Podnikatelé jsou opět v křížku s odboráři. Těm se podařilo do vládního dokumentu krátkodobých opatření pro východiska z krize nenápadně vsunout odstavec, který jednoznačně požaduje snížení rozdílu v daňových odvodech mezi zaměstnanci a drobnými podnikateli. Živnostníky to okamžitě naštvalo. Jako první o tom informovaly dnešní Hospodářské noviny.
Podraz na podnikatele?
Vláda, odboráři a zaměstnavatelé na včerejším jednání tripartity řešili protikrizová opatření. Projednávali vládní dokument, který tato opatření navrhuje. Do něj odboráři vsunuli požadavek na postupné snižování rozdílu ve zdanění mezi OSVČ a zaměstnanci. Drobným podnikatelům by se měl podle nich upravit základ daně a výše pojistného tak, aby výše odvodů byla „srovnatelná“ s těmi zaměstnaneckými. Odborářům se toto „protikrizové“ opatření podařilo prosadit v nenápadném odstavci mezi ostatními návrhy, který podnikatele zpočátku ani nepostřehli. Na včerejší tripartitě byl tento bod schválen v rámci celého materiálu, který byl plénu předložen vládou. Protože jsme chtěli, aby tento materiál prošel, tak jsme tento bod nerozporovali,
upřesnil business serveru Podnikatel.cz Bedřich Danda, předseda Sdružení podnikatelů a živnostníků ČR.
Ten však jedním dechem dodává, že daně u OSVČ jsou velmi vysoké a jednání odborů si nedokáže vysvětlit: Nevím, co vedlo odboráře k zařazení tohoto bodu do vládního materiálu,
kritizuje odboráře Danda.
Sporný odstavec z protikrizového dokumentu
6. Analyzovat a připravit východiska pro postupné snižování rozdílu ve zdanění mezi OSVČ a zaměstnanci (MF ČR připravuje podkladový materiál pro jednání vlády „Harmonizace základu daně a pojistného“).
Týká se: MF ČR + MPSV ČR + MZd ČR
Termín plnění: průběžně 2010
Zdroj: Rada hospodářské a sociální dohody České republiky
Jak však naznačil pro Hospodářské noviny šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Milan Štěch, vláda je návrhům odborářů nakloněna: I vláda musela uznat, že ta rozdílná odvodová zátěž zakládá nerovné podmínky mezi živnostníky a zaměstnanci.
Podnikatelé však takové argumenty nepovažují za oprávněné. Je třeba si uvědomit, že OSVČ mohou být lidé, kteří včera ztratili zaměstnání a vydali se na tvrdou cestu podnikání. OSVČ si musí na rozdíl od zaměstnance vše zajistit – práci samotnou i vše ostatní, co k jejímu výkonu náleží. Náklady a odpovědnost jsou tedy mnohdy větší, než u zaměstnance, který žije v systému firmy a je firmou chráněn,
řekl dnes v reakci prezident Hospodářské komory ČR (HK ČR) Petr Kužel.
Jste významný podnikatel a máte k této problematice co říct?
Sdělte nám svůj názor prostřednictvím e-mailu: komentare@podnikatel.cz
Váš komentář zveřejníme na titulní straně serveru jako článek.
Ten nelenil a hned dnes dopoledne se sešel se zástupci živnostenské sekce při HK ČR, s kterými aktuální problematiku diskutoval. Setkat se chce také s premiérem Janem Fischerem a ministrem financí Eduardem Janotou. S Fischerem se chce sejít i Bedřich Danda, který navíc chce jednat o návrhu i s ministrem práce a sociálních věcí Petrem Šimerkou.
Argumenty odborářů, kteří uvádějí, že mezi OSVČ a zaměstnanci jsou propastné daňové rozdíly, totiž podnikatelé jednoznačně odmítají. Z odborných analýz zcela jasně vyplývá, že přímý daňový vliv na bezdětného poplatníka – OSVČ je větší, než na bezdětného zaměstnance,
zdůraznil Petr Kužel.
Položka | Zaměstnanec bez dětí | OSVČ bez dětí |
---|---|---|
Hrubý roční příjem/nezdaněný zisk | 369 600 | 369 600 |
Pojistné placené zaměstnancem/OSVČ* | 40 656 | 78 910 |
Pojistné placené zaměstnavatelem | 125 664 | 0 |
Super hrubá mzda/základ daně | 495 264 | 369 600 |
Daň 15 % | 74 290 | 55 440 |
Sleva na dani | 24 840 | 24 840 |
Daň po slevě | 49 450 | 30 600 |
Odvede do státního rozpočtu celkem | 90 106 | 109 510 |
Přímý daňový vliv na poplatníka | 24,38 % | 29,63 % |
* Zaplacené pojistné u OSVČ není daňově uznatelný náklad
Zdroj: ČSÚ, HK ČR, MF ČR
Jak doplnily dnešní Hospodářské noviny, i přesto ministerstvo financí požadovanou analýzu připraví. Šéf resortu Eduard Janota ji chce mít na stole už příští týden. Podle ní se rozhodne.
Online dokument: Návrh krátkodobých opatření pro východiska z krize a řešení jejích důsledků
Zdroj: Rada hospodářské a sociální dohody České republiky