Možná jste zaregistrovali, že v loňském roce byla do české legislativy zakotvena povinnost právnických osob aktualizovat své obchodní zápisy, lidově ji nazýváme „skrytá daň“. Jedná se totiž o povinnost, k níž právnické subjekty musejí využít placených služeb notáře a zaplatit za kolek. Podobně negativně mohou být vnímány další plánované změny v hlášeních DPH pro rok 2016, stejně jako již nějakou dobu odkládaná elektronická evidence tržeb. Pojďme se společně zamyslet nad chystanými novinkami a nad způsobem, jakým ovlivní naši firmu Netspot.
Digitalizaci nelze zastavit
Automatizaci, digitalizaci ani pokrok nezastavíš a v historii se to jasně ukázalo v mnoha ohledech. Například když v naší zemičce začaly fungovat datové schránky, byl jsem velice potěšen a již jako fyzická osoba jsem si ji okamžitě aktivoval. Mé zklamání nastalo v momentě, kdy se úřady neřídily danými pokyny a stále mi posílaly papírové dopisy. Očividně vše chce svůj čas a dnes již není pochyb o tom, že datové schránky ušetřily nejen našim firmám spoustu peněz.
Pokud nám tedy stát v tomto smyslu automatizace ušetřil pár zlaťáků, proč i my neušetříme státu nějaké peníze, resp. práci další automatizací ekonomických procesů? O snížení byrokracie, o šetření lesů v podobě menšího množství spotřebovaného papíru a maximální automatizaci jsem snil již od dob, kdy jsem byl poprvé seznámen se sítí internet. Ačkoli potenciál internetu byl odhalen již v 90. letech, kroky našeho státu k jeho maximálnímu využití nebyly brány zrovna sedmimílovými botami. Ovšem kritiku stranou, vždycky přeci může být ještě později…
Co je Netspot
Netspot je malé zařízení, díky kterému je možné využít přihlašovací stránku k WiFi internetu a vydělávat tak na zobrazování vlastní nabídky nebo reklamních sdělení na mobilech, tabletech i noteboocích zákazníků.
Firma Netspot je nyní v podnikatelském akcelerátoru xPORT VŠE.
Na změny je nejvýhodnější se dopředu nepřipravovat
Co se týče naší problematiky odvádění DPH, rozděluji firmy do dvou skupin:
- Firmy, které platí DPH povinně, protože jsou příliš velké (mají velký obrat).
- Firmy, které platí DPH dobrovolně, protože to vnímají jako ekonomicky výhodné.
Pro firmy první skupiny s větším obratem by změny neměly představovat citelný problém, to vypustíme, ovšem naše firmy v čele s Netspotem spadají až do skupiny druhé. DPH jsme začali platit vždy dobrovolně, a ačkoli by z logiky věci mohla tato dobrovolnost značit, že nemáme nárok si na cokoli stěžovat, trošku vám naši situaci nastíním.
Doposud jsme platili 2700 Kč ročně za aktualizace ekonomického softwaru, u něhož platilo, že my jsme s ním spokojeni nebyli, ale účetní na něj byla zvyklá. Nově pravděpodobně budeme platit nejprve 38 500 Kč za pořízení a dalších 7700 Kč ročně za aktualizace ekonomického softwaru, který nám sice umožní funkčně propojit účetnictví s dalšími systémy našich firem, ale zároveň pro něj platí, že naší účetní se nelíbí. Firemní asistence tedy práce ubyde, ale nelibost účetní přibyde.
Co se týče dalších příprav na plánované změny v DPH, je humorné, že jako nejvýhodnější cestu jsme vyhodnotili, že se připravovat nebudeme vůbec. Dospěli jsme k názoru, že čím později tento problém budeme řešit, tím levněji nás vyjde, jelikož se nyní můžeme plně věnovat našim klientům a rozvoji firmy. Je totiž známé, že zima se blíží a konkrétně leden je pro nás obvykle slabší období, většina našich obchodních partnerů bude řešit daně a tak i nám ubyde práce s klienty a budeme se moct věnovat problematice daní.
Čtěte také: Zkušenosti s investorem: Jsem rád, že jsem nepodlehl vidině rychlých prachů
Proč se firmy chtějí dobrovolně stát plátci DPH?
Firmy, které jsou plátci DPH, získávají od příslušných finančních úřadů hodnotu DPH zpět. Prakticky tedy u zrodu firmy, kdy jsou vysoké náklady na nábytek, opravy kanceláří nebo pořízení firemního vozu velmi pomůže, když se nakupuje za ceny bez DPH. Je zajímavé, že dnes je podle našich obchodních partnerů stále složitější stát se dobrovolným plátcem DPH. Proč? Bohužel proto, že existují „chytráci“, kteří se snaží pro své nemajetné a mnohdy i zcela fiktivní firmičky získávat daňové úlevy a nakupovat o 21 % levněji.
Naštěstí nám se problémy se získáním dobrovolného plátcovství DPH vždy vyhnuly, poslední registraci se nám podařilo získat přibližně před rokem – v ideálním období před Vánoci, kdy mají lidé v hlavách již trochu jiné myšlenky než házet poctivým podnikatelům klacky pod nohy. Na finančním úřadě jsem zjistil, že na schválení existují lhůty (překvapení!), které si s mým těsným plánem úplně netykaly. Naštěstí vlídný přístup lidí a trocha vánoční atmosféry se postaraly o promptní vyhovění žádosti, takže jsem se mohl posunout dál. Tížila mě však další věc, a to, že jsem si nebyl jist, jak mám provádět budoucí fakturace, plus jsem zjistil, že se firma blíží hranici pro povinný přechod na DPH (1 000 000 Kč), tudíž bylo nutné činnost firmy pozastavit. Dnes vlastně nevím, kdy přesně bychom hranici 1 000 000 Kč překročili, každopádně finanční úřad v našem případě postupoval nejlépe, jak mohl, protože dnes již více DPH odvádíme, než nárokujeme zpět a jsme rádi, že jsme mohli v rozjezdu firmy ušetřit na nákladech.
Jak už to tak bývá, nadměrné vrácení částky z DPH bylo doprovázeno kontrolami z finančního úřadu a samotné vrácení se tedy uskutečnilo až po 6 měsících. Vzhledem k těmto značným časovým prodlevám si naše firma nebude v současné době lámat hlavu nad změnami v DPH, bereme věci, tak jak jsou, takže až bude povinnost nové změny aplikovat aktuální, postaráme se o její implementaci. Je sice fakt, že naše ekonomické oddělení této filozofii zrovna neholduje, ale já osobně spoléhám na to, že u citlivých změn stejně dojde k odkladu (haha).