Změny u dohod konaných mimo pracovní poměr po novele zákoníku práce

26. 10. 2023
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Od 1. října 2023 mají zaměstnavatelé v oblasti dohod konaných mimo pracovní poměr nové povinnosti a zaměstnanci nová práva. Přinášíme jejich souhrn.

Novela zákoníku práce přinesla řadu změn. Připravili jsme krátké shrnutí s vysvětlením postupu a účinnosti opatření. Většina změn již účinnosti nabyla 1. října 2023, některé na odloženou účinnost ještě čekají.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Co se dozvíte v článku
  1. Písemný rozvrh pracovní doby
  2. Informační povinnost zaměstnavatele
  3. Odměňování a evidence pracovní doby
  4. Překážky v práci
  5. Srážky z odměny z dohod konaných mimo pracovní poměr
  6. Práce na dálku
  7. Práva zaměstnance
  8. Řádná dovolená od roku 2024

Písemný rozvrh pracovní doby

Zaměstnavatel nově zaměstnancům konajícím práci na dohody mimo pracovní poměr rozvrhuje pracovní dobu v písemném rozvrhu pracovní doby a seznamuje je s ním nebo s jeho změnou nejpozději 3 dny před začátkem směny nebo období, na které je pracovní doba rozvržena, pokud se nedohodne se zaměstnancem na jiné době seznámení. Může se jednat o rozvrh na delší časové období nebo na jednotlivé směny. V každém případě se jedná o písemný rozvrh směn, avšak seznámení s ním již v písemné podobě být nemusí. Vysvětlovali jsme v předchozím článku: Jak seznámit tzv. dohodáře s rozvrhem směn po novele zákoníku práce? 

Informační povinnost zaměstnavatele

Je zavedena nová informační povinnost zaměstnavatele. Ve lhůtě 7 dní od faktického zahájení výkonu práce na základě dohody o provedení práce či dohody o pracovní činnosti písemně informovat zaměstnance o taxativně vypočtených skutečnostech. Tedy obdobná povinnost jako u pracovních poměrů, zde však od zahájení výkonu práce, nikoli od vzniku dohody. Nové ustanovení § 77a zákoníku práce obsahuje výčet informací, které musí být zaměstnanci sděleny – např. bližší popis sjednané práce a místa výkonu práce, předpokládaného (ne stanoveného) rozsahu pracovní doby za den nebo týden, rozsahu minimálního nepřetržitého denního odpočinku a nepřetržitého odpočinku v týdnu, informace o poskytování přestávky v práci na jídlo a oddech nebo přiměřené doby na oddech a jídlo, kolektivních smlouvách, které upravují pracovní podmínky zaměstnance, a o označení smluvních stran těchto kolektivních smluv. Obdobně byla zavedena i zvláštní informační povinnost zaměstnavatele vůči zaměstnancům vyslaným k výkonu práce do zahraničí (§ 77b zákoníku práce).

Přechodná ustanovení k novele zákoníku práce: Jak nechybovat? Přečtěte si také:

Přechodná ustanovení k novele zákoníku práce: Jak nechybovat?

Autor článku

Dagmar je redaktorkou Podnikatel.cz a ve svých článcích se zaměřuje na oblast mzdového účetnictví a personalistiky. Mzdové účetní pravidelně školí a poskytuje rady v odborné poradně.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).