Program na podporu začínajících podnikatelů nabízí bezplatné semináře v oblastech týkajících se začátku podnikání. Jeho součástí je také soutěž o nejlepší realizaci podnikatelského nápadu.
V letošním ročníku T-Mobile Rozjezdů, který byl už sedmým, soutěžilo rekordních 443 nápadů. A nejen ti, kteří nakonec uspěli v regionálních kolech či přímo v celostátním hlasování, se shodují, že jim program velmi pomohl. Rozjezdy mi pomohly vše výrazně urychlit. Když jsem dávala do kupy přihlášku, byla jsem donucena si sednout a všechno si přesně sepsat. Připravit podnikatelský záměr, popřemýšlet nad všemi kroky, které je nutné podniknout. Svůj projekt jsem přesunula z fáze „chtěla bych“ do fáze „jdu do toho“. Skončilo váhání a přemýšlení, Rozjezdy mi pomohly se rozhodnout,
říká letošní celostátní vítězka Dagmar Dušková, která se se svou značkou Dančiny dobroty chystá realizovat ve výrobě domácích mléčných výrobků a sýrů.
Už jen samotné podání přihlášky je pro lidi se zajímavým nápadem mnohdy tím nejdůležitějším krokem vůbec. Často totiž své plány o podnikání odkládají, někdy kvůli zcela zbytečným obavám. Nedá se říci, že by lidé měli nereálné představy o podnikání. Podle našich zkušeností se spíš obávají, že nebudou mít zákazníky, proto často své výrobky nabízejí pod cenou a nemyslí na své vlastní ohodnocení, tedy odměnu za práci. Největší nedostatky vidíme v tom, že si ne všichni umí sestavit dobrý byznys plán,
komentuje Eva Karasová, manažerka společenské odpovědnosti T-Mobile Czech Republic, která má celý projekt na starosti.
Máte-li dobrý byznys plán, můžete prorazit i s tím, co není nijak výjimečné, nebo se dokonce může v porovnání s trhem jevit jako podprůměrné. Rozjezdy hodnotí projekty zejména z pohledu jejich životaschopnosti a dlouhodobosti. Vyhrává ten, který představuje nejlepší realizaci podnikatelského nápadu. To znamená, že u poroty uspějí ti, kteří mají nejen nápad, ale i dobrý finanční plán. Umějí si spočítat náklady, cenu výrobku nebo služby, vědí, kdo je jejich potenciální zákazník a jak ho oslovit, a znají konkurenci. Stejně jako Petr Šmíd, který se chystá zahájit výrobu kuchyňských prkének značky HoblHome: Je to jedna z nejobyčejnějších věcí v každé kuchyni. Lidé se o ně ale neumí starat. Po čase mají doma vyschlá a nevzhledná prkénka. Já přicházím nejen s výrobky, které jsem na trhu marně hledal, ale také s návodem na jejich údržbu, aby byly stále fresh.
Někomu by mohl tento záměr přijít opravdu až příliš úzce specializovaný a odsouzený k živoření, ale to jen na první pohled. Že se mladík z jihomoravských Šaratic vydává správným směrem, o tom svědčí to, že zaujal nejen porotu, ale stal se i absolutním vítězem v hlasování veřejnosti. Lidé ocenili jeho výrobek jako takový, ale i schopnost bojovat o hlasy promyšlenou kampaní a aktivitou na sociálních sítích, což se mu bude hodit i po rozjezdu byznysu.
Ze stejného důvodu porotu zaujal i obchod Nebaleno. Máme obchod s bezobalovou drogerií a kosmetikou, zákazníci k nám chodí s vlastními nádobami, do kterých jim zboží stáčíme nebo odsypáváme. K otevření nás dovedla vlastní potřeba, protože se už delší dobu snažíme produkovat co nejméně odpadu a užívání obalů omezit na absolutní minimum. V Praze bylo možné zakoupit nebalené potraviny, drogerii a kosmetiku však nikoli. Řekli jsme si, že lidí, kteří by takový obchod ocenili, může být více, a tak jsme ho otevřeli,
popisuje svůj nápad Jana Humlová z Nebaleno.eu.
Do soutěže se mohou přihlásit ti, kteří ještě podnikání nezahájili, nebo ti, kteří podnikají méně než 12 měsíců. Jde tedy z velké části o soutěž podnikatelských záměrů. Zaujala mě kritéria, která rozhodují o vítězství. Opustil jsem úspěšnou kariéru, abych obnovil rodinnou tradici a v historické kovárně po předcích oživil řemeslo. Díky znalosti vízové problematiky jsem do Česka přivedl předsedu cechu kovářů Donbasu a kováře z válkou zmítaného Doněcka. Děláme kulturně – řemeslné aktivity pro školy a veřejnost. Domníval jsem se, že bych mohl uspět,
popisuje jeden z regionálních vítězů a majitel Uměleckého kovářství Brož ze západočeských Kvíčovic Jiří Brož.
Soutěž ale není jen o nápadech. Ty jsou samozřejmě fajn, zvlášť když nějaký výrobek nebo služba chybí na trhu, případně se začínající podnikatel potřebuje odlišit od konkurence. Pokud ale nemá reálný byznys plán, nemá šanci. Toto se nejen porota, ale i prezentující na seminářích snaží podnikatelům vysvětlit. I sebelepší, byť geniální nápad bez reálného základu zapadne, a naopak.
