To by mě ale docela vážně zajímalo, jak byste chtěl napasovat datovou zprávu psanou ve formátu .pdf do produkčního prostředí evidence tržeb. Kromě kritické chyby by se toho moc nevrátilo.
Jinak řeknu asi nepopulární názor, pokud chceme menší a jednodušší byrokratickou zátěž, nemůžeme čekat, že to nebude nic znamenat i z druhé strany (od nás podnikatelů). Postoj, že státu se schválně nebude vycházet vstříc a jen očekávat, že vše zařídí, není nepodobný přístupu zaměstnanců a asi takový má i výsledek.
Nejde o to, že to je v XML, ale o to, že ta struktura není definována zákonným způsobem.
A co se týče spolupráce s byrokraty, tak především ti byrokrati by si měli uvědomit, že
1. Nemají chtít nesmysly (např. evidovat údaje o platbě dříve, než je známo, že platba proběhla)
2. Všechno potřebuje čas - není možné vydat zákon vyžadující nějaký SW vývoj s platností za týden. Ten vývoj může trvat i několik let!!!
3. Není možné měnit pravidla hry za pochodu a bez varování
4. Není možné činit někoho odpovědným za něco, co nemůže ovlivnit
5. a všechny další blbosti, co dělají státní byrokrati protože si myslí, že občasné jsou jen jejich slouhy dychtivě čekajícími na každý pšouk vyšlý z jejích úst a per, které můžou pro své pobavení bez omezení buzerovat.
Datovou zprávu do PDF samozřejmě nenapasuji, ale o tom se tu nebavíme. My tu řešíme skutečnost, že EPO i etržby (struktura datové zprávy) se řeší v rámci nějakých dokumentů, které se objeví někde na internetu, zatímco např. eRecept má dané náležitosti popsané ve vyhlášce. To znamená určitou formu právní nejistoty (v případě EPO a etržeb) - vyhláška má právní váhu, metodika je jen metodika. Pokud současný stav někdo napadne, např. proto, aby se zviditelnil, padne nějaký verdikt a my se budeme muset opět všichni narychlo přizpůsobovat nové situaci, viz nedávný rozsudek Ústavního soudu, který poslal do kopru část EET. Nejedné firmě to pořádně zamávalo business plánem - kdo se připravil, tak teď kouká, že možná vyhodil peníze a EET firmy opět stojí před problémeme plných skladů bez odbytu. Můj příspěvek tak není o snaze hledat kličky, ale o právní jistotě a předvídatelnosti. Bylo by opravdu dobře, kdyby stát v rámci novely zákona o EET začlenil strukturu datové zprávy do vyhlášky, jako to má eRecept, eliminovaly by se tím rizika, že to někdo smete.