Zkuste inbound marketing, stojí méně a zákazníci si vás najdou sami

11. 9. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Naučíme vás, jak docílit toho, aby vás zákazníci našli sami. Rady jsou to jednoduché, stačí si je zapamatovat.

Přestože jeden z nejúspěšnějších podnikatelů všech dob Henry Ford prohlásil, že kdyby měl v kapse poslední dolar, utratil by ho za propagaci, řada českých podnikatelů a firem to vidí jinak a v době recese naopak omezuje výdaje na marketing.

To je na jedné straně špatná zpráva pro média, rozhlasové stanice či výstavnické firmy, které prodávají inzerci a reklamní prostor, na druhé straně to může být dobrá zpráva, neboť hledání úspor může vést k nalezení moderních cest, jak dělat marketing efektivněji. Tedy dát o sobě vědět více za méně peněz. 

S nadsázkou lze říct, že v moderních způsobech marketingu, jako je například inbound marketing, rozhoduje více větší obsah vašeho mozku než větší obsah vaší peněženky.

Co je to inbound marketing?

Stručně řečeno, inbound marketing je způsob jak dosáhnout toho, aby vás vaši žádaní zákazníci našli sami. V tradičním marketingu (outbound marketing) se firmy soustředí na to, aby našly zákazníky. Používají nástroje jako jsou telemarketing, inzerce v tisku, televizní reklamy, spam, neadresné zásilky či účast na výstavách a veletrzích. Všechny tyto nástroje mají společnou jednu věc – zaměřují se na všechny lidi bez ohledu na to, abyste věděli, zda mají aspoň trochu o vaši nabídku zájem či nikoliv. Jinými slovy, svou reklamou, telefonátem či letákem je vlastně rušíte a nutíte si jejich pozornost. 

Vladimír Kuchař radí, co je to inbound marketing.

Vzhledem k tomu, že počet reklam a různých marketingových sdělení neustále narůstá, není divu, že se lidé naučili takovéto věci ignorovat a prakticky jim nevěnují pozornost. A jak z toho tedy ven? Jak dělat efektivní marketing v dnešní době?

Místo toho, abyste rušili lidi televizní reklamou, můžete vytvořit zajímavá videa pro vaše potenciální zákazníky. Místo inzerátu v časopise raději vytvořte váš vlastní blog na internetu a pište o novinkách ve vašem oboru, zkušenostech s vašimi výrobky a podobně. Místo telemarketingu vytvořte užitečný obsah a nabídněte ho ke stažení. Jak tvořit správně obsah se můžete dočíst například na stránkách www.obsahovymarketing.cz. To vše je inbound marketing.

Místo toho, abyste vtloukali silou propagační sdělení do hlav vašich potenciálních zákazníků, vytvořte takové prostředí, kde si informace najdou sami v okamžiku, kdy je potřebují a budou hledat.

3 důvody, proč je inbound marketing efektivnější v recesi

Jsou nejméně tři nepopiratelné důvody, proč je inbound marketing efektivnější v recesi.

1. Stojí méně peněz

Inzeráty, reklamy, stánek na veletrhu – to jsou všechno položky za desetitisíce či statisíce korun. Inbound marketing je hlavně o vytváření a publikaci obsahu. Založit si blog a psát tam příspěvky je zadarmo. Zřídit si účet na Twitteru a šířit zprávy je zadarmo. Obojí může přitáhnout stovky lidí. Samozřejmě vás to bude stát nějaký čas, nicméně nemusíte vytahovat z kapsy peníze. Odborně řečeno, návratnost peněz vložených do marketingu (ROI) je vyšší než v případě tradičních reklam. 

2. Lepší zacílení

Nástroje jako telemarketing, zásilky či reklama jsou velmi špatně zacílitelné. Jak víte, že někdo, komu chcete zavolat s nabídkou na zájezd, si již dovolenou nekoupil před týdnem? S tradičními marketingovými nástroji oslovujete všechny z nějaké databáze nebo všechny čtenáře či posluchače bez ohledu na to, abyste věděli, zda jsou vašimi potenciálními zákazníky či nikoliv.

Čtěte speciál: Marketingové tipy

Inbound marketing naopak pracuje s těmi lidmi, kteří sami aktivně projevili zájem o vaše řešení jejich problému. Přečte si snad blog o metodách pro vyčištění koberce někdo, kdo nemá koberec? Asi těžko. Díky tomu, že lidé využijí váš obsah, dají najevo, že řeší určitou situaci a díky tomu víte, že jsou vašimi potenciálními zákazníky.

3. Dlouhodobá investice místo jednorázového nákladu

Když si dáte inzerát do novin, jeho hodnota je pryč druhý den po vydání. Nebo znáte někoho, kdy si schovává noviny a pročítá si je po roce? Stejně to platí o dalších věcech. Hodnota rozhlasové reklamy je pryč, jakmile zazní poslední slovo vašeho spotu atd. Pokud byste se chtěli neustále udržet v povědomí zákazníků, musíte dávat další inzeráty, spoty a to pořád dokola. Hádejte, kdo z toho má největší radost.

Pokud použijete inbound marketing, váš obsah pomůže k tomu, abyste se umisťovali vysoko ve vyhledávačích, byli vidět na internetu, vaše materiály mohou lidé sdílet atd. Tím vytváříte trvalou hodnotu, neboť z vyhledávače vás nikdo nevymaže.

Tajemství inbound marketingu? Máte to sami v rukách

Pokud si myslíte, že je pro vás nereálné využít výše zmíněné rady v praxi, podívejte se na následující příklad. Gary Vaynerchuk, majitel lokálního obchodu s alkoholickými nápoji ve Springfieldu (USA), dokázal jen za pomocí dobrého nápadu a nástrojů inbound marketingu vybudovat byznys s vínem v objemu 50 miliónů dolarů ročně. A to zejména díky tomu, že v roce 2006 spustil sérii videoblogů Wine Library TV.

S pomocí nástrojů inbound marketingu máte možnost se prosadit i proti velkým firmám a možnosti jsou prakticky neomezené. Pokud nabízíte dobré služby či máte dobré výrobky a osvojíte si dovednosti správně o tom dát vědět, můžete soutěžit i s daleko většími konkurenty.

Autor článku

poradce pro marketing a rozvoj firem, MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).