Vysoká inflace, drahá energie, ale i vyšší cena za pohonné hmoty. Vyhlídky Čechů pro další měsíce nejsou růžové.
Co se dozvíte v článku
Do toho již někteří výrobci potravin ohlásili zdražování. Jak jsme psali, zdražení avizovaly například mlékárny. Aktuálně se už prudce zvyšuje cena u smetany a másla. Projevila se současná inflace i na cenách dalších potravin?
Server Podnikatel.cz provedl unikátní porovnání cen z letáků vybraných maloobchodních řetězců. Dokázal vyhledat položky, u nichž našel cenovku jak v loňském, tak i letošním roce.
Při porovnání se server Podnikatel.cz zaměřil většinou na první říjnový týden 2020 a 2021. Výjimku tvořily letáky, které se tematicky shodovaly, byly však například o týden zpožděny. To se týká především Lidlu a jeho českého týdnu a Kauflandu, který v tomto období propagoval svůj XXL týden. Obě společnosti ostatně patří pod jednu obchodní skupinu Schwarz.
Jak vyplývá z našeho zjištění, k výraznému zdražení dle letákových cen zatím nedošlo. Porovnávali jsme však akční letáky, ty nemusejí vypovídat o reálném celkovém zdražení. Přesto dávají obrázek, jak řetězce nastavují ceny. Jak sami obchodníci potvrdili, kvůli vysokému konkurenčnímu prostředí další vývoj cen komentovat nechtějí.
Cenově stabilní je Lidl
Stálicí v cenové stabilitě je Lidl. Dohledali jsme 10 potravinových položek, které cenu za rok vůbec nezměnily. 4 produkty jsou navíc letos levnější, pouze jeden jediný zdražil. To se týká konkrétně výrobce Hami. U jeho výrobku Halali je cenovka o 13 korun vyšší.
Naopak nevyzpytatelné jsou cenovky v obchodním řetězci Billa. U pěti produktů došlo ke zdražení, čtyři produkty jsou oproti loňsku levnější a u šesti produktů jsme dohledali cenovku stejnou.
V Kauflandu výrazně zlevnily masné výrobky
Vysoký rozdíl v cenách má i Kaufland. Ten oproti loňsku výrazně zlevnil především masné výrobky. Všechny sledované prakticky zlevnily. Celkově pak 4 produkty zdražily, 6 produktů zlevnilo a 1 produkt zůstal na ceně stejné. U Kauflandu jsme našli ale výrazně méně položek, které jsme mohli porovnávat oproti Lidlu a Bille.
Ještě horší situace pro srovnání je u Tesca. Tam se sezónní produkty meziročně velmi mění. V říjnovém letáku ze začátku měsíce jsme dohledali pouze 7 položek, které jsme mohli cenově srovnat. Tesco opakuje ve svých letácích hlavně ovoce a zeleninu. Tam je srovnání různé. Dražší než vloni jsou rajčata nebo zelí. Celkově pak zdražily 2 položky, 2 produkty zůstaly na ceně stejné a 3 produkty zlevnily.
I s ohledem na různý počet srovnávaných položek vytvořil server Podnikatel.cz tzv. Semafor cen, který je vypočítán dle procentuálního poměru jednotlivých produktů v sekci Zdražení, Cena neměnná a Zlevnění.
U každého řetězce je také galerie za jednotlivé roky, v nichž jsou dostupné části letáků a v nich vyznačeny položky, které jsme zkoumali.