Získejte důležité informace i prostředky
Každého, kdo jde do nějaké soutěže, vede touha vyhrát. Účastníci letošního i předchozích ročníků T-Mobile Rozjezdů ale oceňují i semináře a možnost probrat své plány se zkušenými odborníky. Třeba Dagmar Dušková si formou rekvalifikace doplnila potřebné vzdělání v oborech mlékař a sýrař a začala budovat provozovnu. Postupně ale narážela na řadu překážek: Snažím se zjistit si co nejvíce informací ještě před komunikací s úřady, ale narážím na to, že v každém kraji jsou podmínky odlišné i pro stejný obor podnikání. Některé úřady jsou mi oporou a snaží se mi pomoci i nad rámec svých pravomocí alespoň radou. Další jsou skoupé na informace a jejich výklady předpisů jsou přinejmenším diskutabilní.
Na bezplatných seminářích se lidé mohou dostat k důležitým informacím, bez kterých by část z nich s realizací projektu vůbec nepohnula. Semináře jsou nastaveny tak, aby daly účastníkům co nejvíc informací, které potřebují v začátku podnikání. Mluví se na nich třeba o tom, jak si vytvořit vlastní značku, název a logo a odlišit se od konkurence, jak sestavit finanční plán a jak efektivně komunikovat se zákazníky. Letos poprvé měli zájemci možnost individuálních konzultací, které umožňují věnovat se jednotlivým oblastem hlouběji a konkrétněji.
V každém kraji mohou vyhrát tři vítězové, kteří získají finanční odměnu, podporu expertů na různé aspekty podnikání, balíčky telekomunikačních a bankovních služeb a věcné ceny, které jim pomohou s rozjezdem podnikání. Na celostátního vítěze pak čekají ceny za zhruba 500 000 korun. Jde o ceny, které jim pomohou v začátku podnikání, kdy nemají peněz nazbyt. Vítězové nejvíc vítají věcné ceny jako například volání a mobilní internet na rok zdarma, bezplatné vedení účtu, regionální reklamní kampaň a internetovou propagaci nebo konzultace s investorem,
uvádí Eva Karasová. Třeba Petr Šmíd už výhru z regionálního kola ve výši 50 000 korun investoval do nákupu vybavení a materiálu a teď může výrobu kuchyňských prkének konečně rozjet naplno. Jeho úspory ze zaměstnání mu to zatím nedovolily v takové míře, v jaké je to zapotřebí.
Neocenitelná je i možnost navázat nové kontakty a rozšířit povědomí o svém záměru. Případná výhra může výrazně pomoci s propagací, což se mi osobně potvrdilo. A zájem médií pomáhá šířit projekt mezi zákazníky a uživatele, v mém případě rybáře,
říká Josef Drobílek, který stojí za projektem sociální sítě Rybářská síť. Ta bude spuštěna už v následujících dnech a má ambici propojit nejen rybáře mezi sebou, ale i s rybářskými organizacemi a rybářským svazem. Součástí sítě bude elektronická rybářská povolenka, která rybářům přináší řadu funkcí, které by bez moderních technologií nebylo možné využít. Rybářům i rybářskému svazu může podle autora myšlenky ušetřit čas v řádu tisíců hodin práce ročně.
Podnikání i přes všechny překážky stále láká
Rozjezdy jsou jedním ze dvou stěžejních projektů společnosti T-Mobile v rámci společenské odpovědnosti. Pomáhají začínajícím drobným regionálním podnikatelům, mezi nimiž jsou často matky na rodičovské, lidé, kteří přišli o práci nebo kteří žijí v regionu s nižší zaměstnaností. I díky nim se začalo víc mluvit o e-shopu Aktivnížák.cz, za kterým stojí dvě učitelky na mateřské. O cenách, které vítězové získají, jsme netušily. Braly jsme to jako výzvu pro reklamu. Finanční výhru investujeme do technického vybavení, což nám usnadní práci, a zase se posuneme o kus dál,
říkají shodně Barbora Lankašová a Lucie Rakušanová. Podnikat začaly jen s minimem peněz a všechno si dělají samy. Vycházely ze svých osobních zkušeností a přinesly na trh sady pro zápis do prvních tříd. Do budoucna by chtěly více proniknout k rodinám, protože jejich originální pomůcky jsou vhodné jak pro budoucí prvňáčky, tak pro děti, které doma potřebují zábavně a efektivně procvičovat učivo.
Další ročník T-Mobile Rozjezdů odstartuje v lednu 2018. Projekty bude opět hodnotit odborná porota složená ze zkušených specialistů na budování značky, marketing, finance a komunikaci, investorů i posledních regionálních vítězů a lidí, kteří mají přehled o dění v jednotlivých krajích. Je tedy čas začít přemýšlet o možnostech nové profesní realizace. Důležité je mít nápad a odvahu.
Hezky to shrnuje Josef Drobílek: Musím říct, že jsem překvapený, kolik lidí se dnes pouští na podnikatelskou dráhu i přes stále narůstající byrokratický aparát a dlouhodobou kampaň vedenou proti drobným podnikatelům a živnostníkům. Vyzkoušel jsem si roli zaměstnance i OSVČ. Člověk, který nikdy nepodnikal, si nedokáže představit, co všechno obnáší postavit se na vlastní nohy. Jako zaměstnanec jsem si vydělal víc peněz, k tomu jsem měl 5 týdnů placené dovolené, zaměstnanecké jistoty a benefity a řadu dalších výhod. Jít do nejistoty vlastního podnikání bylo mé svobodné rozhodnutí a neměnil bych. Člověk musí občas vystoupit ze své komfortní zóny, udělat změnu a jít za svým snem.