Minulý rok byl ovlivněn koronavirovou situací, ale o to větší zájem a chuť cestovat evidují v této sezóně cestovní kanceláře. Nejčastěji se jedná o termíny kolem vánočních svátků a Nového roku, které u některých oblíbených hotelů bývají často vyprodané i několik měsíců dopředu.
Co se dozvíte v článku
Jak to vypadá s prodeji?
V případě cestovní kanceláře Geovita představuje zimní dovolená zejména termály v okolních zemích a lyžování. U lyžování je vidět, že lidé mají z loňska deficit a zájem je podle Michala Utíkala, CEO, docela velký, je ale zatím na úrovni detailních dotazů a vstupních rezervací. Mnozí vyčkávají na opatření, která lze očekávat se začátkem lyžařské sezóny. Termály jdou poměrně dobře, ale nepřesahují moc do budoucna. Srovnávaje to s posledním normálním rokem (2019) je to méně. Je to s větší nejistotou. Musíme více marketingově a obchodně pracovat s veřejností. Nárůst mají pojistné produkty k zájezdům, což nám pomáhá v přesvědčování,
dodává. V CK Alpina je zájem o lyžařské zájezdy v současné chvíli mnohem menší než v předcovidových letech. Zájem o skialpové a sněžnicové zájezdy a kurzy běžkování je o něco menší než dříve, tam pokles není tak velký,
upřesňuje Aleš Paděra z CK Alpina.
Ve společnosti SnowTrex Dovolená na sněhu od konce léta 2021 zaznamenali výrazný nárůst objednávek a zájmu o jejich produkty. Podle Petra Kostky, tiskového mluvčího EXIM Tours, ochotě klientů rezervovat si zájezdy na delší dobu dopředu pomohlo i vyřešení a rychlé vyplacení nevyužitých voucherů. Od chvíle, kdy se v této oblasti podařilo vyčistit stůl, se prodeje zájezdů nejen na nejbližší období výrazně zvýšily. Je to vidět i na jedné z našich klíčových skupin – rodinách s dětmi. Právě ty tradičně rezervují zájezdy s větším předstihem, aby si zajistily místa v hotelech s dětskými kluby a veškerým vybavením pro nejmenší,
doplňuje s tím, že klienti dnes k nákupu zájezdu přistupují úplně jinak než před covidem. To hlavní, co řeší, je jistota a téměř všichni se ptají na pojištění proti úpadku, které dříve považovali za samozřejmost a v podstatě mu nevěnovali pozornost.
Hory, nebo moře?
V CK Alpina zájezdy k moři prakticky neprodávají, nyní jen Nepál (nedávno se otevřel, takže mají plno) a zimní hory, tam jde především o skialpy, sněžnice, běžky. Největší zájem je o Egypt, Spojené arabské emiráty a také Maledivy. Právě Maledivy zažily minulou sezónu obrovský boom a poptávka po nich nepolevuje ani tento rok,
uvádí Ilona Topolová, tisková mluvčí cestovní kanceláře Blue Style. Michal Utíkal zmiňuje jako oblíbené destinace zimních dovolených Maďarsko, Slovinsko, Rakousko a Itálii. Podle něj roste i tuzemsko, zatímco Slovensko je v poklesu. Podle Felixe von Einema z TravelTrex GmbH hovořícího za značku SnowTrex se trend posledních let stále drží. Nejoblíbenějšími destinacemi jsou podle něj Livigno v Itálii, Super Dévoluy ve Francii a Berchtesgaden v Německu.
Změny byly nezbytné
V Blue Style všechny oblíbené destinace ponechali v nabídce a například na Maledivách na základě vysoké poptávky z předchozí sezóny rozšířili nabídku o několik dalších hotelů. Tato oblíbená destinace se totiž stává stále více populárnější a především mnohem více dostupnější. Jejich klienti mají také možnost vybírat zájezdy na léto 2022 – jejich prodej letos zahájili již v polovině srpna, což je téměř o 2 měsíce dříve, než tomu bylo v minulých letech. A právě v rámci nabídky na léto 2022 se lidé mohou těšit na nové destinace, jednou z nich je řecký ostrov Lefkada a brzy do prodeje zařadíme další. Je na co se těšit,
prozradila Ilona Topolová.
Klienti EXIM Tours, kteří dnes kupují dovolenou na léto 2022, požadují záruku, že o své peníze nepřijdou. Garantují proto, že v případě jakýchkoliv problémů budou vracet už pouze peníze, žádné vouchery nebo poukázky. Především ale klientům umožníme, aby mohli ještě 30 dnů před odletem zrušit zájezd bez jakýchkoliv sankcí. Nemusí udávat“ žádný důvod, je to pouze na jejich rozhodnutí. Pokud zájezd zruší, dostanou všechny peníze zpět,
popisuje Petr Kostka.
