Přesně 9. června 2010 v 18:00 byl spuštěn nový projekt, za kterým stojí dvě známé osobnosti: Josef Havelka, který má za sebou dlouholetou a úspěšnou praxi v oblasti marketingu, a talentovaný Ladislav Trpák, který stál za zrodem jedné z největších online agnetur ADVERTURES. Oba se po zkušenostech z oblasti online byznysu rozhodli zkusit něco nového, a tak vznikl Zoot.cz. Sami ho nazývají jako nadnakupovač. Ten by měl posílit vztah mezi značkou a jejím fanouškem. Výsledkem interakce by měly být výhody pro fanouška a získávání nových zákazníků pro značku. Business server Podnikatel.cz zázemí Zoot.cz navštívil v jeho sídle, které je na prestižní adrese v Rytířské ulici na Praze 1 a pokusil se zjistit, co přesně Zoot.cz je a co může nabídnout firmám a i začínajícím podnikatelům.
Co Vás dva vedlo k tomu, abyste vytvořili zcela nový projekt. Máte oba za sebou poměrně dost vynikající profesní historii, tak proč jste se vrhli do zcela neznámých vod?
Ladislav Trpák: Teď jsme měli paní fotografce říct, ať tu tvoji pestrou historii vyfotí na tvých zádech, ne? – smích (poznámka na Josefa Havelku).
Josef Havelka: My jsme se samozřejmě znali už pár let předtím, než nám došlo, že bychom spolu vůbec něco mohli dělat. A pak jak to v životě chodí, byla to nějaká shoda okolností. Nakonec slovo dalo slovo.
A jak jste vlastně přišli na ten nápad samotného projektu?
Josef Havelka: Prakticky první zárodky tohoto projektu vznikaly na zakázku jednoho z klientů, pro kterého jsem vypracoval koncept, který skončil v propadlišti dějin, ale my jsme se k tomu vrátili po nějakých šesti měsících a oživili to.
Proč zrovna Zoot? To slovo je samo o sobě dost podobné slovu Woot, což je pojem, který je v zahraničí poměrně již dost zavedený a navíc obsahem svých služeb je prakticky totožný s tím vaším projektem. Vycházeli jste při tvorbě názvu ze známosti té zahraniční značky, nebo to byla opět shoda okolností?
Josef Havelka: Ne, ne, to bylo hledání ve slovníku (smích) po nějakém slově, které by se nám líbilo jak tvarově, jak se to dá pamatovat, jak je to jedinečné, jak jsou volné domény a Woot jsme vlastně objevili až potom, co jsme našli slovo Zoot.
Takže další, velmi zajímavá shoda náhod. Pojďme si nyní říci, co tedy Zoot konkrétně je? Co od toho mohou uživatelé očekávat?
Ladislav Trpák: Zoot je nyní v první řadě “nadnakupovač”. To je slovo, které se nyní snažíme zavádět. A nadnakupovač proto, jelikož nyní zkoumáme trh, co je na něm zajímavého, co je na něm poutavého z pohledu ceny, originality, exkluzivity, a to vše agregujeme na jedno místo. Následně k tomu z druhé strany k tomu přistupují uživatelé, kteří definují, co je konkrétně zajímá, jaký druhý nabídek. Do budoucna bychom však rádi přesvědčili značky, aby se jinak začaly chovat ke svým fanouškům. Spousta z nás má totiž oblíbené značky, ale je dobré se zamyslet nad tím, co mi vlastně ty značky dávají. Reklama mě ani tak nezajímá, ale kdyby mi ta značka přinesla kolekci jenom pro mě nebo jen pro pár z nás, nebo kdyby ta značka pro mě udělala speciální cenovou nabídku věcí, které potřebuje vyprodat, a já bych se o tom jako fanoušek dozvěděl jako první, tak si myslím, že by to každému fanouškovi udělalo radost. A to je právě cíl Zootu.
