To by mě zajímalo, proč na tom elektronickém podání tak trvají (jestli je pro to i jiný důvod než buzerace poplatníků).
Loni jsem měl v daňovém přiznání chybu, zavolali mi z berního úřadu, že prej ať jim radši pošlu opravené přiznání na papíře, že to elektronické podání stejně musí napřed vytiskout a pak ručně přeťukat, takže s papírovým mají méně práce.
Jak je vidět, tak u nás elektronizace státní správy práci nešetří, ale všem jen přidělává.
A proč ne? Když se český člověk chová jako osel nebo soumar, který si nechá všechno líbit a ještě málem za pár ran bičem poděkuje ponížení státnímu úředníkovi? Tak falešný a podlézavý národ jako je tento asi nikde hned tak neexistuje. Navíc estébákům z ANO i z Hradu se podařilo rozdělit i tak dost nepřející a závistivý národ, takže spousta lidí, která v životě nedokázala nic víc než se opírat o lopatu anebo o zábradlí nyní má škodolibou radost, že druhým soudruzi z ANO a Janečkovy finanční správy zatápí. Takže při tomto stavu společnosti je celkem FUK, co je psáno v rozsudcích anebo jinde, protože malý škodolibý, závistivý - dříve soudruh udavač uliční důvěrník - nyní volič ANO a Zemana ví jedno jediné - v tomto státě rozhoduje síla moci, peněz a hlavně toho, kdo ovládá masu hlupáků, což ostatně svého času věděl i jeden neúspěšný malíř v Německu a jeho snažení pak stálo padesát milionů mrtvých. Bohužel - češi nejsou chytrý národ, když skočí na špek na stejný populismus a jalové řeči i po těch sedmdesáti letech.
To by mě ale docela vážně zajímalo, jak byste chtěl napasovat datovou zprávu psanou ve formátu .pdf do produkčního prostředí evidence tržeb. Kromě kritické chyby by se toho moc nevrátilo.
Jinak řeknu asi nepopulární názor, pokud chceme menší a jednodušší byrokratickou zátěž, nemůžeme čekat, že to nebude nic znamenat i z druhé strany (od nás podnikatelů). Postoj, že státu se schválně nebude vycházet vstříc a jen očekávat, že vše zařídí, není nepodobný přístupu zaměstnanců a asi takový má i výsledek.
Nejde o to, že to je v XML, ale o to, že ta struktura není definována zákonným způsobem.
A co se týče spolupráce s byrokraty, tak především ti byrokrati by si měli uvědomit, že
1. Nemají chtít nesmysly (např. evidovat údaje o platbě dříve, než je známo, že platba proběhla)
2. Všechno potřebuje čas - není možné vydat zákon vyžadující nějaký SW vývoj s platností za týden. Ten vývoj může trvat i několik let!!!
3. Není možné měnit pravidla hry za pochodu a bez varování
4. Není možné činit někoho odpovědným za něco, co nemůže ovlivnit
5. a všechny další blbosti, co dělají státní byrokrati protože si myslí, že občasné jsou jen jejich slouhy dychtivě čekajícími na každý pšouk vyšlý z jejích úst a per, které můžou pro své pobavení bez omezení buzerovat.
Datovou zprávu do PDF samozřejmě nenapasuji, ale o tom se tu nebavíme. My tu řešíme skutečnost, že EPO i etržby (struktura datové zprávy) se řeší v rámci nějakých dokumentů, které se objeví někde na internetu, zatímco např. eRecept má dané náležitosti popsané ve vyhlášce. To znamená určitou formu právní nejistoty (v případě EPO a etržeb) - vyhláška má právní váhu, metodika je jen metodika. Pokud současný stav někdo napadne, např. proto, aby se zviditelnil, padne nějaký verdikt a my se budeme muset opět všichni narychlo přizpůsobovat nové situaci, viz nedávný rozsudek Ústavního soudu, který poslal do kopru část EET. Nejedné firmě to pořádně zamávalo business plánem - kdo se připravil, tak teď kouká, že možná vyhodil peníze a EET firmy opět stojí před problémeme plných skladů bez odbytu. Můj příspěvek tak není o snaze hledat kličky, ale o právní jistotě a předvídatelnosti. Bylo by opravdu dobře, kdyby stát v rámci novely zákona o EET začlenil strukturu datové zprávy do vyhlášky, jako to má eRecept, eliminovaly by se tím rizika, že to někdo smete.
Mám datovou schránku a podávám dílčí přiznání k dani z nemovitostí, pro toto podání není formát xml, stejně jako u daně z nabytí nemovitostí. FÚ odmítá přijmout moje PDF přes datovou schránku. Povězte mi, kdo je v právu? Jsem FO nikoliv OSVČ, mám datovku jen pro usnadnění života a evidentně úřady si věci vykládají různě.
Finanční správa se poslední roky chová jako mafie. Bez jakékoli opory v zákonech vydává nařízení a metodiky, podle kterých poté buzeruje a likviduje podnikatele. Ať už jde o formát dat nebo třeba o veletoče kolem EET a PayPalu. Vědí prd, protože nepodnikají, pouze dělají machry, ale nařizovat a pokutovat, to jim jde. Tohle už je hodně za hranou ústavnosti a demokracie. Oni si prostě dělají co se jim zlíbí a člověk aby se roky soudil, zatímco tam je to samé kafíčko a samá legrace za peníze, které nám seberou. To je absolutní děs!
A budou v tom pokračovat. Pokud budete dále jen bědovat takto na internetu, dál hrbit hřbet a dál čekat, že vaše problémy vyřeší blaničtí rytíři, nic se nezmění. Jediné, co se dá dělat, je využít z ústavy ustanovení o občanské neposlušnosti. Ale to bychom nesměli žít v Čechách, kde jen každý kecá, udává souseda anebo jeho celodenním maximem je večer po vypití dvou piv, kouknutí na fotbal ještě jednou dvakrát týdně skočit na svou vlastní Máňu.
O tom to přeci není. Pokud máte nějakou zákonnou povinnost, tak musí být stanovena zákonem, případně lze např. specifikace formátu dat, podobu hlášení, atd. přenést na prováděcí vyhlášku. Ale určitě není možné to, že má poplatník povinnost podávat přiznání elektronicky a jeho formát je dán nějakým souborem někde na internetu, přičemž ten soubor zveřejňuje bůhví kdo (kvituji pouze to, že specifikace je kvalitně zpracována a portál FS funguje oproti např. ČSSZ velmi dobře). Stejně na hraně je podle mého přenesená DPH, kde je uvedeno, že se přenesená DPH může týkat vyjmenované řady plnění (např. energie - plyn, el. energie) a to, zda se přenesená DPH toho týká nebo ne, se řeší nějakým sdělením GFŘ. Příkladem může být ne zcela dávné zveřejnění pro barevné kovy nad 100 000 Kč, které málokdo zaznamenal. Tak takhle opravdu ne. EET je kapitola sama o sobě. Zákon něco říká, spousta toho tam chybí a výkladový manuál je v některých věcech v rozporu se zněním zákona. Co pak platí? Měl by platit zákon, protože zákon je více. To vše je ukázka neschopnosti MF připravit kvalitní legislativu, pochopit a zpracovat připomínky, atd. Často ani nerespektuje nálezy soudu a s poplatníkem si neustále vytírá p...l.