Znáte klientský portál JENDA? Zatím ho využijete jen pro rodičovský příspěvek

25. 9. 2023
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Klientský portál JENDA spadá pod ministerstvo práce a sociálních věcí a je možné přes něj online zařídit věci, které dříve vyžadovaly návštěvu pobočky.

V současné době je přes portál JENDA možné podat pouze žádost o rodičovský příspěvek, ale nabídka této klientské zóny se bude nadále rozšiřovat.

Co se dozvíte v článku
  1. Co je smyslem JENDY?
  2. O rodičovský příspěvek je možné žádat od srpna
  3. Jak se do zóny přihlásit?
  4. Žádost uživatele navádí
  5. Co se stane po odeslání žádosti?
  6. Jak probíhá zpracování žádosti?
  7. Co dalšího se v portálu chystá?

Co je smyslem JENDY?

Cílem ministerstva práce a sociálních věcí je vytvořit jedno místo, kde klient bude mít informace o všech svých příspěvcích a žádostech. Uvádí, že postupně budou do JENDY převedeny další dávky a příspěvky tak, aby v budoucnu už nebylo potřeba chodit s žádostí na úřad. Klienti tak budou moci vyřizovat vše potřebné podobně komfortně, jak jsou zvyklí například při obsluze svého bankovního účtu, doplňuje ministerstvo s tím, že postupem času převede do této klientské zóny také agendu zaměstnanosti.

Logo klientské zóny JENDA

Logo klientské zóny JENDA

Autor: MPSV, podle licence: Rights Managed

O rodičovský příspěvek je možné žádat od srpna

Klientský portál JENDA začal fungovat už v loňském roce, kdy přes něj bylo možné požádat o jednorázový příspěvek 5 000 korun na dítě, čehož využilo téměř 600 tisíc rodin. Digitální žádost o rodičovský příspěvek prostřednictvím JENDY pak ministerstvo práce a sociálních věcí spustilo v půlce srpna. Podat ji přes něj mohou jak rodiče z řad zaměstnanců, tak OSVČ. Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka k tomu dodal, že u žádosti kladli důraz na to, aby vše bylo maximálně intuitivní a zbytečně například po žadatelích nechtěli složitě vypisovat údaje, které stát již má. Ministr na svém profilu na sociální síti X (dříve Twitter) uvedl, že od 16. srpna do 12. září klientská zóna JENDA zpracovala v on-line režimu 44,4 % žádostí o rodičovský příspěvek. Ze 7213 žádostí bylo rovných 3200 ks podáno přes JENDU a do 98 % z nich nebylo potřeba zasáhnout lidskou rukou, doplnil.

Očekáváte přírůstek do rodiny? Nezapomeňte využít dávky pro rodiny s dětmi Přečtěte si také:

Očekáváte přírůstek do rodiny? Nezapomeňte využít dávky pro rodiny s dětmi

Jak se do zóny přihlásit?

Klientská zóna se nachází na webové stránce https://jenda.mpsv.cz/ a v současné době se do ní lze přihlásit jen jako fyzická osoba a není možné jednat v zastoupení. Úkony je tak možné vyřizovat pouze za svou osobu.

Po kliknutí na tlačítko Přejít do aplikace se uživatelé přesunou na web https://nia.identitaobcana.cz/, kde jsou možnosti přihlášení. Podobně jako u jiných aplikací státní správy se jedná o mobilní klíč eGovernmentu, eObčanku, NIA ID, IIG – International ID Gateway, I.CA identitu s kartou Starcos, MojeID a bankovní identitu.

Možnosti přihlášení do klientské zóny JENDA

Možnosti přihlášení do klientské zóny JENDA

Autor: Jana Langerová, podle licence: Rights Managed

Po přihlášení se uživatel dostane na stránku s Přehledem, kde najde novinky (aktuálně se týkající rodičovského příspěvku), dávky, přes které se lze opět dostat k žádosti o rodičovský příspěvek, a povinnosti k vyřízení.

