„Žebrání“ účtenek nebo internetové bazary účtenek, i to přináší Účtenkovka

16. 7. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Někteří hráči Účtenkovky „žebrají“ před obchody o účtenky. Desítky tisíc účtenek se zase mění v internetových bazarech účtenek. I tyto věci přináší Účtenkovka.

Účtenkovka, to je státní loterie, která měsíčně rozdá z rozpočtu 21 025 výher. Ročně tedy daňoví poplatníci zaplatí výhercům 65 milionů korun. Ačkoli počet lidí, kteří se loterie účastní, neustále klesá, ministerstvo financí si Účtenkovku pochvaluje. S účtenkovou loterií se ovšem pojí i některé další věci, o kterých se tolik nemluví.

Čtěte také: Vystavili jsme účtenku Účtenkovce, v prvním roce může vyjít až na 86 mil. Kč

Účtenky se vyměňují v bazarech

Vzhledem k tomu, že platí pravidlo, že od jednoho podnikatele lze registrovat pouze jednu účtenku denně, vznikly bazary, kde lidé účtenky směňují. Existují například různé facebookové skupiny, kde lidé navzájem účtenky vyměňují a díky tomu získávají další „losy“ do Účtenkovky. Nejde ale jen o facebookové skupiny, lidé se někde dokonce setkávají a vyměňují účtenky osobně. Například jedna sedmdesátiletá paní začala v domě s pečovatelskou službou, kde bydlí, organizovat ve společenské místnosti „offline“ burzy účtenek pro obyvatele domu. A vypadalo to tam jak na opravdové burze, vyvolávaly se nabídky, směňovaly se účty, Lidl za Kaufland atd., kdo kde zrovna byl a zbyl mu účet, ten vyměnil ve společenské místnosti na burze. Fungovalo to samozřejmě jen pro lidi z „pečováku“, popsal serveru Podnikatel.cz Michal Červený, který s dotyčnou pracuje.

Právě tato aktivita přivedla Červeného na myšlenku, aby sám vytvořil platformu, kde by hráči mohli své přebytečné účtenky směňovat po internetu. Výměna účtenek přes Facebook mu přišla složitá, a proto založil web Bazaructenek.cz, kde lidé mezi sebou účtenky směňují. Systém funguje tak, že po registraci je nutné nahrát účtenku, kterou nabídnete ostatním. Jakmile ji někdo „koupí“, získáte kredit, za který následně můžete koupit účtenku od někoho dalšího. Bazar účtenek funguje bezplatně. Kus za kus, bod za bod a provozovatel si z výměny nic nebere. Náklady se snažím pokrývat z provozu reklamních bannerů nebo prémiových služeb, ale obávám se, že tento projekt zůstane navždy koníčkem, který peníze stojí, spíš než aby je vydělával, uvedl Michal Červený.

V současnosti má web skoro dva tisíce aktivních uživatelů. Denně vymění kolem pěti tisíc účtenek. Zájem o web navíc stoupá a počet výměn na bazaru roste skoro každým dnem. Bazar funguje od února 2018 a do dnešního dne bylo uskutečněno přes 650 000 úplných výměn. Tedy jedna prodána, jedna koupena, a to všechno 650 000krát. Když si člověk uvědomí, kolik to je času. Samotného mě to teď překvapilo, doplnil serveru Podnikatel.cz Michal Červený.

Čtěte také: Srovnání české a slovenské účtenkové loterie? Slovenská zažila větší sešup zájmu

Lidé „žebrají“ před obchody a někteří i vybírají koše

Podle Červeného existují dva typy hráčů, kteří bazar využívají. Myslím, že jsou dva typy hráčů. Příležitostný a srdcař. Příležitostný hráč při nákupu v obchodě spolu se svým nákupem nenápadně pobere i zapomenuté účtenky, které se válí bezprizorně v prostoru pro nákup za pokladnou. Hráč srdcař, to už je něco jiného. Ten má nejspíš známé v maloobchodě a od těch si pravidelně bere všechny zanechané účtenky, které pak na bazaru vyměňuje, domnívá se Červený.

Přestože se hráči snaží získat co nejvíce účtenek na směnu, podle Červeného nákupy nerozdělují. To stojí čas, je za to málo bodů a každého by to akorát otravovalo. To už je efektivnější vybrat koš, říká Červený. A s vybíráním košů nebo „žebráním“ účtenek se lze skutečně setkat. Jak potvrdil serveru Podnikatel.cz šéfredaktor Měšec.cz Dalibor Z. Chvátal, například v Ostravě – Porubě stávala do konce června v Kauflandu paní, která mávala účtenkami a říkala, že kdo je nepotřebuje, tak ať jí je dá.

Čtěte také: Účtenky nekončí v koši. Tedy až na ty 2 miliardy účtenek, které v koši skončily

Nejaktivnější hráč musí trávit registrací hodiny a hodiny

Že někteří hráči opravdu nelení, ukazují i statistiky ministerstva financí ohledně nejaktivnějších hráčů. Počet účtenek registrovaných jedním účtem navíc každý měsíc narůstá. Zatímco v prvním slosování registroval nejaktivnější hráč 1648 účtenek, v předposledním červnovém slosování se již jednalo o 5950 účtenek. To znamená necelých 200 účtenek denně. Kdyby registrace každé z nich trvala 10 sekund, zabrala by dotyčnému více než 16,5 hodiny měsíčně. Další čas navíc trvá sehnání účtenek.

Někteří odborníci proto spekulovali, že někdo podává účtenky plně elektronicky a že může jít třeba o skupinu obchodníků, kteří svoje účtenky do soutěže sami přihlašují. Ministerstvo financí však tento názor odmítá a říká, že se o automatizované zadávání nejednalo. Může se jednat o situaci, kdy na jeden hráčský účet registruje účtenky například celá rodina, případně hráč získává účtenky i od jiných osob, které třeba Účtenkovku nehrají. Ani v těchto případech však cíl Účtenkovky (motivace zákazníků brát si účtenky) narušen není, vysvětlil pro server HlídacíPes.org mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec.

Bez zajímavosti ani není to, že nejaktivnější hráči se mění. Jak serveru Podnikatel.cz upřesnilo ministerstvo financí, kromě dvou případů, kdy byl hráč s nejvíce zaregistrovanými účtenkami stejný ve dvou měsících po sobě, se jednalo o různé hráče.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).