Také v Snow Trex od začátku pandemie pozorují, že jejich zákazníci si často nejsou jisti, zda se jejich zájezd uskuteční či nikoliv. Částečně za to mohou vládní nařízení, z nichž některá se měnila téměř ze dne na den. Oni chtěli zákazníkům poskytnout jistotu a flexibilitu, a proto nabízeli bezplatné zrušení zájezdu do konce září. Nedávno navíc začali nabízet vybraná ubytování, která lze zrušit až 16 dní před příjezdem. Jejich zákazníci mohou i nadále využít jejich Koronavirovou záruku vrácení peněz. Ta nabývá účinnosti, pokud jsou objednané ubytování nebo všechna lyžařská střediska zahrnutá v objednaném skipasu uzavřena z důvodu pandemie koronaviru. V tomto případě mohou naši zákazníci svůj zájezd bezplatně zrušit,
popisuje Felix von Einem.
CK Alpina se v zimě specializuje především na lyžování v netradičních destinacích na Balkáně a na východě. Jejich další cestovku Puxtravel specializující se na lyžování v Alpách pro letošní sezónu uspali s tím, že i když věří, že letošní zima bude z pohledu lyžování a otevřenosti středisek mnohem lepší než ta poslední, nemohou si dovolit jít do rizika a složit vysoké zálohy za ubytování. Omezili tak lyžování v Alpách a přidali aktivity nezávislé na lanovkách a funkčnosti středisek, jako jsou zájezdy na skialpy a sněžnice.
Aleš Paděra řekl, že v zimě 2022 budou chtít realizovat všechny zájezdy do zemí, kde nejsou po příjezdu nepřekonatelné restrikce (zavřené ubytování, povinná karanténa po příjezdu, zavřené lanovky u lyžařských zájezdů) a že očkování nebo testování nechávají na klientech. Případná drobná změna podmínek (zavedení nějakých testů apod.) už letos nebude důvodem ke zrušení celého zájezdu,
zdůrazňuje. Podle Michala Utíkala je nyní mnohem větší tlak na marketing a obchodní akce, což by se dalo pojmenovat i jako přesvědčovací a argumentačně osvětové akce. Stát, zdá se, rezignoval na udržování aktuálních informací na stránce Dovolena2021.cz , tudíž musíme opět čerpat z mnoha zdrojů, dohledávat, protože klient chce od nás informace kompletní, ucelené, jasné. A my je poskytnout chceme a musíme. Jsem rádi za každého jednoho klienta,
shrnuje.
Podívejte se na tuzemské hory:
Jak se cestovkám nyní daří?
Michal Utíkal zmiňuje, že lidé rezervují a oni tak mají co dělat. Z pohledu práce a reakce zákazníků soudí, že je to fajn – že klienti na ně nezapomněli, že se vrací nebo přichází i noví. Co je, ale i celé odvětví, trápí, je nerovné zacházení a nekorektnost ze strany končící vlády. Schválená podpora pro automobilový průmysl je podle něj špatným krokem, protože problém, který nyní bude luxovat veřejný rozpočet, vznikl především v důsledku špatného obchodního rozhodnutí. Jejich branže také musela zrušit mnoho objednávek, zavřít hotely, omezit pracovníky atd. Toto je teď na podzim ještě posíleno rozhodnutími vlády, která udělala „lockdown“ na některé cílové skupiny. Zájezdy se v důsledku nebudou realizovat. Nám ani tu reálně vzniklou škodu nekompenzují. S nadsázkou se dá říci, že nová auta na silnice chtějí, ale lidi, turisty, cestovatele v ulicích nechtějí. Ale právě ono cestování otevírá horizonty,
dodává.
Klienti Blue Style mají zájem cestovat, což cestovní kancelář velice těší, protože především tento jejich zájem je dostal na předcovidová čísla. Původní plán byl dosáhnout 60 % prodejů roku 2019, tuto metu máme již dávno za sebou a stále s radostí sledujeme překvapivý nárůst,
uvádí Ilona Topolová. Daří se nám dobře, přežili jsme a splatili všechny vouchery klientům, nemáme žádné dluhy,
přidává se Aleš Paděra. Přestože v současnosti nejsme na úrovni objednávek jako před vypuknutím pandemie koronaviru, vnímáme vývoj sezóny jako velmi pozitivní. Lidé cestovat chtějí,
uzavírá Felix von Einem.