V loňském roce mohly autoškoly otevřít na konci dubna. Letos jim během nouzového stavu nebyl zakázán provoz, ale nebylo možné provádět testy. Až od 12. dubna došlo k opětovnému zahájení zkoušek žadatelů o řidičské oprávnění s tím, že počet osob na učebně je 9+1, stejně jako u zkoušek i při výcviku je nutné nosit respirátory FFP2. Asociace autoškol v této souvislosti důrazně žádá učitele i žáky o dodržování všech stanovených epidemiologických opatření stanovených vládou.
Co se dozvíte v článku
Jaký je „nával“?
Žaneta Adamová z Jakub ADAM – AUTOŠKOLA prozradila, že žáků, kteří čekají na zkoušky, je mnoho. Stalo se jim, že v pondělí žáci napsali testy a jízdy měli odjet v následujících dnech a v pondělí večer, ze dne na den, byly zkoušky zastaveny. Pro nás nepochopitelné, pro žáky tragické, protože to pro ně znamenalo, že neví, kdy budou moct zkoušku dokončit. Mezi nimi byl i jeden žák z úřadu práce, který dělal rekvalifikaci,
doplňuje na úvod.
Vladimír Němčanský z Autoškola Nemo má dvě pobočky, kde je v každé jiná situace. V Opavě má nachystáno cca 70 žadatelů, kteří čekají na zkoušky, a předpokládá, že při počtu dvou komisařů a přezkoušených 24 žadatelů měsíčně jsou ve tříměsíčním skluzu. To způsobuje odliv nových žadatelů do jiných obcí s rozšířenou působností. V Bruntále je nyní 6 žadatelů v konečné fázi výcviku. Bruntál má třikrát méně obyvatel než Opava a jsou zde také dva zkušební komisaři, takže zde k žádným problémům nedochází a termín mám možnost mít každý týden,
popisuje.
Jak jsou na tom žáci?
Když byly pozastaveny zkoušky, například v Bruntále výcvik probíhal nadále v plném rozsahu a repro žadatelé si jízdy dobrovolně dokoupili. V Opavě však došlo k nucenému pozastavení výcviku z důvodu nemožnosti přezkoušení a jezdili jen dobrovolníci, kteří byli ochotni připlatit si za kondiční jízdy. Také v Jakub ADAM – AUTOŠKOLA žákům, kteří byli připravováni na zkoušky, museli výcvik zastavit. Některým už chyběla pouze jedna jízda, což pro ně znamená další náklady s dokupováním jízd navíc. Jezdili jsme výcvik s žáky, kteří měli odjeto málo jízd a postupně výcvik zastavovali, jelikož vidina, kdy opět budou zkoušky fungovat, nebyla. Tím pádem se nám začalo kumulovat hodně žáků, kteří byli téměř připraveni,
vysvětluje Žaneta Adamová.
Český rozhlas Olomouc informoval o situaci v Přerově. Tam se nezadařilo osmnáctiletému Martinovi a také většině jeho spolužáků. Podle jejich učitele Ladislava Nedbalce z celkem devíti uspěli u závěrečných zkoušek jenom tři a mohla za to mezera, kdy žáci téměř nejezdili. A podobně na tom byly i ostatní místní autoškoly, kde z celkem třiadvaceti lidí zkoušky zvládlo pouze devět. K opravné zkoušce může být žák přihlášen po pěti pracovních dnech, ale máme rozpis plný až do konce dubna,
říká Jitka Kočicová, vedoucí odboru evidenčních správních služeb přerovského magistrátu se seznamem uchazečů o řidičský průkaz s téměř sto padesáti jmény.
Zastavit zkoušky bylo nešťastné
Vláda zkoušky pozastavila na začátku března s tím, že se bude jednat minimálně o tři týdny. Tato situace se dotkla jak žáků, tak provozovatelů. Podle Žanety Adamové se zkoušky zastavovat neměly a je spousta možností, jak předejít kontaktu s infikovaným, jako například provedení testu před zkouškou. Stejně tak jako nerozuměla zastavení výuky škol, a to hlavně těch prvních tříd, kdy děti získávají základy. Problém vidím ve zjednodušování si rozhodnutí, kdy je lepší něco zastavit než zapřemýšlet nad tím, jakým způsobem by mohlo vše pokračovat dál i s nějakým případným omezením,
podotýká. Vladimír Němčanský vidí rozhodnutí o pozastavení jako nešťastné a přirovnal by ho k pekaři, který upeče rohlík, ale nemůže jej prodat. Naše autoškola lobovala za systém nezkouší komisaři, nefungují autoškoly, zkouší komisaři, můžeme pracovat i my,
doplňuje.
Asociace autoškol ve spolupráci s nezávislými zkušebními komisaři předložila v březnu návrh na usnesení vlády představující kompromis řešící pandemickou situaci u zkoušek a společnou snahu nalézt rozumné, bezpečné a logické řešení stávajícího stavu. V prvním období navrhovali pouze teoretické zkoušky testem s tím, aby se následně zvýšila kapacita praktických jízd a v dalším období pak popsali možné fungování i praktických zkoušek. V rámci nich by bylo povinné nošení respirátorů FFP2 pro všechny účastníky, jejich změření teploty, povinná dezinfekce rukou a ovládacích prvků vozidla a také testy. Jejich dokládání by přitom bylo obdobné jako pro průmysl a cestování mimo republiku: PCR test ne starší 72 hodin, antigenní test ne starší 24 hodin nebo antigenní samotest s čestným prohlášením ne starší 12 hodin.
Testy by nebyly problém
Žaneta Adamová nesouhlasí s fungováním zkoušek, ale to podle ní záleží na člověku, jak chce a nechce pracovat. Někde vyzkouší čtyři žáky za den na jednoho komisaře a jinde i deset. Komisaři vyžadují očkování a měli by je podle ní naočkovat v první linii, pokud to pomůže průběhu zkoušek a trochu normálnímu provozu. Jen mám obavy, že to je pouze výmluva a hlavní kritérium jejich postoje je úřední lenost. Souhlasila bych i s provedením testu žáka před zkouškou. Jen jde o to, jakým způsobem to provést,
dodává. Vladimír Němčanský podotýká, že s testováním je trochu rozpor kvůli kapacitám testovacích center, kdy jsou volné termíny třeba i nejdříve za týden. Jako možnost zmiňuje samotest před zkouškami u zkušebních komisařů.
Náklady se zvedly a pomoc chybí
V Autoškole Nemo byly denní náklady na respirátory, desinfekce a další potřeby kupovány z úspor, které jsou nyní již vyčerpány. Pomoc od státu je nulová. Celkově je pomoc státu nedostatečná a chaotická,
shrnuje si Vladimír Němčanský. Také v autoškole Jakub ADAM – AUTOŠKOLA se náklady zvedly a je těžké je vyčíslit, protože se situace neustále mění. Horší než náklady by však Žaneta Adamová viděla fakt, že člověk neví dne, zda bude moct či nebude pracovat anebo co nového se zase vymyslí. Asi bych za nejvyšší nákladovou položku považovala psychický stav a obavu z dalšího fungování,
uzavírá.