Zemanovi rovněž vadí ustanovení, které omezují veřejným funkcionářům vlastnictví médií. Podle prezidenta překračují ustanovení § 4a až 4c zákona rámec čl. 70 Ústavy ČR, podle něhož člen vlády nesmí vykonávat činnosti, jejichž povaha odporuje výkonu jeho funkce.
Čtěte také: Lex Babiš vyřeší svěřenský fond. Vlk se nažere a Agrofert zůstane celý
Zemanovi vadí Lex Babiš
§ 4a zákona o střetu zájmů nově určuje, že veřejný funkcionář uvedený v § 2 odst. 1 nesmí být provozovatelem rozhlasového nebo televizního vysílání nebo vydavatelem periodického tisku ani společníkem, členem nebo ovládající osobou právnické osoby, která je provozovatelem rozhlasového nebo televizního vysílání nebo vydavatelem periodického tisku. Zároveň paragraf předpokládá, že pokud veřejný funkcionář tento zákaz nedodrží, pozbude v obchodní korporaci hlasovací práva a je-li v ní jediným společníkem, nesmí činit jiná rozhodnutí, než která ukládá zákon nebo která se týkají zrušení obchodní společnosti. Na první pohled je ustanovení § 4a odst. 3 k čl. 11 odst. 1 Listiny šetrné, nicméně omezuje správu vlastního majetku takovým způsobem, že, a to i v kontextu celého § 4a, nutí veřejného činitele k tomu, aby se vlastnictví majetkového podílu vzdal,
kritizuje mimo jiné Zeman.
§ 4b zakazuje obchodní společnosti, v níž má člen vlády nebo vedoucí jiného ústředního správního úřadu nebo jím ovládaná osoba podíl alespoň 25 %, účastnit se zadávacího řízení podle zákona o zadávání veřejných zakázek, včetně zadání veřejné zakázky malého rozsahu, a § 4c zakazuje za stejných podmínek poskytnout takové obchodní společnosti dotaci nebo investiční pobídku. § 4b a 4c předem vylučují určitý okruh žadatelů o veřejnou zakázku, investiční pobídky nebo dotace, zakládají mezi obchodními společnostmi bezdůvodně nerovnost, jsou pro ně diskriminační a z hlediska ústavního principu jednoznačně nepřiměřené,
uvedl ve stížnosti Zeman
Čtěte také: Pokrytectví koalice. „Lex Babiš“ Babiše neomezí, paradoxně mu spíše může pomoct