Ze staročeských tradic se dělá dobrý kšeft, vede trdelník

23. 12. 2010
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Vánoce jsou vždy o dobrém byznysu. Nejvíce se vydělává na elektronice, parfémech a nově také na staročeském trdlu. Kdo ho ještě neochutnal, není Čech.

Navštívili jste letos pražské Staroměstské náměstí, abyste shlédli tamní vánoční trhy? Pokud ano, tak jste si jistě všimli, že i letošní trhy byly především o jídle. Jedlo se, pilo se a zase jedlo. Největším hitem prakticky všech vánočních trhů je staročeské trdlo neboli trdelník.

Jedná se o těsto, které se peče na kovových válcích a po upečení obalí ve směsi skořice a cukru. Zatímco před třemi až čtyřmi lety bylo trdlo k dostání jen výjimečně, vloni se to stánky s tou dobrotou přímo hemžilo. Ani letos nebylo tomu jinak. I když přednost dostaly také bramborové vrtule či bramboráčky. Vše řádně maštěné. Stejně jako klobásky, které se grilovaly i přímo na kovářských pecích.

Proč vede trdlo?

Češi jsou požitkáři a nejraději utrácejí o Vánocích za jídlo. Důkazem toho jsou i zaplněné potravinové řetězce, které navíc hlásí nárůst tržeb až o deset procent oproti loňskému stavu. Lidé se zásobují na několik dnů dopředu, přičemž množství zakoupeného zboží je v nadprůměrné výši oproti běžnému stavu. A obchodníci si mnou ruce a podbízejí nákupy předvánočními slevami na další spotřební zboží, které je již běžnou součástí i těch nejmenších supermarketů. Slevy přitom dosahují až 70 procent.

Obsah košíku by se dal charakterizovat do dvou skupin – cukr a sůl. Sladkosti, uzeniny, pečivo a možná pár mandarinek s ananasem. To jsou hitovky každých Vánoc. Před pár lety se k tomu, v ne tak velkém množství, přidalo právě staročeské trdlo. Za cenu až 50 Kč si především návštěvníci vánočních trhů mohou pochutnat na dobrotě, která jim přidá nějakou tu tukovou tkáň navíc. Byznys této tradice byl uchycen do správných rukou a dnes se s ní můžeme potkat i v kamenných obchodech. Neotáleli ani obchodníci a zařadili trdelník ve výjimečných případech i do běžné nabídky pečiva. Jenže, jak jsem slyšel právě na Staroměstském náměstí, nejlepší trdlo se má jíst teplé na mrazu a ještě nejlépe s horkou medovinou v ruce.

Jenže jenom u trdla, které mimo jiné i velmi chutná cizincům, by to zůstat nemělo. Jelikož poptávka po tradicích je stále větší, což dokazuje i letošní boom farmářských trhů, mohl by lecjaký začínající podnikatel uvažovat i o obnovení další pochoutkové tradice. Nabízejí se tak staročeské perníčky, trhadlo nebo šnek. Stačí najít jen v babiččině kuchařce výborný recept, jednoduché nástroje na realizaci a finanční prostředky pro začátek. Informace, jak začít podnikat ve stánkovém prodeji, pak stačí najít na serveru Podnikatel.cz. Hledat všechny články ke stánkovému prodeji

Zkuste zapřemýšlet a objevit něco nového. Trh po tradičních pochoutkách stále hladoví.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).