Už v souvislosti s pražírnami kávy jsme psali, že může dojít k jejímu zdražování, a to nejen kvůli pandemii, ale především kvůli počasí. A kavárny to nyní potvrzují
Co se dozvíte v článku
Pavel Gráf z otrokovické pražírny Fiery Bean už dříve uvedl, že se v budoucnu může projevit růst cen u brazilských káv z důvodu sucha a neúrody s tím, že se v červenci plantáže potýkaly s mrazy, což se stalo naposled v roce 1994. Server iRozhlas.cz informoval, že počasí ohrožuje úrodu také v Kolumbii. Atmosférický jev La Niña vytváří neobvyklé vlhko v Kolumbii a naopak sucho v Brazílii. Brazilská produkce klesla letos proti loňskému roku o zhruba 18 milionů šedesátikilogramových žoků, což představuje zhruba 40 procent produkce arabiky v zemi. Pokles představuje více, než činí roční produkce v Kolumbii, která dosahuje 14 milionů žoků,
píší dále.
Výběrové kávy se změny nedotkly
Komoditní káva se obchoduje na burze a její cenu právě může ovlivnit špatná úroda velkých producentů. Ve Schované kavárně pracují s výběrovou kávou, která se na rozdíl od komoditní kávy neobchoduje na burze a její ceny určuje čistě nabídka/poptávka. V letošním roce vlivem pandemie covid-19 prudce klesla poptávka pražíren, respektive kaváren z Číny a jihovýchodní Asie, tudíž se výběrová káva nezdražovala,
vysvětluje Michal Malina. Jonáš Moravec, pražič a obchodní zástupce kavárny Cokafe dodává, že zdražování zelené ještě neupražené kávy se projevilo napříč celým světem. Oni však také nakupují jen výběrovou kávu, kde se to tolik neprojevilo. U komoditní kávy a v obrovských objemech, jaké dělají světoví hráči, se hraje o každý cent a ty to muselo zabolet o poznání více. Byli jsme tak schopni udržet kvalitu a nezvyšovat ceny zrnkové kávy,
doplňuje.
Tip: Procházíme volební programy a zjišťujeme, kdo slibuje podnikatelům nejlepší výhody. Čtěte volební speciál
Ani nabídka se nezmění
Michal Malina uvedl, že neplánují změnu dodavatele kávy, ani pražíren. Je pro ně prioritou kvalita, a pokud bude současný dodavatel nadále schopen držet krok s trhem a bude jeho káva pořád na špičkové úrovni, nebude důvod jej měnit. Co se týče oblastí, ty jsou spíše na volbě pražírny,
objasňuje. V Cokafe plánují nabízet kávu z neobvyklých koutů světa, ale nesouvisí to se současnou situací. Jonáš Moravec popisuje, že například v Číně začali mladí, perspektivní podnikatelé obsazovat vyřazené čajové plantáže a experimentují tam s výběrovou kávou, což však není důsledek momentální globální krize, ale spíše boomu ve světě výběrové kávy. Země, které pěstovaly kávu jen na objem a neřešily kvalitu, zjišťují, že po celém světě lidé vyhledávají kvalitní kávu a tak začínají řešit kvalitu sklizní,
dodává.
Zdražování se kavárny nevyhnou
Michal Prudík ze Schované kavárny serveru Podnikatel.cz potvrdil, že budou muset jít s cenami nahoru v návaznosti na vysokou inflaci, prudké zdražování energií, paliv, zvyšování personálních nákladů a s tím souvisejícím zdražování surovin. Zvýšení cen předpokládáme mezi deseti a dvaceti procenty. Chceme udržet kvalitu a pak bude nezbytné zdražovat. Příklady přiblížení cen Praze už můžeme vidět i v jiných regionech. V Plzni se pořád váhá,
upřesňuje. Jonáš Moravec podotýká, že se zdražovalo ve všech oborech (od obalového materiálu, přes technologie do kaváren a výroben až po běžné potraviny), což bude reflektovat i drobné zvýšení cen v kavárnách. To jim však dovolí udržet vysoký standard jejich služeb. Dlouhodobě se nám daří vyvarovat se honbě za rychlým, snadným ziskem v podobě levných, nekvalitních surovin a nikdy tuto filozofii neopustíme. Jde nám o dlouhodobou udržitelnost a férovost vůči našim věrným klientům,
popisuje dále.
Podle čeho se vybírá káva?
Podle Jonáše Moravce je při objednávání kávy do kaváren několik priorit. Patří mezi ně chuť (aby káva neměla defekty a aby perfektně zapadla do portfolia) a také čerstvost. Po upražení káva degraduje rychle a je ideální ji spotřebovat do měsíce od napražení. O čem se však moc nemluví, je i degradace neupražené kávy. Ta vydrží o poznání déle a taková univerzální poučka je spotřebovat kávu do jednoho roku. My se snažíme kávy rotovat tak, ať v pražírně nejsou déle než 3/4 roku od sklizně,
popisuje. Dále je pro ně velmi důležité rozmanité portfolio, protože někdo má rád v kávě nižší aciditu, někdo zase ocení ty nejovocnější kávy a někdo hledá perfektní balanc chutí. Běžné tak mají v nabídce pět až osm káv. Ve Schované kavárně z nabídky pražírny objednávají podle zkušeností a popsaných chuťových profilů. Velký přínos mají zaslané vzorky, které ochutnáváme přímo v našem provozu, a na základě toho potom vybíráme kávy, které objednáme,
podotýká Michal Prudík.
Podívejte se do kaváren:
Lidé se vrací do kaváren
Michal Malina říká, že se mnoho zákazníků vrátilo, ale vnímá určitý pokles. Daří se jim fungovat a mají radost, že i přes nepříznivé podmínky kolem pandemie lidé do kavárny chodí. Věří však, že se podaří obrátit trend poklesu návštěvnosti podniků v gastronomii a plánují pro to udělat maximum. On celkově ten trh u nás prochází velkou transformací, ale to je už asi na samostatné téma,
dodává s úsměvem. Jonáš Moravec je vděčný zákazníkům, protože jak v době okének, tak i nyní po otevření jim jsou velkou oporou a motivací. Posílám obrovské díky všem věrným zákazníkům kaváren i klientům pražírny. Zákazníci se vrátili s velkým nadšením a my jsme se tou radostí s úsměvem nechali nakazit,
uzavírá.