Jak se Vám vůbec podařilo přemluvit především ty známé značky, aby do zcela neznámého projektu šly? Myslíte si, že je to i na základě dosavadních úspěchů ve vaší profesní kariéře?
Josef Havelka: My jsme v rámci příprav obešli relativně velké číslo firem, které působí na trhu v různých segmentech a ty diskuze, které kolem Zoot vedeme, jsou podobné tomu, co my zde spolu právě teď komunikujeme, tedy: Co to je? Proč bych do toho měl jít?
Velké procento značek se na tento projekt kouká s relativně vysokým zájmem, ale také samozřejmě s relativně nízkou mírou důvěry, zda se to podaří rozchodit, a také ne zcela úplným pochopením, co bys tím měly vlastně dělat. Současný trend je takový, že značky se honí za vším novým, co by jim mohlo přinést potenciálně nové zákazníky, ale zároveň nedokážou dobře využít těch nástrojů, které již k dispozici mají.
Chápu to správně, že se budete snažit změnit chování značek, respektive jejich marketérů?
Josef Havelka: Minimálně je to jeden z popudů, který nás k tomuto projektu vedl. V tomto ohledu je například Láďa ještě optimističtější než já.
Ladislav Trpák: …idealističtější (smích).
Josef Havelka: Nicméně v těch diskuzích, které máme s lidmi z byznysu, se ukazuje, že ta akviziční honba začíná být v řadě segmentů velmi náročná a možná my jim právě dáváme impuls k zamyšlení, jak využít ty uživatele, kteří již dnes nám fandí, jak je mohu použít, jak prodat víc a jak zároveň, díky současnému světovému trendu propojování, získat zákazníky nové. A Zoot by pro firmy mohl být právě v tomto ohledu velmi zajímavý nástroj.
Ladislav Trpák: V tomto ohledu ještě doplním, že když se bavíme o Zootu jako o nadnakupovači, tak je zde ještě druhá, sociální vrstva, která je nad tím nadnakupováním. A ta pomáhá v okamžiku, kdy ta značka udělá dobrou věc, například slevovou akci. Vy to jako fanoušek té značky ukážete svým kamarádům, respektive nasdílíte. Určitě se mnou budete souhlasit, že když potřebujete boty na běhání, že se zeptáte svého kamaráda, který pravidelně běhá, jakou značku by vám doporučil. A právě toto doporučení má pak silnou váhu v nakupovacím procesu. My se proto koukáme na Zoot i z pohledu tzv. sociálního nakupování.
A právě u tohoto boomu sociálních sítí bych rád na chvíli zůstal. Prakticky každá firma si aktuálně na Facebooku zřizuje svůj firemní profil. Je sice hezké, že se může pochlubit fanoušky v řádu i desítek tisíců, ale efekt na budování značky či získávání nových zákazníků to má prakticky nulový, jak zní některé kritiky. Myslíte si, že právě Zoot by mohl oživit, respektive udělat průlom ve vytváření povědomí o značce a získávání nových fanoušků, respektive zákazníků?
Ladislav Trpák: Jasně, Facebook je fenomén a je moderní na Facebooku v nějaké formě být. Ale řada firem si neuvědomuje, že Facebook není primárně stavěn na komunikaci mezi firmou, značkou a zákazníkem. A navíc se zde v poslední době vyskytuje problém, že pokud hledáte na Facebooku svoji oblíbenou značku, řekněme například Nike, najdete skupin a stránek s podobným názvem třeba deset. A teď která stránka je ta oficiální? Výsledným efektem pak je, že uživatelé Facebooku se snaží více uzavírat a stránky značek ze svého profilu naopak odebírají. A Zoot na rozdíl od Facebooku jasně říká, že je to systém, který je stavěn na komunikaci mezi značkou a fanouškem, zákazníkem.
Kdo je vlastně vaší cílovou skupinou? Jsou to mladí lidé, jsou to lidé se zájmem o internet?
