...zástupkyně šéfa chorvatské Finanční správy Marijana Vuraić Kudeljan: "My přesně víme, kdo jaký pracovník měl k jakému údaji přístup. A doposud jsme se nesetkali v Chorvatsku s tím, že by naši pracovníci využívali tyto údaje nepovoleně. Za případnou způsobenou škodu zodpovídá daný pracovník."
U nás ale tohle zdaleka neplatí!
V současném systému všech daní a přiznání se zásadně neevidují přístupy. Takže nejen, že nikdo nezjistí, kdo se na koho "díval", ale dokonce ani to, kdo v nějakém xml dodatečně změnil údaj.
Úředníci jsou přece vybíraní jen z těch nejčestnějších občanů, tak na co zavádět jejich sledování? Natož nějakou osobní zodpovědnost.
Poskytováním klientů pro EET získají "zadní vrátka" pro přenášené informace. Byť třeba na úrovni big data a lokálních analýz. Nezískají detailní informace o obratech, které budou šifrované, ale ono stačí znát četnost transakcí pro danou lokalitu, zbytek si už odvodíte z Google map. Ale informace, které přinese EET mají komunikační operátoři už dnes.
Nemusíte přesně vědět, kolik Franta Omáčka utratí peněz v hospodě, úplně vám stačí, že na základě lokace jeho mobilu budete vědět, jak dlouho seděl v nějaké hospodě.
Takže šmírovací systém EET bude redundantní, ono by stačilo, kdyby MF tyto data nakupovala od operátorů, bylo by to pro operátory jistě obchodně zajímavější, data by byla anonymizovaná a pro jednotlivce by fungovala ochrana hejnem, které zmenšuje pravděpodobnost, že zrovna na vás se zaměří lovící predátor.
A MF by neotravovalo slušné lidi a nedělalo z nich vězně hlídané elektronickým náramkem, protože princip EET není nic jiného.
Tedy kdyby ANOfert chtěl lépe vybírat daně, ale on chce zavádět totalitu, lepší výběr daní je jen trapná záminka.