Proč to neudělat naopak - ať každý zaměstnanec má možnost být na ŽL. Uvidíme, kolik jich na to přistoupí...
Budou mít sice nižší odvody, takže i při stejném "mzdovém" zatížení firmy si přijdou reálně na větší peníze. JENŽE - budou stejně jako jiní živnostníci čelit nejistotě s neplatiči a ukončením spolupráce bez odstupného, nehledě na starosti s úřady.
Výpověď a podobně se dá ošetřit smlouvou, ty odvody OSVČ jsou totiž nižší tak zásadně, zejména díky 60% paušálním nákladům v případě nulových reálných nákladů (což by v případě převodu zaměstnance na ŽL byl ten případ), že by jenom trouba na to nepřistoupil, viz mnou uvedený příklad v jiném postu.
Smluvně to jde ošetřit jen do určité míry (u konkrétních věcí, které mají popsatelný a dokumentovatelný výstup).
"Trouba" by si rozmyslel, zda půjde do rizika, kdy mu firma, s kterou má smlouvu, zaplatí až třeba po půl roce. Zda po uplatnění 60% paušálních nákladů dostane vůbec nějakou hypotéku.
Uvažujte reálně. Normální zaměstnanec dostává dejme tomu 16 tis. hrubého (21500 superhrubá). To je za rok 258 tis. Uplatní 60% paušální náklad a vyjde vám 129 tis. Takže pro banku je to klient vydělávající 10 750,-. Nemá tudíž šanci dostat žádnou hypotéku nebo jinou půjčku.
Ještě poznámka - vůbec tady nezmiňuji svůj pohled jako majitele firmy. Sám bych hodně rozmýšlel, které pozice by měli možnost dělat na ŽL vzhledem k rizikům z toho plynoucí pro firmu...
Riziko, že firma není seriózní a nedostojí svým závazků je stejné Ať sem zaměstnanec nebo pro ně dělám na ŽL.
Zaměstnanec s uvedeným příjmem bude mít čistého 13 085, na ŽL se stejným nákladem pro zaměstnavatele to bude 18 190, tj rozdíl přes 5 000.
Fakt, že z hlediska posuzování bonity pro úvěry se ty náklady berou jako skutečné a tím pádem příjem pro tyto účely se jeví velmi malý je jedna z nevýhod, dříve nebo později plánuji nějaké vlastní bydlení, tak uvidím jak dopadnu. Druhá nevýhoda je, že se méně platí a tedy i započítává na důchod, ovšem toto je relativní.
Vzhledem k poměrně velké ochraně zaměstnanců mě skoro lepší přijde mít lidi na ŽL než zaměstnance. Výhody a záruky jsou samozřejmě o dohodě a smluvním zajištění (zodpovědnost, termíny, výpovědní lhůty) a prostě o lidech.
Já sem začal pracovat po škole v roce 2002, nabídli mi zaměstnaní 25 000 hrubého nebo měsíční fakturace 29 000 na ŽL, vzal sem ŽL a jedu na ŽL stále, už pro někoho jiného a za jiné částky.
Každý ať si to přebere a sám rozhodne, ale mě to celkově přes ten ŽL přijde spíš výhodné než nevýhodné.
Predevsim kdyz zapocitam diametralne odlisnou svobodu zivnostnika oproti zamestnanci. Zadne dochazky, skemrani jak decko o dovolene, spehovani apod. S tim ma vedeni firem totiz nejvetsi problem, muselo by hodnotit vysledky a ne to, ze ten clovek tu "posluslne od sedmi rana zcela zbytecne sedi".