Živnostníkům se už brzy prodraží předčasné odstoupení od smlouvy s mobilním operátorem. Kdo bude chtít například odejít při dvouletém kontraktu už po roce, bude muset připlatit tisíce korun navíc. Před týdnem totiž nabyla účinnosti novela zákona o elektronických komunikacích, která výrazným způsobem oklešťuje práva podnikatelů vůči mobilním operátorům. Na změnu v zákoně už zareagovala společnost O2 Czech Republic, která využila prakticky ihned všech novinek, které jí novela umožnila. U ostatních operátorů se sice ještě obchodní podmínky nezměnily, dá se však očekávat, že tak operátoři v nejbližší době učiní.
Čtěte také: 4 změny, které oklešťují práva podnikatelů vůči mobilním operátorům
Na novelu zatím zareagovalo pouze O2
Novela zákona o elektronických komunikacích nabyla účinnosti přesně před týdnem a tentýž den již společnost O2 Czech Republic zveřejnila nové Všeobecné podmínky pro poskytování služeb elektronických komunikací a nové Všeobecné podmínky pro poskytování O2 předplacené služby. Oba dokumenty navíc nabyly účinnost stejný den jako novela. Jak upozornil na serveru Lupa.cz publicista a odborník na komunikace Jiří Peterka, okamžitá účinnost podmínek není standardní, jelikož je operátor povinen informovat zákazníka nejméně s měsíčním předstihem. Zde to ale O2 vyřešilo tak, že nové podmínky, s účinností ode dnešního dne, se na stávající zákazníky uplatní až s měsíčním odstupem od okamžiku, kdy jsou o nich informováni. Pro nové zákazníky, resp. nově uzavírané smluvní vztahy, stejně jako pro všechny změny smluvních vztahů, operátor již nemusí čekat onen jeden měsíc. Zde se nové podmínky mají uplatnit okamžitě,
vysvětlil Peterka.
Čtěte více na Lupa.cz: Okleštění práv zákazníků nabylo účinnosti a O2 už vydal nové podmínky
Odstoupení od smlouvy se prodraží o tisíce korun
Co se týče konkrétních změn, společnost O2 využila takřka beze zbytku všech možností okleštit práva podnikatelů, které jí novela umožnila. Kdo z živnostníků ukončí smlouvu na dobu určitou dříve než je dohodnuté (standardně 2 roky), bude muset doplatit zbylé paušály v plné výši. Doposud přitom platilo, že všichni zákazníci mohli maximálně doplatit jednu pětinu zbývajících paušálů (a rozdíl ceny poskytnutého zařízení). Nově mají u O2 tuto možnost pouze spotřebitelé, tedy nepodnikatelé. V závislosti na výši tarifu a délce trvání smlouvy mohou podnikatelé nově při změně operátora doplácet tisíce korun navíc.
Příklad 1
Tarif FREE CZ, který nabízí O2 živnostníkům a díky kterému mají neomezené volání a SMS do všech sítí v ČR a 1,5 GB internetu, stojí dle ceníku 749 korun. Živnostník se však musí upsat na 24 měsíců. Pokud se živnostník rozhodne po 12 měsících od O2 odejít, do uplatnění nových obchodních podmínek mu stačí zaplatit pětinu zbylých paušálů, tedy 1798 (749*12/5). Jakmile se ale uplatní nové obchodní podmínky, bude muset živnostník doplatit 8988 korun (749*12). Navíc tak zaplatí 7190 korun.
Ačkoli ceníkově stojí výše zmíněný tarif u O2 749 korun, mohou se živnostníci dostat s cenou níže, a to až někam k 500 korun za měsíc. I pro ně ale nové obchodní podmínky znamenají v případě odstoupení od smlouvy tisíce korun navíc.
Příklad 2
Ukážeme si to na příkladu tarifu FREE O2 Plus, který obsahuje neomezené volání a SMS do sítě O2, 120 minut volání mimo O2 a 200 MB internetu. Aktuálně tento tarif vyjde dle ceníku na 499 korun. V případě odstoupení po roce zaplatí teď ještě živnostník 1198 korun. Jakmile ale vstoupí v platnost nové obchodní podmínky O2, bude muset živnostník uhradit 5988 korun. Připlatí si tak 4790 korun
Také další omezení O2 využilo
Práva živnostníků okleštil operátor také v oblasti poskytování informací v případě uzavírání smluv na dálku či mimo prostory obvyklé pro podnikání. Do 4. prosince musel operátor v takovém případě poskytnout všem zákazníkům plné informace o podstatných náležitostech smlouvy, které vyjmenovával zákon. Následně po doručení dokumentů začala běžet 14denní lhůta pro případné odstoupení od smlouvy. Nově už operátor musí informovat pouze spotřebitele a možnost odstoupení do 14 dnů od smlouvy se podnikatelů již rovněž netýká.
O2 nezklamalo ani u další novinky, kterou mu umožnila novela a která se pojí s možností odstoupit od smlouvy v případě změn obchodních podmínek. Do nabytí účinnosti zákona mohl zákazník při taxativně určených změnách smlouvy od ní automaticky odstoupit bez sankcí. Nově ale zákon říká, že od smlouvy lze odstoupit jen v případě “podstatné změny smlouvy vedoucí ke zhoršení postavení účastníka”. Přesně tuto větu operátor O2 implementoval do svých nových obchodních podmínek.
Jak ale dodal Jiří Petetka, nenaplnilo se, že operátoři budou interpretovat novou dikci zákona tak, že možnost odstoupit od smlouvy bez sankcí vztáhnou jen na spotřebitele, a nikoli již na ostatní účastníky. A to skrze vazbu na to, že musí mít ve své smlouvě „ustanovení o úhradě v případě ukončení smlouvy před uplynutím doby trvání…“ Alespoň O2 takovéto omezení nemá. Na druhou stranu je to asi stejně jedno: díky nové dikci zákona bude zhoršení podmínek posuzovat primárně sám operátor. A dovedete si představit, že by operátor někdy sám (nikoli v důsledku změny zákona či nařízení ČTÚ) provedl něco takového, co by musel prezentovat jako zhoršení postavení zákazníka?
napsal Peterka.
Zbylí operátoři zatím vyčkávají
Přestože na novelu zareagovalo novými obchodními podmínkami pouze O2, dá se dle odborníků očekávat, že se brzy připojí i další operátoři. Například Vodafone již zveřejnil nové obchodní podmínky k 1. lednu 2015, ty však neobsahují zatím žádné změny, které umožňuje novela zákona o elektronických komunikacích. Osobně tipuji, že ty u Vodafone přijdou také – ale zatím ještě nepřišly,
uvedl Jiří Peterka. Obchodní podmínky zatím s ohledem na zákon neupravil ani třetí operátor, společnost T-Mobile, u které stále platí podmínky účinné od 26. ledna letošního roku.
Čtěte více na Lupa.cz: Vodafone znovu mění smluvní podmínky, bude přísnější na zákazníky