marketingové taktice obchodníků, objasnil situaci Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

skoleni_8_1

Letošek může nastartovat růst tržeb

Obchodníci věří, že nové DPH už na jejich tržby další negativní dopad mít nebude. Zatímco loni jim tržby poklesly zhruba o 2 %, tento rok očekávají stabilizaci trhů. I když konec roku nedohnal ztráty, s nimiž se maloobchod musel celý rok vyrovnávat, vše nasvědčuje tomu, že lidé jsou ochotni nakupovat. Dá se tedy předpokládat, že kdyby vláda tak dlouho neotálela s výší DPH a nedržela obchodníky i spotřebitele v šachu, mohl obrat k lepšímu nastat již o měsíc či dva dříve. Problém je však v tom, že vyšší daň z přidané hodnoty má na spotřebitele velmi negativní psychologický efekt a udržuje je ve stavu nejistoty a obav, že může být ještě hůř. A to je logicky nutí spořit a omezovat své výdaje, říká za Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeněk Juračka.

Zákazníci tedy musí s růstem nákladů během roku na každý pád počítat. Poslední změna sazby DPH navíc není definitivní. Vláda se dvěma sazbami ve výši 15 a 21 % počítá pouze pro následující tři roky. Od roku 2016 má podle dříve schváleného zákona dojít ke sjednocení sazeb na 17,5 %.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).