Josef Havelka: Samozřejmě jsme strávili týdny diskuzí nad tím, po kom vlastně jdeme. Nakonec jsme vycházeli z analýzy, která rozděluje uživatele internetu na ty, kteří hledají informace a ty, kteří hledají zábavu. Pro nás jsou důležití lidé, kteří internet využívají intenzivně a jsou na pomezí té informace a zábavy. Nazýváme je “komunikátory”. Jedná se o lidi, kteří jsou často na internetu, kteří jsou aktivní v sociálních sítí, jsou v kontaktu s relativně větším počtem lidí, sdílejí informace a komentují. A to je naše primární cílová skupina. Ta nám totiž pomůže šířit povědomí o Zootu dál. Později to samozřejmě budeme rozšiřovat na ty uživatele, které bychom mohli označit jako běžné uživatele internetu se zájmem o nakupování na internetu.
Podle popisu té vaší primární skupiny mě napadají uživatelé Twitteru, na který však v současné době Zoot napojený nemáte. Chystáte také propojení s touto sociální sítí, která v Česku prozatím ještě tolik rozšířená není?
Ladislav Trpák: Samozřejmě máme plány, jak náš projekt dále rozšiřovat. Například nyní připravujeme to, že firmy budou moci do Zootu vkládat své kupóny. Tuto novinku spouštíme do 14 dnů. A co se týká Twitteru: ta skupina českých uživatelů je pro nás zatím malá, ale rozhodně ji nepodceňujeme, a proto i v průběhu prázdnin by mohlo dojít právě i na propojení přes Twitter.
Hovoříme zatím jen o propojení na sociální sítě, ale chystáte i jiná napojení? Například že by si e-hopy či stránky, s kterými spolupracujete, umístily na svou stránku nějaký boxík, který bude indikovat napojení na Zoot?
Ladislav Trpák: Ano, i toto máme v plánu. Řeknu příklad: provozovatel stránek o bydlení si bude moci umístit obsahovou část, která bude natahovat aktuální nabídky bytových potřeb skrze Zoot. Pokud čtenář těchto stránek realizuje skrze umístěné odkazy nákup, provozovatel těchto stránek pak může participovat na penězích, které my získáme od prodejce. Tuto službu bych přirovnal například k AdWords.
A tuto službu spustíte kdy?
Ladislav Trpák: Myslím, že nejpozději do měsíce to vidíte venku.
Vraťme se ještě k těm značkám. Jsou pro vás důležité jen známé značky? Má šanci se do vašeho projektu zapojit i začínající podnikatel, který nabízí, řekněme, originální či zajímavé produkty?
Ladislav Trpák: Začínajícím podnikatelům, kteří přicházejí s opravdu zajímavou nabídkou, nabízíme i budoucí možnost zviditelnění zdarma prostřednictvím našich kampaní, které budou ve velkém mediálním plnění. Je to ideální příležitost pro firmy, které na trhu teprve začínají, nemají vytvořený svůj brand, respektive nemají dostatek peněz, aby kolem své nabídky udělaly pořádné promo. Pokud tedy některý z čtenářů, který si právě tento článek čte a má pocit, že může nabídnout něco dobrého, Zoot mu může v jeho počátku velmi pomoci. I pro nás je totiž důležité, aby naši uživatelé nacházeli na Zootu opravdu zajímavé a originální nabídky.
Josef Havelka: Řada firem se na nás skutečně obrací již teď a mohu potvrdit Láďova slova, že v současné době připravujeme mediální kampaně, které se budou točit hlavně kolem aktuálních nabídek v Zootu. A to je právě příležitost, jak se zviditelnit bez toho, aby začínající firmy musely investovat do vlastních kampaní.
Máte ještě další vzkazy pro naše čtenáře?
Josef Havelka: Registrovat se do Zootu (smích). To bych označil jako první vzkaz, tím druhým je, že pokud mají něco zajímavého, co se dá prodat, ať nás kontaktují a my jim s tím pomůžeme.
Ladislav Trpák: Každý to má v podnikání těžké a každá energie, která se do podnikání vnáší, je pozitivní. Proto každému ze začínajících podnikatelů fandím.