Znáte sdílenou ekonomiku? Přinese vám peníze i z chajdy bez toalety

5. 6. 2013
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: http://www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Chybí vám v kase pár drobných a nevíte, kde je získat? Zkuste sdílenou ekonomiku. Nový trend nabírá na obrátkách a není k němu potřeba ani živnostenský list.

Takzvaná sharing economy vznikla před pěti lety zcela náhodou v USA. Dva mladí designéři ze San Francisca tehdy nechali za mírný poplatek přespat ve svém bytě několik účastníků designové konference. Nájemníci si ustlali na nafukovacích matracích. A z toho vznikla služba, kterou mnozí znají pod zkráceným názvem Airbnb, tedy Airbed & Breakfast. To je stručný příběh počátku firmy, která má dnes hodnotu více než 1,25 miliardy amerických dolarů a ubytovala 4 miliony lidí po celém světě. Sdílená ekonomika byla na světě. Dnes je možné sdílet nejen nemovitosti, ale také auta, nářadí, knihy a mnohé další. A kouzlu sdílení a snadného přivýdělku postupně podléhají i Češi. U nás se daří především pronájmům bytů, chat a chalup. Server Podnikatel.cz se proto zaměřil právě na tento obor. 

Češi jsou rodilí chalupáři, vyjděte jim vstříc

Ilustrační obrázek.
Autor: http://www.isifa.com

Kolik týdnů v roce je tento objekt prázdný? A kolik by mohl svému majiteli vydělat? 

V dáli za horama stojí chajda malá, pod ní teče řeka… I tento text trampské písně je možné číst u inzerátů na specializovaných portálech nabízejících pronájem chat a chalup. Víkendové domky jsou českým specifikem. Počítají se v desítkách tisíců, ale ne všechny jsou celoročně využity. A právě tady se otevírá nový prostor pro jejich majitele. Chatu nebo chalupu lze výhodně pronajmout a zlepšit tak stav rodinné pokladny. Jaký je tedy o tyto rekreační objekty zájem a kolik se jich loni pronajalo? V nabídce máme 1300 objektů, z nichž každý je obsazen individuálně, tedy jeden může mít 20 pobytů a další žádný. Není proto jednoduché na tuto otázku odpovědět. Mohu ale říci, že v uplynulém roce jsme uskutečnili pobyty v řádech tisíců, odpovídá Marek Meitner, provozovatel portálu www.chatyachalupy.cz. Zájem o pronájem chat a chalup potvrzuje i konkurence. V hlavní turistické sezóně z našeho portálu odchází kolem 500 objednávek denně, mimo sezónu jich jsou 200. Stejné počty objednávek řešíme také po telefonu, uvádí Petr Vybíral z webu www.e-chalupy.cz.   

Naději na úspěšný pronájem mají v současné době hlavně ti, kteří mají nějakou nemovitost na jižní Moravě a v jižních Čechách. Velký zájem je i o horské oblasti, zejména Krkonoše, Šumavu a Beskydy. Tyto vyhlášené lokality jsou zpravidla dražší, ale zájem o dovolenkové hity a pobyty v méně známých oblastech je v české kotlině rozložen téměř lineárně. Opomíjené lokality lákají nejen nižší cenou, ale také větším klidem. Samozřejmě, že chata na Vranovské přehradě v zimě moc kšeft neudělá, ale v létě bude celou sezónu plná, dodává Petr Vybíral. 

A jaký objekt je tedy možné pronajmout? Pronajímat lze téměř vše, od srubu bez vody a WC až po luxusní objekt s vybavením na úrovni hotelu. Nabídka však musí být adekvátní ceně pronájmu, říká Marek Meitner. Zásadním kritériem pro atraktivitu objektu a s ním související zájem je kvalita a rozsah vybavení v přiměřené rovnováze s cenou. Zájem klientů o objekty zvyšují venkovní i vnitřní bazény, zázemí pro venkovní grilování a vybavení pro děti. Posledním trendem je wellness vybavení a ani na venkově se mnozí neobejdou bez pokrytí signálem Wi-Fi. Tyto parametry, nebo spíše požadavky, jsou ale velice individuální. Jsou klienti, kteří ocení krásnou a perfektně vybavenou chatu s bazénem, a jsou také ti, kteří ocení spíše krajinu kolem a konkrétní lokalitu. Chatu berou spíše jako prostředek, jak se v této lokalitě ubytovat, komentuje rozdíly v poptávce Petr Vybíral.

Pronájmy na zmíněných serverech nabízí přímí majitelé objektů, kteří je mohou nadále využívat pro své soukromé účely. Musí pouze dodržovat předem potvrzené objednávky konkrétních klientů.

