Živnostníkům se ulevilo, bez datových schránek se obejdou i příští rok

16. 9. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Pátek 13. nemusí přinášet jen katastrofy. Úřady v tento den oznámily, že se odkládá kritizovaná povinnost živnostníků podávat přehledy přes datovou schránku.

Povinnost živnostníků zřizovat si datové schránky se už podruhé odkládá. Po dohodě s Českou správou sociálního zabezpečení to oznámil František Koníček, ministr práce a sociálních věcí v demisi. Informovala o tom Česká televize. Osoby samostatně výdělečně činné budou tedy moci i příští rok podávat Přehled o příjmech a výdajích za rok 2013, oznámení o zahájení činnosti nebo přihlášky k účasti na důchodovém a nemocenském pojištění také v klasické papírové podobě. Nejedná se ale o náhlou vstřícnost státu vůči živnostníkům. Jde spíše o eliminaci možných rizik, protože průzkum státní správy ukázal, že mnozí živnostníci nejsou na práci s datovou schránkou a počítačem vůbec vybaveni. Datové schránky dnes využívá jen minimum z téměř milionu českých živnostníků, konkrétně se jedná o 41 376 osob samostatně výdělečně činných.

Z vyhodnocení přechodného období, které Česká správa sociálního zabezpečení provedla, vyplývá, že existují velké rozdíly mezi jednotlivými subjekty, které mají povinnost posílat vybrané formuláře elektronicky, i mezi jednotlivými druhy podání. Například zaměstnavatelé letos podle zákona č. 470/2011 Sb. podali elektronicky už 71 % evidenčních listů důchodového pojištění a 54 % formulářů oznámení o nástupu do zaměstnání nebo skončení zaměstnání. Naproti tomu tiskopis Příloha k žádosti o dávku nemocenského pojištění elektronicky posílá jen necelých 5 % zaměstnavatelů. A lékaři a živnostníci využívají elektronickou komunikaci s Českou správou sociálního zabezpečení ve zcela zanedbatelném množství. Jedná se o desítky, maximálně stovky případů.

Na prvním místě musí být člověk

Zejména malí živnostníci, kteří jsou věčně v terénu, nemusí být v současné době na elektronickou komunikaci s Českou správou sociálního zabezpečení připraveni. Rozumím tedy tomu, že řada z nich dnes volá po odložení či dokonce zrušení této zákonné povinnosti, říká František Koníček, řekl ČT ministr práce a sociálních věcí. Činnost ministerstva práce a sociálních věcí se podle něj týká všech lidí v České republice. Proto je nezbytné za jakékoliv situace poskytovat kvalitní služby veřejnosti a případné změny pečlivě připravit a dotáhnout do zdárného konce. Někteří drobní podnikatelé a živnostníci mají bez podpory pracovníků okresních správ sociálního zabezpečení nebo účetních problémy se správným vyplněním Přehledu o příjmech a výdajích, pokud jim s tím nepomohou, i to je důvod, proč jsme se rozhodli k odkladu, doplnil pro Českou televizi Vilém Kahoun, ústřední ředitel České správy sociálního zabezpečení.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Zedník nebo kadeřnice se zatím počítače nebudou muset ani dotknout. Tuto výjimku ale živnostníci dostali jen do roku 2015. 

Povinnost zřídit si datovou schránku přitom vznikla kvůli jedinému listu papíru, který se podává jen jednou ročně. Je proto nutné podávat ho elektronicky? Podle zákonodárců a České správy sociálního zabezpečení ano. Správa prý není fyzicky schopna zajistit zpracování velkého množství přijatých formulářů v listinné podobě. Jediným východiskem je elektronická komunikace. Zákon, který to nařizuje, byl přijat už koncem roku 2011 a v platnost vstoupil 1. ledna tohoto roku. Už při jeho schvalování bylo jasné, že živnostníci nejsou na používání datových schránek připraveni, a proto došlo k prvnímu odkladu. Na začátku tohoto roku byla ale Česká správa sociálního zabezpečení nucena konstatovat, že po dobu tohoto odkladu se mezi drobnými živnostníky nic nezměnilo a stále nejsou na elektronickou komunikaci připraveni. Po dlouhých úvahách a jednáních proto v pátek 13. září padlo rozhodnutí o dalším odkladu platnosti zákona. Živnostníci se tak dočkali stejné úlevy jako před pár dny lékaři. Čtěte více: Lékaři si vydupali odklad eNeschopenek, tentokrát o dva roky.

Elektronické komunikaci se stejně nevyhneme

Je důležité zmínit, že platnost zákona se skutečně pouze odkládá. Pro případné zrušení by se musel měnit zákon, což v současné době není reálné. Roční výjimkou z elektronické komunikace pro osoby samostatně výdělečně činné a dvouletou pro lékaře, co se týče neschopenek, v žádném případě nerezignujeme na elektronickou komunikaci jako takovou, jde jen o dočasná opatření, připomíná Vilém Kahoun, ústřední ředitel České správy sociálního zabezpečení.

Technicky je Česká správa sociálního zabezpečení na elektronickou komunikaci připravena už několik let a chce toto zužitkovat v největší možné míře. Jako první ze státních institucí například umožnila takzvané e – Podání formulářů. Systém pro elektronickou komunikaci funguje od roku 2005 a elektronicky se přijímají miliony formulářů. Správa proto bude vývoj mezi živnostníky i lékaři spojený s elektronickým podáním vybraných formulářů sledovat a pracovat na popularizaci elektronických podání, dodává Jana Buraňová, mluvčí České správy sociálního zabezpečení.

Povinná elektronická komunikace s úřady se ale neodkládá pro všechny. Od příštího roku bude například povinná komunikace s finančním úřadem pouze elektronicky pro všechny plátce daně z přidané hodnoty s obratem nad 6 milionů korun.

Na jaře tohoto roku se mluvilo o další novelizaci zákona o elektronických úkonech. Náměstek ministra vnitra Robert Ledvinka chtěl zavést datové schránky povinně pro každého občana staršího 18 let. Po odchodu Ledvinky z funkce ale zůstaly jeho plány o komunikaci s úřady a orgány veřejné moci výhradně přes datové schránky u ledu. V tuto chvíli se o povinném využívání datové schránky pro jiné skupiny osob, než na které se povinnost vztahuje nyní, neuvažuje.

Jak bude od roku 2015 možné podávat přehledy

Ideálně do konce platnosti druhého odkladu, tedy do 31. 12. 2014, by měli živnostníci mít datové schránky zřízeny. Žádosti lze podávat osobně na podatelně ministerstva vnitra, klasickou nebo elektronickou poštou nebo přes Czech POINT. Zřízení datové schránky je bezplatné a hotové do tří dnů od podání žádosti. Náklady ale mnohým živnostníkům vzniknou nutností pořízení si počítače a pochopitelně i připojením k internetu. Druhou cestou elektronické komunikace s úřady je využití e-mailu a uznaného elektronického podpisu. Ten je ale nutné každý rok obnovovat, minimální cena se přitom pohybuje kolem 400 korun.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).