Živnostníků jsou 2 miliony, fakticky podniká méně než polovina z nich

14. 8. 2017
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
První pololetí přálo živnostenskému podnikání. Alespoň tak mluví čísla. Jenže počet živnosťáků se nerovná počtu skutečných podnikatelů.

Podnikatelskou činnost vyvíjí pouze 45 procent z aktuálního počtu 2,1 milionu podnikatelů. Ostatní živnostenské listy leží ladem.

I přesto bylo za první pololetí v Česku registrováno 34 607 nových podnikatelů, což je o jedno a půl procenta více než ve srovnatelném období loňského roku. Vyplývá to z údajů poradenské společnosti Bisnode. Podle ní noví živnostníci začali nejčastěji podnikat v Praze, Středočeském a Jihomoravském kraji v oblasti obchodu.

I tak je ale počet skutečných podnikatelů na nízké úrovni a počet OSVČ hlavních navíc klesá. Server Podnikatel.cz o tom informoval již dříve. Podle údajů České správy sociálního zabezpečení je počet OSVČ hlavních pouze 585 296. A jejich počet stále klesá. Podnikání začínají táhnout v Česku podnikatelé na vedlejšák a ženy.

Čtěte více: Za vším hledej ženu, i za rekordním počtem lidí podnikajících na vedlejšák

Ty se ostatně podílí na počtu nově vydaných živnostenských oprávnění z dvou pětin. Zatímco počty živnostníků v ČR rostou jen velmi zvolna, nové kapitálové firmy letos přibývají extrémní rychlostí. Enormní zájem podnikatelů o zakládání nových firem souvisí v boomem tuzemské ekonomiky, nicméně ta již začíná vykazovat známky přehřátí, říká analytička Bisnode Petra Štěpánová s tím, že Češi v posledních letech jednoznačně preferují podnikání prostřednictvím společností s ručením omezeným, které přináší menší rizika a větší prestiž na trhu.

27 procent nových živností bylo vydáno v oblasti obchodu. Silné zastoupení má také výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona, ostatní profesní, vědecké a technické činnosti (představuje především služby a poradenství) a příprava stavenišť.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).