Kdo nemá chatu, vydělá na bytu

Možnosti výdělku a cenovou hladinu pronájmů si musí každý zájemce o podnikání v tomto oboru zjistit sám. Liší se region od regionu. Ve velkých městech typu Praha nebo Brno, pak i čtvrť od čtvrti. Jisté je, že o ubytování v soukromí je zájem prakticky všude a neustále. Potvrzují to výsledky už zmíněného Airbnb. Ve srovnání let 2011 a 2012 jsme v loňském roce zaznamenali nárůst zájmu o ubytování v soukromí o 317 %. Jen na Silvestra bylo v Praze prostřednictvím naší společnosti ubytováno více než 1000 lidí, komentuje výsledky Paula KadelskiAirbnb. Vedle této celosvětové sítě profitují také národní poskytovatelé, kteří hlásí stovky klientů na krátkodobé i střednědobé pronájmy.

 

Start: Začněte podnikat s Podnikatel.cz

Turisté využívající servis Airbnb nechtějí bydlet v unifikovaných hotelích. Rádi si připlatí za autenticitu a jedinečný prostor. Žádají osobní přístup a doporučení na obchody, restaurace či výlety. Ani v případě pronájmu bytu ve městě ale není rozhodující pouze jeho poloha. Největší zájem o centrum a širší centrum je v případě skutečně krátkodobých pronájmů. Klienti, kteří přijíždějí na služební cesty, spíše vyhledávají lokality, kde je možné bezplatně parkovat a nabízí dobré spojení do centra, uvádí k poptávce Kateřina LukášováFlatinprague.com. Nelze podle ní říci, jaké by byt měl splňovat parametry. Velkým plusem jsou ale v poslední době zajištěné parkování a také dvě koupelny. Na rozdíl od Airbnb fungují Flatinprague.com a jí podobné společnosti jako síto. Pokud nabízená nemovitost není v pořádku, nebo se majitel chová problematicky, v žádném případě není nabízena klientům.

I výdělky z pronájmů podléhají dani

Tak jako každý příjem, i tento by měl být zdaněn. Výhodou pronajímání je, že majitel nemusí vyřizovat živnostenský list, na pronajímání chaty nebo chalupy není potřeba. Daňové přiznání by však podat měl. Mezi krátkodobým a dlouhodobým pronájmem není rozdíl. Občas si lidi myslí, že se na to může vztahovat osvobození, jako u příležitostného příjmu. V těchto případech to ale neplatí. Jen se liší podle toho, zda jde o pronájem soukromé osoby nebo podnikatele. Tedy pokud je byt či chata pronajímána fyzickou osobou nebo na živnostenský list, vysvětluje Dagmar Kučerová, specialistka na mzdové účetnictví a vedoucí editorka serveru Podnikatel.cz. Více o daních si přečtěte v daňovém speciálu.

Podle Marka Meitnera z Chatyachalupy.cz část ubytovatelů vede tuto činnost formou živnosti a část příjem daní z registrovaných služeb ubytování v soukromí. Příjem z pronájmu nemovitostí se u fyzických osob daní dle §9 zákona o dani z příjmu. Fyzická osoba může odečíst z příjmu 30 % paušálních výdajů nebo skutečné výdaje dle daňové evidence. Daň pro fyzickou osobu je 15 %  ze základu daně (příjmy mínus výdaje).

Je doporučeno a dokonce vyžadováno, aby pronajímatelé tyto své zisky danili. Naše podmínky jasně určují, že všichni uživatelé Airbnb musí být v souladu s platnými zákony a předpisy, včetně těch daňových. Zajišťujeme pro naše uživatele na konci každého roku i příslušné daňové formuláře, říká Paula Kadelski.

Dalším poplatkem při pronájmu chaty nebo chalupy je poplatek obci z každé ubytované osoby. Tento poplatek se běžně pohybuje do 20 korun na osobu za den. Jeho výši si stanovují jednotlivé obce. Tento poplatek považujeme za naprosto absurdní. Místo toho, aby obec ocenila, že tam někoho dovedete udělat tržbu, tak udělá naprosto protichůdnou věc, uvádí Petr Vybíral z webu www.e-chalupy.cz, ale i on radí, aby se zákony dodržovaly.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

A je také dobré znát vyhlášky příslušných obcí. Jeden Američan v New Yorku byl nedávno obviněn z provozování nelegálního hotelu a musel městu zaplatit vysokou pokutu. O jeho příběhu informoval New York Times.

Přesto ale k pozitivním úvahám o pronájmu části bytu nebo celé nemovitosti vedou i poslední data Českého statistického úřadu. Do České republiky míří stále více turistů. Loni jich bylo o skoro 6 % víc a v absolutních číslech šlo o bezmála 13,7 milionu lidí. Zahraniční turisté stále častěji vyhledávají nové lokality a zkracují dobu pobytu v průměru na 3 noci. Sdílená ekonomika má v oblasti ubytování velký potenciál.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).