HN: Zmrazení cen elektřiny od ČEZu není tak výhodné

4. 12. 2008
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Energetická společnost ČEZ přišla s nabídkou pro domácnosti i podnikatele. Mohou si nechat zmrazit ceny elektřiny v roce 2010 na úrovni roku 2009. Kritické hlasy na to, že taková nabídka není výhodná, jak vypadá, se už ozývají. Může se totiž jednat o pouhý marketingový trik, jak uklidnit situaci kolem aktuálního zvyšování cen elektřiny.

Například ČEZ argumentoval současný nárůst cen tím, že elektřinu i přes její současnou nízkou cenu, nakupoval již s předstihem a do výsledné ceny se proto snížení může promítnout až za půl roku. Lidé, kteří by přistoupili na zmrazení cen by tak mohli v roce 2010 platit víc, než by museli. Ceny na energetické burze totiž mohou i nadále padat, a to se pak projeví ve snížení tarifů. Čtěte více: Firmy protestují proti zdražení elektřiny. Může za ceny ČEZ?

Jak upozorňují Hospodářské noviny, nabídka ČEZu má i další své nevýhody. Pokud na ni lidé nebo živnostníci kývnou, zároveň se tím zavážou k odběrům od největšího dodavatele proudu v Česku až do konce roku 2010. A pokud by je během té doby zlákala jiná nabídka, nebude přechod k novému dodavateli ve srovnání s běžným tarifem tak snadný, píše deník. I když definitivní podoba podmínek zmrazení cen není ještě na stole, lze tento model, který funguje například smlouvy s některými mobilními operátory, předpokládat.

ČEZ si tak vlastně může zajistit od domácností a živnostníků stálý příjem a ČEZ to ani nepopírá. Tvrdí, že si zákazníky k sobě potřebuje přivázat, protože elektřinu pro zákazníka, který nabídku na pevné ceny využije, nakoupí na trhu už nyní. Dva roky je navíc lhůta, která je akceptovatelná z hlediska antimonopolního zákona, řekl Hospodářským novinám mluvčí firmy Ladislav Kříž. Dnes však může kdokoli změnit dodavatele elektřiny během několika měsíců a nezaplatí za to ani korunu.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).