Zkontrolujte si své důchodové pojištění. Máme návod, jak na to

16. 11. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Česká správa sociálního zabezpečení doporučuje si jednou ročně zkontrolovat dobu důchodového pojištění. Stačí zažádat o příslušný výpis. Poradíme, jak na to.

Výše důchodu je přímo závislá na délce získané doby pojištění a na výši výdělků. Důchodové pojištění si přitom plátci mohou snadno ověřit v evidenci České správy sociálního zabezpečení. Ta vystaví výpis z údajů, které jsou podkladem pro budoucí rozhodnutí o výši důchodu.

Žádost o výpis dob pojištění, tzv. informativní osobní list důchodového pojištění (IOLDP), lze zaslat: 

  • písemně na adresu ČSSZ-Odbor správy údajové základny, Křížová 25, 225 08 Praha 5, 
  • elektronicky (email musí být opatřen zaručeným elektronickým podpisem), 
  • nebo prostřednictvím datové schránky.

Na žádost je nutné uvést kromě rodného čísla, jména, příjmení (i všech dřívějších příjmení) i adresu, kam má být IOLDP odeslán. Informativní list odešle ČSSZ do 90 dnů ode dne doručení žádosti. Výpis obsahuje přehled dob důchodového pojištění (zaměstnání, podnikání, dobu dobrovolného důchodového pojištění), případně náhradních dob pojištění uložených v evidenci ČSSZ a přehled vyměřovacích základů (výdělků) od roku 1986. Žádat o IOLDP je možné jednou za kalendářní rok.


Autor: www.isifa.com

O potvrzení doby důchodového pojištění lze zažádat jednou ročně.

Některé doklady o náhradních dobách pojištění ČSSZ neeviduje. Jde o doklady o studiu, péči o dítě a vojenské službě. Tyto doklady se předkládají až při podání žádosti o důchod na příslušné okresní správě sociálního zabezpečení. Doklady o dobách pojištění v zahraničí si ČSSZ vyžádá u příslušné zahraniční instituce v rámci důchodového řízení.

Co dělat, když chybí doba zaměstnání? 

K této situaci může dojít, když zaměstnavatel nesplnil svoji povinnost tím, že nevyhotovil evidenční list důchodového pojištění (ELDP) a neodeslal ho ČSSZ. Pokud zaměstnavatel existuje, je nutné ho požádat přímo nebo prostřednictvím příslušné okresní správy sociálního zabezpečení, aby splnil svou povinnost a ELDP vyhotovil dodatečně. V případě, že zaměstnavatel již zanikl a jeho činnost převzala (včetně zaměstnanců) nástupnická organizace, přebírá tím i povinnost vyhotovit ELDP. Tuto povinnost přebírá i případný insolvenční správce či likvidátor.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Pokud se nepodaří chybějící dobu zaměstnání prokázat ELDP, mohou za důkaz posloužit náhradní doklady, např. potvrzení zaměstnavatele, zápočtové listy a dále výplatní pásky nebo mzdové listy potřebné zejména po 31. 12. 1995. 

Jestliže plátce žádné náhradní doklady nemá, může se obrátit na některý z archivů. Pracovníci okresních správ sociálního zabezpečení mají k dispozici seznamy archivních míst a mohou poradit, kam se v konkrétním případě při dohledání dokladů obrátit, a které z nich jsou dostatečně průkazné.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).