Rozhraní JENDY po přihlášení

Rozhraní JENDY po přihlášení

Autor: Jana Langerová, podle licence: Rights Managed

Žádost uživatele navádí

Po kliknutí na tlačítko Chci požádat si mohou uživatelé klientské zóny přečíst informace o rodičovském příspěvku, jako je například jeho výše a také podmínky nároku na příspěvek, mezi které patří například, že žadatel a nejmladší dítě v rodině splňují podmínky pobytu a bydliště v České republice.

Před samotným vyplňováním je potřeba zvolit možnosti předvyplnění žádosti, tedy udělit nebo neudělit souhlas s načtení dat od České správy sociálního zabezpečení a Informačního systému základních registrů. Když jej uživatel udělí, data se automaticky předvyplní do formuláře, v opačném případě je posléze vyplňuje sám.

JENDA - Souhlas s předvyplněním

JENDA – Souhlas s předvyplněním

Autor: Jana Langerová, podle licence: Rights Managed

Žádost o rodičovský příspěvek je rozdělena do čtyř kroků:

  • Dítě (vícerčata)
  • Žadatel a druhý rodič
  • Výpočet příspěvku
  • Přehled žádosti

Nejprve je tedy potřeba vyplnit údaje o dítěti, a to od povinných údajů, jako je jméno, příjmení, datum narození nebo rodné číslo, až po nepovinné zadání adresy trvalého pobytu nebo čísla dokladu totožnosti. Poté je potřeba dítě ověřit kliknutím na tlačítko a pokračovat ve vyplňování žádosti. K dalším údajům patří potvrzení, že žadatel pečuje celý kalendářní měsíc osobně a celodenně o výše uvedené dítě.

Ukázka prvního kroku žádosti

Ukázka prvního kroku žádosti

Autor: Jana Langerová, podle licence: Rights Managed

V dalším kroku rodič zadává svou adresu, způsob notifikace a také výplaty příspěvku a je zde možné přidat druhého rodiče.

Dále si je možné zvolit, jakým způsobem chcete čerpat rodičovský příspěvek, tedy od jakého data, v jaké měsíční výši a po jakou dobu.

Ukázka žádosti - výpočet rodičovského příspěvku

Ukázka žádosti – výpočet rodičovského příspěvku

Autor: Jana Langerová, podle licence: Rights Managed

Nakonec stačí zkontrolovat údaje v přehledu žádosti, zatrhnout čestná prohlášení a přes tlačítko podat žádost.

Ukázka z žádosti - čestné prohlášení

Ukázka z žádosti – čestné prohlášení

Autor: Jana Langerová, podle licence: Rights Managed

Co se stane po odeslání žádosti?

V době od podání žádosti až do rozhodnutí ve věci se žádost nachází ve stavu „Zpracovává se“. Jak uvádí úřad v nápovědě, tento stav znamená, že žádost prochází nutnými validačními procesy a úředníci vyhodnocují dodané podklady. Jakmile bude o dávce rozhodnuto, bude zájemci zaslán dokument obsahující detaily rozhodnutí. Pokud máte zřízenou datovou schránku (pro fyzické osoby), bude vám dokument doručen tímto způsobem, v opačném případě bude zaslán poštou na vámi uvedenou korespondenční adresu v žádosti. Dokument si můžete stáhnout i přímo v klientské zóně, popisují zde dále.

Jak probíhá zpracování žádosti?

Ministerstvo v souvislosti s digitalizací vysvětluje, že žádost putuje nejprve ke kontrole specializovanému pracovišti, takzvanému back-office. Pokud by v žádosti chyběl nějaký údaj nebo dokument, přes JENDU kolegové z back-office pošlou žádost o doplnění. Nemusíte se bát, že by kvůli chybějícím nebo nesprávným údajům zůstala žádost nevyřízená. Vždy vás budeme kontaktovat a společně žádost doplníme či opravíme, podotýkají.

Co dalšího se v portálu chystá?

Jak zmiňuje ministerstvo práce a sociálních věcí, do budoucna se do klientské zóny přesunou i další dávky státní sociální podpory. V říjnu by se mělo jednat o přídavek na dítě a v lednu příštího roku pak o příspěvek na bydlení. JENDU čeká další rozšíření, a to o agendu zaměstnanosti.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).