Jak jsme psali, podání ohlášení živnosti lze provést u jakéhokoli obecního živnostenského úřadu v České republice a současně s podáním podnětu na živnostenském úřadu je možno požádat o odeslání informace o zahájení živnostenského podnikání elektronickou formou na příslušný finanční úřad, příslušné pracoviště správy sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně v ČR. Je však možné využít také Portál občana, kde se přihlásíte pomocí takzvané eIdentity.
Co se dozvíte v článku
Základem je formulář
Pro ohlášení živnosti můžete použít a vyplnit „Jednotný registrační formulář“ (JRF). Ten je možné poslat na elektronickou podatelnu živnostenského úřadu (s uznávaným elektronickým podpisem), do datové schránky úřadu nebo případně poštou. Existují dva typy formuláře: pro fyzickou osobu a pro právnickou osobu s tím, že je můžete buď vyplnit předem, nebo až přímo na živnostenském úřadě.
Už jsme informovali, že podnikatel může ohlásit živnost také u kontaktních míst Czech Point. Podle Heleny Šafránkové, vedoucí oddělení živnostenských oprávnění z Živnostenského úřadu Magistrátu města Hradec Králové, tato možnost v praxi není podnikatelskou veřejností příliš využívána, protože na kontaktních místech zřízených na pobočkách České pošty nemohou podnikateli poskytnout další poradenské služby a jedná se pouze o zprostředkovatele podání. Ohlašovatel zde navíc hradí vedle standardního správního poplatku ještě manipulační poplatek ve výši 50 korun.
Co mít s sebou?
Na úřadech je potřeba spolu s vyplněným registračním formulářem mít s sebou také průkaz totožnosti. Dříve byl potřeba také výpis z rejstříku trestů, ale nyní si jej už obstará sám živnostenský úřad. Pro prokázání způsobilosti je možné předložit například pracovní smlouvu a doklad o ukončení pracovního poměru, zápočtový list či daňová přiznání (pokud je z nich patrný obor vykonávané činnosti). Když ohlašujete volnou živnost, bude dále potřeba k formuláři přiložit také vyplněný seznam oborů činností.
Pokud se vaše sídlo liší od vašeho trvalého bydliště, budete potřebovat souhlas s umístěním vašeho sídla. Dále je potřeba uhradit správní poplatek za ohlášení živnosti ve výši 1000 Kč, což je možné buď v hotovosti na úřadě, nebo bankovním převodem.
Jde to i elektronicky
Prostřednictvím eIdentity je možné přihlásit se do Portálu občana určeného ke komunikaci se státní správou. Můžete si v něm například založit datovou schránku, požádat o bodové hodnocení řidiče, výpis z rejstříku trestů, podívat se na informace z katastru nemovitostí a podobně. Také zde právě můžete vyřídit živnostenské oprávnění.
K přihlášení do eIdentity můžete využít tři identifikační prostředky od státu:
- Občanský průkaz s aktivovaným kontaktním elektronickým čipem vydaným po 1. 7. 2018
- NIA ID – státem zdarma poskytovaný identifikační prostředek založený na kombinaci jména, hesla a SMS kódu (dříve označovaný jako uživatelský účet, OTP či UPS)
- Mobilní klíč eGovermentu – státem zdarma poskytovaný identifikační prostředek, který představuje využití přihlašování bez potřeby zadávání dalších ověřovacích kódů
Mezi další soukromoprávní kvalifikované poskytovatele v současné době vystavující identifikační prostředky patří například čipová karta Starcos společnosti První certifikační autorita a.s., MojeID a bankovní identita poskytovaná v současnosti těmito bankami:
- Air bank
- Česká spořitelna
- ČSOB
- Komerční banka
- MONETA Money Bank
K jednotnému registračnímu formuláři se v Portálu občana dostanete přes horní menu Podání a následně přes položku Odkazy na formuláře a Státní správa. Poté stačí vybrat ze seznamu poskytovatelů Registr živnostenského podnikání. Formuláře jsou zde dva, pouze pro fyzické osoby, a to buď pro novou živnost, nebo pro změny (změnový list).
Odkaz vede buď na formulář umožňující okamžité vyplňování, nebo na web Ministerstva průmyslu a obchodu ČR fungující jako rozcestník. Ve druhém případě je možné si vybrat z formuláře pro novou živnost fyzické i právnické osoby a stejně tak změnového listu fyzické a právnické osoby. Formulář je zde možné načíst, uložit, zkontrolovat, vytisknout a odeslat buď podepsané elektronicky, nebo do datové schránky. Součástí samotného formuláře jsou pak i přílohy v podobě finančního úřadu (registrace, změna registrace) a také příloha správy sociálního zabezpečení. Na webu nechybí ani nápověda nebo pokyny pro vyplňování.
Podívejte se, jak Portál občana vypadá:
Na co si dát pozor?
Jaroslava Růžková, vedoucí oddělení registrace z Obecního živnostenského úřadu Magistrátu města Pardubic, serveru Podnikatel.cz už dříve uvedla, že u formuláře je nejčastější chybovost zjišťována v neúplném nebo nesprávném doložení požadovaných dokladů, případně v nesprávném či neúplném uvedení zákonných údajů ve formulářích.
Podle Andrey Vojkovské, tiskové mluvčí z Magistrátu města Ostrava, bývá problémové vyplnění údajů o přerušení provozování živnosti nebo zahájení či ukončení provozování živnosti v provozovně. U ukončení provozovny je podnikatel rovněž povinen oznámit adresu pro případné vypořádání závazků, což je podle ní často opomíjeno. Veškeré doklady je nutné předkládat v originále nebo jejich ověřené kopie. Pokud chce podnikatel zapsat titul a nemá jej uveden v občanském průkazu, je třeba doložit originál diplomu.