Zaměstnavatelé stále hůře shánějí nové kvalitní posily svých pracovních týmů. Může za to sílící konkurence, odliv lidí nejčastěji do ostatních zemí Evropské unie a tím vznikající nedostatek na trhu práce. Pokud firmy o nějakého zaměstnance stojí, musí mu kromě platu nabídnout také stále více benefitů.
Odliv českých pracovních sil za zkušenostmi a vyšším platem do zahraničí ztenčuje možnosti českých firem ve výběru kvalitních pracovníků. Nedostatek na trhu práce způsobuje podle Tomáše Kopřivy, marketingový ředitel Sodexo také sílící konkurence, která má stejný cíl. Kvalitní zaměstnance. Firmy tak stále častěji musí tento tržní nedostatek řešit vedle klasického platu také stále větším objemem poskytovaných zaměstnaneckých benefitů.
Společnost Sodexo provedla ve spolupráci s TNS AISA průzkum zaměřený právě na zaměstnanecké výhody. Jeho výsledky přinesly odhalení největších problémů, které firemní personalisty trápí. Mezi jejich největší výzvy patří motivace, posilování firemní kultury a vyjádření, že si podnik svého pracovníka váží. Jedním z nástrojů, jak tyto úkoly úspěšně zdolat jsou právě benefity. Sílící konkurenční boj a nedostatek kvalitních lidí na trhu práce nutí zaměstnavatele nabízet stále něco navíc, aby si udrželi své klíčové zaměstnance. Je potřeba zaměstnancům poskytnout opravdu to, v čem sami vidí svou motivaci. Nejlépe se osvědčuje nechat zaměstnancům svobodu vybrat si benefit podle svých zájmů,
uvádí Kopřiva.
Podle 81 % respondentů, které tvořili právě personalisté, je nejúčinnějším motivátorem poskytování volnočasových benefitů. Jedná se například o příspěvek na vzdělávání, dovolenou, sport či kulturu. Tyto výhody jsou přitažlivé pro 91 % zaměstnanců. V Čechách je poskytuje zhruba polovina firem. Další výhodou, která může přispět k větší pohodě a spokojenosti zaměstnance se svou pracovní pozicí je i auto pro soukromé účely. Touto cestou se však ubírá mnohem méně podniků. Oblíbené jsou mezi lidmi i dárkové poukazy, které jsou podle poloviny personalistů nejlepším nástrojem pro projev uznání pracovníkům.