Vážně? To leda nějací z alternativního vesmíru.
Za komoušů policajti kontrolovali záznam o zaměstnání a posílali zaměstnavateli hlášení, že jejich zaměstnanec v pracovní době byl někde. Třeba v soukromém autě na cestě.
Ale neměli takové prostředky, jinak chtěli vědět nejen, kde kdo je, ale pokud možno i co si myslí.
Nevím odkud má pan odborník právní rozbor, ale služební vozidlo bez možnosti soukromého použití , je výrobní prostředek a elektronická kniha jízd je plně v pořádku i z hlediska GDPR. Jen se musí evidovat zvlášť osoby.
A navíc oprávněný zájem kontoly a ochrany majetku firmy či podnikatele tu obstojí.
Jde jen o to, že se nesmíte zajímat co a kde byl zaměstnanec. Auto si GPS chránit můžete. např. nastavením, že při opuštění vymezeného území Vás informuje. Hlídání stylu jízdy překračování povolené rychlosti v obci to už nesmíte. Kniha jízd je v pořádku, na základě jiného právního předpisu dokládáte užití vozidla včetně řidiče, kterému bylo v danou dobu svěřeno.
Pokud máte řidiče a vedoucí zná jeho náplň práce, jistě významnější zneužití kilometrů pozná z pouhého tachometru a tankování - nemusí přitom vědět, kde přesně byl.
Na základě monitoringu zaměstnance přes GPS auta nesmíte dát výpověď z pracovního poměru. To by vás žalovala výpověď by byla neplatná. Jinak tohle omezení na GPS tady platí již dávno a není podmíněno GDPR. Jen s příchodem GDPR se objevují judikatorní nálezy o kterých tady nikdo netušil.
Asi tak - u bývalého zaměstnavatele nám technikům z ničeho nic namontovali GPS do aut (každý jsme měli přidělený vlastní vůz, v kterém nikdo jiný nejezdil), byl to příkaz shora (nový akcionáři si začali hrát na podnikatele). Mělo to jednu velkou výhodu - jelikož jsem ho nepoužíval k soukromým cestám, nemusel jsem mít tzv. manažerskou smlouvu a platit z něj daň (pro mě velice nevýhodné, ročně jsem zaplatil skoro 24 000 Kč za nic), protože bylo doložitelné, že jsem ho soukromě nepoužil. Navíc jsem jen vytiskl protokol a měl jsem knihu jízd jako vyšitou. Bylo to dobré tehdy, když se někdo snažil prudit, že jsem mohl jasně doložit, kde jsem v tu a tu hodinu byl (nestávalo se často) a navíc to pomáhalo moji skleróze, když jsem psal měsíční výkaz práce. GDPR je mi momentálně ukradené, protože jako OSVČ jaksi GPS nepoužívám.
GPDR v tomto případě jde proti kontrole zaměstnanecké disciplíny, což nepovažuji za správné. Nebo ji aspoň komplikuje. Pravdou totiž je, že našinec je tvor docela vynalézavý a když může, tak si na úkor zaměstnavatele pomůže.
Kontrola se komplikuje souhlas, problém je v tom, že někde se to vysloveně vyvinulo v šikanózní šmírování. Pokud by se to nepřehánělo, nebyla by ani poptávka pro omezení.
Nebo li jinak, pokud manažer není schopen se rozloučit se zaměstnancem pro jeho špatné výsledky a hledá záminku pomocí šmírování a promění i nejmenší zaváhání v závažné porušení kázně..... Pak by měli vyhodit daného manažera a ne zaměstnance.
Většina GPS aplikací lze nastavit na soukromou a služební jízdu. Pochopitelně soukromé jízdy by měli být dle zákona zpoplatněny. Tak v čem je problém, jestliže uzavřu se zaměstnavatelem smlouvu a on si kontroluje zda je smlouva plněna. Stejně tak, jako si zaměstnanec kontroluje na výplatní pásce zda je smlouva plněna.
Ještě větší nesmysl je tento výklad v případě dodávkových, pracovních a nákladních vozidel. GPS obvykle umí kontrolovat nejen pohyb ale také činnost daného stroje nebo jeho nástaveb, což se běžně používá jako podklad pro fakturaci zákazníkům, řešení reklamací a další- např dokladování při pojistné události.
Pokud někdo zveřejní výše uvedený názor měl by také nést odpovědnost Na koho se lze obrátit v tomto případě?
No to je článek... co má GPS lokátor společného s GDPR?
Vždyť je to jen přijímač, nikdo nic neví.
GDPR by se (kdyby nešlo o firemní auto) mohlo týkat GPS loggerů a GPS trackerů.
Autorka vůbec netuší, o čem píše.
Škoda, téma zajímavé, ale autorka se zdiskretitovala hned na začátku,
takže i když si rád přečtu, jak to je s loggery a trackery,
tak jistě vím, že si to nechci číst od této autorky.