Pokud jste živnostník, mějte se brzy na pozoru před mobilními operátory. Ve Sbírce zákonů totiž byla včera vyhlášena novela zákona o elektronických komunikacích, která výrazným způsobem oklešťuje práva podnikatelů vůči mobilním operátorům. Nově už například nebude platit maximální výše sankce za předčasné ukončení smlouvy, která doposud činí jednu pětinu měsíčního paušálu či minimálního plnění za každý zbývající měsíc. Kdo z podnikatelů tak chce změnit operátora, má na únik posledních 14 dní. Právě za dva týdny totiž novela nabude účinnosti.
Čtěte také: 4 změny, které oklešťují práva podnikatelů vůči mobilním operátorům
Maximální výše sankce už nebude platit
Podnikatelé se musí připravit, že se zanedlouho zhorší jejich postavení vůči mobilním operátorům. Za 14 dní totiž nabude účinnosti novela zákona o elektronických komunikacích, která pro podnikatele ruší řadu výhod, které jim zavedla loňská tzv. Husákova novela. Změny se podle odborníků nejvíce dotknou drobných podnikatelů. Rozdíl mezi spotřebitelem a živnostníkem je opravdu minimální, jako jednotlivci mají vůči operátorům slabé postavení. Těžko si vyjednají individuální podmínky jako velké společnosti,
vysvětlil Miloš Borovička, právní poradce dTestu.
Nově už pro podnikatele nebude platit limit pro výši smluvní pokuty při vypovězení smlouvy na dobu určitou. Ten přitom aktuálně činí jednu pětinu měsíčního paušálu či minimálního plnění za každý zbývající měsíc. Tato maximální hranice bude platit již jen pro spotřebitele.
O podstatnosti změn bude rozhodovat operátor
Další značně kritizovaná novinka se dotýká odstoupení od smlouvy v případě změn obchodních podmínek. V současnosti může zákazník automaticky odstoupit od smlouvy bez sankcí, pokud operátor změní jednu z taxativně uvedených věcí. Zákazník navíc může odstoupit od smlouvy, pokud změny zhoršují jeho postavení. Nově ale bude platit, že od smlouvy lze odstoupit bez sankcí jen v případě “podstatné změny smlouvy vedoucí ke zhoršení postavení účastníka”. O tom, co je podstatná změna, bude de facto rozhodovat operátor sám. Pokud bychom zašli do krajnosti, mohla by být řada zákazníků připoutána k danému operátorovi napořád,
upozornil Pavel Černoch, jednatel společnosti Tarifomat.
Nově navíc nebude muset operátor o “nepodstatných” změnách zákazníka přimo informovat. Lze předpokládat, že většina změn bude pro operátory banální, a tak jen uveřejní na svém webu oznámení, že změnili podmínky. Zákazníci se smlouvami na dobu neurčitou se tak o změně ceny za volání mohou dozvědět až ve chvíli, kdy jim přijde vyúčtování. Tato úprava odporuje právu EU a České republice tak hrozí postih,
dodal Miloš Borovička, právní poradce dTestu.
Čtěte také: Operátor změní podmínky, zákazník musí mlčet. Nejvíce biti budou podnikatelé
Pozor na uzavírání smluv po telefonu
Na podnikatele navíc čekají ještě dvě nástrahy. Mění se též pravidla pro telefonické uzavírání smluv. Nyní platí, že jestliže podnikatel uzavře smlouvu na dálku (přes telefon či e-mailem), musí mu operátor po uzavření smlouvy poskytnout informace o smlouvě elektronicky nebo v listinné podobě a podnikatel má 14 dní na odstoupení od smlouvy. Nově ale budou mít tuto možnost pouze spotřebitelé. Často telefonista neřekne úplně vše a odkáže na podmínky. Už jenom tím, že zákazník řekne ‚mám zájem‘ nebo ‚chci to vyzkoušet‘ operátor dovodí souhlas a změní smlouvu, pro podnikatele ale už nebude cesty zpět,
varuje Borovička.
Poslední ranou do zad podnikatelů je zrušení povinnosti operátorů informovat podnikatele o automatickém prodloužení smlouvy. Kdo zapomene na termíny, bude muset u operátora zůstat například další dva roky.